Lite familjelivs-varning på denna tråd, men jag är nyfiken på hur andra löser pusslet.

Förutsättningar
* 2st vuxna, arbetar heltid
* Hus 165m² 1923, medel renoveringsbehov
* Ved som uppvärmning (ca 25kubik/säsong)
* Tomt 4000m²
* Enskild väg 1km
* 2st små (1 och 4år)

Utmaningar väg
* Grusa potthål
* Snöröjning
* Sköta dikeskanter
* Serva vagnparken (Traktor, slunga, skopa, slåtter etc etc)

Utmaningar hus
* Byta panel
* Byta fönster
* Tilläggsisolering (endast 15cm timmer idag)
* Ytskikt
* +Det vanliga (it-support, avlopp, lampor, lufta vatten, vittja musfällor etc)

Utmaningar uppvärmning
* Tillverka 25 kubik ved
* Hämta stock i skogen
* Hålla efter vedpanna
* Serva vagnparken (klyvar, kärror, traktor, motorsågar)

Utmaningar självhushåll
* Odla potatis, tomater, paprika, gurka, sallad, kål, morötter, lök (ca 100m²)
* Äpplen, päron, vinbär, plommon, hallon
* Konservera, lägga in
* Tappa björksav

Utmaningar övrigt
* Laga och serva gräsklippare (Stiga park 2003, byter delar ca 6-7 tillfällen per säsong)
* Serva och sköta röjsåg & trimmer
* Plocka getingbon
* Skrämma iväg grävlingar, sork, vildsvin
* Serva och repa 2st personbilar


Hur i hela friden hinner man med?
Man kommer hem, käkar. Badar ungar och nattar dem. Sen är klockan 20:00?
Jag får inte ihop det.

Har ni några tips?
 
  • Gilla
Schlangen och 4 till
  • Laddar…
låter som mig men vi har tre tonåringar, (dock en flytta hemifrån mogen) och sen två mindre på 11 och 12. Eldar dock pellets för när ska man hugga ved? Har egen firma hemma och lagar bilar och säljer delar. De två minsta har börjat o spela fotboll också så egentid och fritid är numera decimerat till absolut noll. Det blir absolut inget mer gjort än det absolut grundläggande.......
 
S Stefan1972 skrev:
låter som mig men vi har tre tonåringar, (dock en flytta hemifrån mogen) och sen två mindre på 11 och 12. Eldar dock pellets för när ska man hugga ved? Har egen firma hemma och lagar bilar och säljer delar. De två minsta har börjat o spela fotboll också så egentid och fritid är numera decimerat till absolut noll. Det blir absolut inget mer gjort än det absolut grundläggande.......
Skönt att det finns fler som känner så.
Önskar att jag kunde arbeta med eget hemifrån, men jag har inte ens en carport att hålla till i..
 
  • Gilla
/nenne
  • Laddar…
Gå ner i arbetstid är mitt bästa tips. Folk som jobbar heltid köper ju oftast in tjänster, för att tiden inte räcker till. Du får prioritera om, vill du verkligen tillverka din egen ved får du gå ner några timmar på avlönat arbete. Annars får du välja ut något som går att leja bort. I slutändan handlar det om vad du tycker är mest meningsfullt.
 
  • Gilla
Andy_44 och 11 till
  • Laddar…
Vi prioriterade bort saker, dvs ingen lång prioritetslista utan tog helt bort det som just nu inte fanns tid till, även ekonomi.
Det är svårt att välja bort, men ibland måste man.
 
  • Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Man gör underhållet tillsammans med ungarna(4år och uppåt)
Låt det ta tid och låt ungarna göra så mycket som det går.
Tänk på att barnen vill vara med dig och de lär sig MASSOR.
Iom att du låter det ta tid och inte är stressad så blir saker sakta men säkert gjort mot att man ska känna sig stressad och inget blir gjort för att man prioriterat annat.

Börjar man tidigt blir det "det normala" att de hjälper till = mindre tjafs framöver om man verkligen behöver hjälp.
Plus att får de göra sakerna och man själv är i bakgrunden och "lägger till rätta"(så de inte gör illa sig) då tycker de att det är roligt med.
 
