Hej!

Som bilderna visar så ser delar av mina källarväggar för jä&%#ga ut.
Att det är fukt råder det ingen tvivel om.
Har haft några bananlådor ståendes på golvet några månader/halvår/max 1 år, och när jag lyfte upp dem gick botten ur dem eftersom de var så fuktiga.
Hittade även ett stort tygstycke som ramlat ned och legat några veckor/månader mot en yttervägg. Det var helt mögligt och fuktigt just på den del som legat mot ytterväggen. Det som legat mot golvet var hyfsat ok.
Läderdetaljer (vapenremmar som finns i vapenskåp tex) har en tunn beläggning av mögel på sig. Skåpet står uppallat ca 10mm från golvet mot en innervägg.
Konvertering gjordes för ca 2 år sedan från oljepanna till bergvärme, vilket givetvis har påverkat miljön.
Det ser i stort sett likadant ut, dock olika mycket, på alla ytterväggar. Och det har inte uppkommit efter vi bytte till bergvärme. Det har varit så sedan många år antar jag.
Stuprännorna är kopplade till rör som rinner ut i en slänt i gräsmattan ett par, tre meter därifrån. Har dock inte kollat om rören inte läcker, men de ser hyfsat fräscha ut.
Jag har funderat på om det lönar sig att sätta upp ett konvektionselement i ett av rummen i källaren.

Mina frågor är kanske inte lätta att svara på, men jag testar ändå.
Huset är från kring -36.

1.
Varför har det blivit så här?
Är det fel färgval så att fukten inte kan vandra och på grund av det som putsen släpper? Eller är dräneringen kass? Jag vet inte ens om det finns någon dränering.
På vissa ställen är det släpp i skarven mellangolv/vägg.

2.
Vad skall/kan jag göra åt det?
Dels på kort sikt, dels på längre sikt.

Innan fanns det bara en ventilationsöppning på en yttervägg. Jag har tagit upp ett nytt ventilationshål på motstående yttervägg i huset i förhoppning att det skall bli bättre luftcirkulation och i och med det kanske mindre fuktighet. Rätt eller fel?

3.
Jag skulle vilja laga väggen som är avbildad eftersom jag vill ställa ett skåp där. Kan jag laga med putsbruk, och i så fall vilket? Eller måste det till andra åtgärder innan lagning ens är aktuell?

4.
Har sett på flera ställen att det går en svart rand ca 10cm ovan golvnivå. Vad är det? Någon sorts fuktspärr/tjärpapper?

Är det bara så här det är i källare och jag får acceptera det, eller kan jag göra något?

Jag är tacksam för alla råd, tips, hurrarop, dåliga skämt och annat.

Putsen släppt upp till ca 1,10m.

Skadad källarvägg med avflagad puts och mögelfläckar med ett hål som visar underliggande material, nära en kaffeburk på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det nedersta hålet är ca 22cm djupt.
Sticker man in fingret känns det som fuktig, hårt packad sand/grus.

Källarvägg med fuktskador och mögel, puts som släppt och exponerad fuktig underlag.
Skapa konto

The thin black line.
Fuktspärr/tjärpapp?

Källarvägg med fukt- och mögelskador, släppt puts och synlig svart linje nära golvet.
Skapa konto

Redigerat:
För att svara på dina frågor;

1 Du har ju uppenbarligen fukt som trycker på. Även om väggfärgen inte skulle vara den bästa för ändamålet, så är mängden fukt påtryckande. Dränering förr i tiden brukade väl vara kall asfalt på ytterkällar väggarna med tegelrör som drän rör. Med sina för och nackdelar.Förr i tiden var ju källare för förvaring och fungerade bra med ved/koks, olje eldning och what not. Och då fungerade ju självdraget därefter.
Om läger är annorlunda idag, så blir resultatet annorlunda, eller det som var kanske synligt förr, blir mer synbart idag.
2 kort sikt, torka ur, putsa upp. Lång sikt, gräva ut, dränera, isolera och ha ett bra inne klimat med både tilluftsdon och mekanisk frånluft. Bra tanke med ventilationen men du vill inte bara släppa in luften, den måste få hjälp att komma ut, eftersträva ett ständigt undertryck så luftflödet "styrs" till dina frånluftskanaler. Som det är idag så kan luften koma in, men sedan då? Eventuellt vandra uppåt bjälklag, väggar och vidare. Nejdu, styr ut den kontrollerat.
3 Jag skulle ha tagit putsbruk C i omgångar. Nätat, putsat, nätat putsat. Där det är djupast och behövs. Vilket bruk är omstritt men jag föredrar Pb C.
4 Den svarta randen kan mycket väl vara eller kan ha varit en grundmur eller något som kan ha varit där. Tjärpapp eller annat. Jag hade under träreglar och trägolv i källare åldersbeständig plast !?!
När jag fick dän allt det var plattan genomblöt och där plasten slutade i knähöjd, så släppte sjok av puts upp till 80 cm av blotta beröringen. så istället för att acceptera så ta kommandot;
Torka upp så gott det går med avfuktare, låna, hur eller köp, du kommer alltid behöva den. Sedan putsa upp, dränera på lång sikt, måla väggarna. Se till att du får ett bra inneklimat och beräkna hur mycket luft du behöver inströmmande och anpassa med mekaniskt ventilation för att få ut den.
Förstärk med avfuktar vid behov. Då äger du situationen och du får ett bra inneklimat. Bättre.

