Hej,
Det finns en mängd olika lösningar på vad man kan ha mot husgrunden och jag skulle vilja reda ut lite frågetecken om varför vissa lösningar är bättre eller sämre. I just mitt fall så står huset på en krypgrund med plintar. Mellan plintarna sitter det rasskydd som skiljer marken utanför krypgrunden och själva krypgrunden.
Jag är absolut ingen expert på detta, snarare tvärtom, men detta är väl ungefär vad jag har kunnat läsa mig till:
- Rabatt: dåligt då den per definition kräver fukt. Rötterna gör också att fukten håller sig kvar i rabatten längre? I mitt fall finns det även risk att rötterna letar sig in genom rasskydd och tar sig in i krypgrunden.
- Gräsmatta: nödvändigtvis inte dåligt. Så länge gräsmattan är hård (så att vattnet rinner ovanpå den och inte rakt ned i den) samt lutar utåt, bort från grunden, så att inte vatten rinner in och lägger sig mot grunden. Dock kan det vara svårt att få gräset att växa ordentligt längst in mot grunden.
- Grus/sten/stenplattor: Bäst? Om man har stenplattor så vill man här också se till att dom lutar utåt så att ev. regn rinner bort från grunden.
När det kommer till grus mot husgrunden så har jag dock en fundering. Blir en "grusgången" längs grunden en enda stor stenkista? Finns det inte risk att fukten stannar kvar där och hamnar mot grunden? För tanken är väl inte, om man nu har krypgrund, att man ska behöva gräva och fylla grus djupare än vad krypgrunden är? Då riskerar man väl dessutom att störa stabiliteten på plintar, mm, om man gräver så djupt?