  • Gilla
Andy_44 och 14 till
  • Laddar…
Ungefär liknande men för att toppa upp det byggde vi stall av bagarstugan i våras och lånade mark av en granne för hage så nu har vi 2 ponnys på gården och stor del av tiden går åt att kuska runt på travbanor. Tyckte att en hamster lät jobbigt för 5 år sen när första djuret införskaffades. Man vänjer sig.
Äldsta har A-traktor nu och förflyttar sig själv men tror inte det blev enklare för det. Bortprioriterat kan väl snabbt konstatera att mina barn har varit utomlands en gång, i Narvik några timmar 2013 när vi hälsade på släkt i Kiruna.
 
Har ungefär motsvarande behov. Småbarn, gård osv.

Det vi har gjort är:
* Gå ner i arbetstid. Vi kör båda 80%.
* Prioriterar

Vad av allt det där är "viktigt" och vad är "viktigt på riktigt"? Tappa björksav kanske är en sådan sak ni får skita i under ett par år om det tar en massa tid?

Jag själv har exempelvis stor lust att köra igenom ett långt äventyrsspel på 80-100h på playstation. Jag inser att jag inte har den tiden nu, så det är något jag istället ser fram emot att göra "någon dag i framtiden". Mycket av "mina" intressen låter jag stå tillbaka för att istället göra saker för/till barnen efter att vardagsbestyren är klara.

Just perioden med barn <4 år är jobbig då det är svårt att göra annat eftersom man måste ha mycket fokus på barnen. Det går snart över och du kan göra saker och ha med barnen i närheten och göra mycket tillsammans med dom, det gillar dom friskt. Jag hugger ved samtidigt som barnen cyklar på gårdsplanen och förra helgen lagade jag tak men hade uppsikt över barnen i trädgården samtidigt utan bekymmer. Vissa saker får man däremot låta bli att ha barnen med på, typ motorsågsarbete m.m. Däremot gillar min fyraåring att springa ut och kolla av alla musfällor åt mig och sen rapportera om det är något att ta hand om eller inte. Där är en minut sparad varje dag. :)
 
  • Gilla
PalomaG och 9 till
  • Laddar…
Du får inte glömma:
- Äta riktigt.
- Träna.
- Läsa mycket.
- Umgås med barnen.
- Semester- och kvalitetstid med familjen.
- Mysa med din bättre hälft.
- Ha egentid.
- Tjäna pengar.
- Uppdatera sociala media (skämt, men många lägger tid på detta och anser det vara viktigt).

Nä, det här med livspusslet är ett rent helvete...! 😩
 
  • Gilla
Spinne och 2 till
  • Laddar…
Exakt som MrDizzy skrev, låt dom hjälpa till och lägg dig inte i om det inte är nödvändigt.
Äldsta dottern tycks ha uppskattat det så pass så hon valde bygg i gymnasiet som hon började nu i höst och trivs ypperligt. Hoppas att jag snart kan gå i pension på hemmabyggarfronten :)
 
  • Gilla
/nenne och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Många kloka svar redan men jag hade prioriterat bort allt som går att köpa relativt billigt, t.ex. självhushållet. Det som inte går att köpa billigt i det här landet är tjänster pga vårt extrema skattetryck så där är det smartare att försöka göra allt själv och då ev gå ner i tid eller ta tjänstledigt för att göra dessa sysslor.
 
  • Gilla
Conqvist och 3 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Hur i hela friden hinner man med?
Man kommer hem, käkar. Badar ungar och nattar dem. Sen är klockan 20:00?
Jag får inte ihop det.

Har ni några tips?
Du får med största säkerhet mer trevliga och hjälpsamma svar här än vad du skulle fått på Familjeliv.

Med det sagt: Hur man hinner? Det gör man inte.
Personligen tänker jag på livet ur ett ekonomiskt perspektiv. Inte ekonomi som i "hantera pengar", utan i ordets vidare bemärkelse "resurshushållning". Resurser är inte bara pengar, utan även tid, arbete och kunskap. Hur ska jag och vi i vår familj använda de resurser vi har för att få det vi behöver och vill ha i vår tillvaro?
Resursen pengar är olika tillgänglig för olika människor, vår förmåga att arbeta och kunskaperna lika så, men tiden är jämlikt fördelad, vi har alla 24 timmar per dygn. Sedan går det att laborera med resurserna; lönearbeta mer eller mindre för att få mer eller mindre pengar, skaffa sig nya kunskaper för att slippa köpa in varor och tjänster, fördela om vad familjen lägger arbete på. Och så vidare.
Fundera också över den andra änden: Vad vill ni? Vad behöver ni? Svaret är inte "allt på listan i trådstarten", ni får prioritera. Vad är viktigast?