Jag har självklart missat något och jag är helt ärlig inte säker på kombon avfuktare ihop med ventilation. Förhoppningsvis fyller andra i. Jag säger bara vad som fungerat för mig och vad jag anser är bättre än rådande situation.

https://www.ventilation.se/allmant-om-ventilation/i-50.htm

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Jag försökte fixa till källaren från -30 med blöta väggar. Då det var nyköpt så var det nyputsat och nymålat. Luftavfuktare drog ner fukten, men jag var imponerad över hur firte väggarna vittrade sönder. För varje vecka kunde jag se en signifikant försämring. Efter tips här och av fackman så genomfördes en dränering. Asfaltsbeklädda väggar och tegeldränering byttes bort mot isodrän och ny dränering. Det blev genast snustorrt och bättre klimat.

Som michfris säger så hade jag:

1. Köpa en fuktmätare, jättebra att ha!
2. Ta in offert på dränering.
3. Köpa en luftavfuktare. Jag köpte en woods och är mycket nöjd.
4. Ta bort allt organiskt material.
5. Se över ventilationen. Tilluft/frånluft. Finns dusch/tvättstuga? Frånluft!
6. Dränera.
7. Laga putsen.
8.Ställ skåp (inte för nära väggen) och nhuge av din nya källare.

• Gilla
case77
  • Laddar…
Tack för svar och förslag!
Jag har haft avfuktaren ståendes precis intill väggen sedan någon dag innan inlägget skrevs, men ändå har det inte kommit en droppe vatten i behållaren? Andra gånger jag använt den på andra ställen så har behållaren varit full på något eller ett par dygn. Antingen är väggen hyfsat torr nu, eller så har avfuktaren tagit vatten från andra ställen tidigare, typ avlopp?
Att dränera runt huset har funnits i tankarna, men jag har dragit mig (drar mig) för det.
Dels kostnaden, dels jobbet.
Vad kostar det, mellan tummen och pekfingret, att göra en dränering? Frågan är väl lite: hur långt är ett snöre antar jag.
En sak som jag funderat på är att det kanske inte blir mycket bättre med att dränera. Om det kommer mycket fukt från golvet är kanske dräneringen lite ogjort jobb. Och att göra vid golvet känns som ett ohyggligt stort och riskfyllt projekt.

Nåja. Jag låter avfuktaren gå några dagar, sedan fixar jag till väggen med lite puts och ser om det håller.
Skall ha hit en grävare snart och då får han kolla lite runt huset och säga vad han tycker.

Bra idé, låt avfuktaren vara kvar och gå. Svårt att säga var fukten kommer ifrån, vad har du för grund för övrigt? Lera, grusås? Hur ser det runt huset, sluttar.

Så kan det gå.. Min telefon tyckte jag skrivit klart.

Sluttar tomten in mot huset så samlas ju vattnet mot grunden och sjunker ner, har du växter nära husgrunden så drar de fukt till sig.
Svaret på hur mycket en dränering kostar är ju lika många som svaren, låt oss säga från 80 och uppåt.
Den grävare du får hem, fråga honom vad han tar för att gräva upp. Köp isodrän/pordrän/optidrain eller vad som och rör från byggmax och gör det själv eller med någon bra vän.
Min känsla senaste åren är att jag alltid arbetar själv och undrar var dem där bff är när jag behöver dem som mest..

Tack in några offerter och få en hum vad det kostar men överväg att göra det själv.
Men bara för att du kör avfuktaren nu och inte får någon fult kan ju vara för att det är relativt torr just nu. Dina putssläpp har ju inte hänt senaste 6 månaderna utan gått över åren.
Min värsta tid för källaren är när snön smälter och ösregn över några dagar och särskilt hösten..

Vad det är för grund har jag ingen aning om. Huset ligger på toppen en kulle, och det sluttar ganska ordentligt åtminstone på ena sidan. Grannen dränerade sitt hus för många år sedan och han sade att det är väldiga mängder stora stenar överallt. Höjdskillnaden 4-5 meter från huset är nog 2-3-4 meter på den sluttande sidan.Står jag längst bort på den sluttande delen av tomten, ca 15 meter, är källargolvet troligen någon meter ovanför marknivå. Det är därför jag tycker det är lite konstigt att det är så fuktigt i källaren. Åtminstone på den sidan. Bilden är tagen på den sluttande sidan. På andra sidan är det lite mer plan gräsmatta fram till 8 meter från huset sedan är det en stödmur och ca en meter ned till infarten.
Men det är väl kapillärkrafter som gör att vattnet kommer in antar jag.
På den sluttande sidan av huset är det rabatter med bland annat stockrosor som växer. De växer ganska tätt intill huset. Tror inte att det ligger någon markduk där de växer. Har funderat på att gräva ned en liten bit, typ 50-70 cm och lägga någon duk intill huset som sluttar utåt, fylla med makadam eller liknande och sedan ta bort all jord ca 20-30cm från husgrunden, åtminstone som en start eller latmansnödlösning.
På andra sidan huset ligger det makadam längs med husgrunden en plattlängd (30cm) ut, ca 10cm tjockt. Ttroligen jord under makadamen.
Putssläppen på väggen i källaren är säkert rätt gamla, åtminstone en del av dem. Men jag antar att det är en ständigt pågående process tills man på något sätt har åtgärdat fuktproblemet.

Glömde fråga om stuprören, kan du notera ökad fukt där de är placerade?
Låter som du bor på en rullstensås.

• Gilla
Nicolae
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.