När det fanns 2 småbarn i det här hushållet var vi inte 2 heltidsarbetande vuxna. En i taget jobbade heltid, medan den andre var föräldraledig (vi snålade med dagarna för att barnen skulle få mycket tid hemma) eller jobbade deltid. Ibland delade vi, så vi var föräldralediga på halvtid båda två och också jobbade halvtid båda två. Men det kräver förstås att det finns föräldradagar kvar, annars får man nöja sig med deltidsjobb för en eller båda föräldrarna. Det är en rättighet att gå ner i tid med max 25% av sin ordinarie sysselsättningsgrad så länge det finns minst ett barn under 8 år i familjen!
Kan bara utgå från mig själv, och valet att bo på landet, elda med ved, odla och ha djur, kom sig av att vi ville göra det vi kunde själva, för att slippa sälja så mycket av vår tid till arbetsgivare. Styra livet mer efter egna önskningar. Att helt sluta jobba för att vara självhushållande är inget realistiskt alternativ, men det gör stor skillnad att jobba 6 timmar om dagen istället för 8 timmar! Speciellt under vinterhalvåret, då kan man få se solen även utanför arbetstid...
 
  • Gilla
  • Älska
PalomaG och 6 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Exakt som MrDizzy skrev, låt dom hjälpa till och lägg dig inte i om det inte är nödvändigt.
Äldsta dottern tycks ha uppskattat det så pass så hon valde bygg i gymnasiet som hon började nu i höst och trivs ypperligt. Hoppas att jag snart kan gå i pension på hemmabyggarfronten :)
Brukar skämta (eller?) om att ett barn ska bli elektriker, en snickare och en VVS:are för att få renoveringarna billigare.

Å andra sidan hade det varit bra med en läkare också eftersom det blivit så svårt att få ut Coccillana vid behov numera.
 
  • Gilla
LavendelLila och 3 till
  • Laddar…
Lyssna på Sågspånet!

En kommentar om självhushållning:

Självhushållning är ingenting man lever på. För mig som projektanställd frilansare är självhushållningen först och främst ett sätt att minska penningbehovet så mycket att jag kan tacka nej till de allra sämst avlönade (räknade enligt nettolön efter omkostnader) och de allra mest mest stressiga (där de bränner ut en nyanställd i halvåret på löpande band) eller direkt hälsovådliga uppdragen (asbestrivning utan skydd eller 50-100 kilos bördor uppför stegar). Jag kan också tacka nej till att arbeta utomhus när vädret är riktigt hemskt. Tack vara det kan jag arbeta på byggen fastän min ryggskada egentligen inte tillåter det. Ryggen tål inte att bli våt och kall i arbetet så om jag arbetar ute i hällregn brukar det bli någon veckas sjukskrivning. Tack vare självhushållet har jag råd att ta ledigt utan lön de värsta dagarna.

Utan självhushållning skulle jag tvingas ta alla uppdrag oberoende av villkor för att få tillräckligt många lönsamma arbetstimmar i året. Med självhushållning har jag litet valmöjlighet eftersom jag kan arbeta de arbetslösa timmarna åt mig själv med sådant som annars skulle innebära penningkostnader. Sedan försöker jag efter bästa oförmåga använda de tillgängliga timmarna till den delen av självhushållningen som ger bäst utdelning i sparade pengar. Lyckas inte särskilt bra med den delen men jag försöker och lär mig småningom.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Mycket kloka tankar från er allihopa.
(Kanske inte biten om sociala medier 😂)

Jag är inne på spåret att försöka möta en ev. nedgång i arbetstid med att generera något som klipper inkomstbortfallet.

Tex snöröja åt grannar för att täcka dieselkostnader (som då i sin tur täcker en viss nedgång i arbetstid)
Det negativa är ju att det upptar då ännu mer av den tid jag inte har.

Vi har som målsättning att på sikt kunna sälja produkter eller tjänster, samt att upprätthålla viss beredskap i form av egen förmåga och självhushåll.
Vägen dit är bevisligen lång.

Ungarna är med så gott det bara går här, och vi lägger ned mycket tid för att vara så pedagogiska det går kring verktyg, faror, nytta osv.
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.