Alfredo Alfredo skrev:
Inte?
Håller med, det är betydligt lättare att fräsa i trä än betong om du frågar mig. Jag har fräst in slang i många gamla villor med stockväggar och väljer det alla dagar i veckan före betong.

Jag hade inte heller gått med på att spackla in kabel i puts även om det kanske är tillåtet. Det finns ju andra säkrare lösningar.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Då får ni gärna tala om hur vi skall fräsa ca 40m i trätak? Att göra två spår med en fräs är inget problem men hur får man bort mittenremsan?
 
A Andreas Kneg skrev:
Då får ni gärna tala om hur vi skall fräsa ca 40m i trätak? Att göra två spår med en fräs är inget problem men hur får man bort mittenremsan?
Har du två parallella spår tar det någon minut att för hand med stämjärn hugga ur en meter. Det är inget större problem och det tar inte så många minuter. Man kan ju även regla ner taket några cm, även det ett rätt enkelt och snabbt jobb.
 
A Andreas Kneg skrev:
Då får ni gärna tala om hur vi skall fräsa ca 40m i trätak? Att göra två spår med en fräs är inget problem men hur får man bort mittenremsan?
En överhandsfräs ger väl inte två spår, med tillräckligt tjock frässtål blir det väl rätt?
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Jag har fräst spår för kablage i limträskivor när jag byggt inredning med överhandsfräs. Dock rätt tunnt klenspänningskablage men med rätt stål kanske det går med grövre kablage.
 
D Dilato skrev:
En överhandsfräs ger väl inte två spår, med tillräckligt tjock frässtål blir det väl rätt?
[media]
Men alltså, skall jag köra med en överhandsfräs i taket, 3,45 upp där det är glesa plankor med 1-2cm mellan varje planka?. Ja d går ju klart men seriöst, vad e problemet med att putsa in kabeln om man nu får. Det är väl ändå jag som är beställare?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Men alltså, skall jag köra med en överhandsfräs i taket, 3,45 upp där det är glesa plankor med 1-2cm mellan varje planka?. Ja d går ju klart men seriöst, vad e problemet med att putsa in kabeln om man nu får. Det är väl ändå jag som är beställare?
Och ansvarig i slutändan
 
Ja man får väl hoppas att elektrikern tar ansvar för det han gör och inte gör saker som han är obekväm med. Jag skulle aldrig göra jobb som kunden tycker att jag ska göra, om jag anser att det är "fel". Propsar kunden så avstår jag.
 
  • Gilla
petersv och 4 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Men alltså, skall jag köra med en överhandsfräs i taket, 3,45 upp där det är glesa plankor med 1-2cm mellan varje planka?. Ja d går ju klart men seriöst, vad e problemet med att putsa in kabeln om man nu får. Det är väl ändå jag som är beställare?
Slappna av, det enda jag kommenterade var påståendet om dubbla spår..
Hur högt upp spelar ju ingen roll, man står ju på en ställning väl?
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
vad e problemet med att putsa in kabeln om man nu får
Att det inte är brukligt och att det finns ett motstånd mot det i Sverige. Fräs in din kabel du om du vill.

Jag har svårt att se oron för genomspikning, dvs att flexslang skulle minska den risken. Däremot gör flexslang att det går att byta ledningen om olyckan skulle vara framme.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Men alltså, skall jag köra med en överhandsfräs i taket, 3,45 upp där det är glesa plankor med 1-2cm mellan varje planka?. Ja d går ju klart men seriöst, vad e problemet med att putsa in kabeln om man nu får. Det är väl ändå jag som är beställare?
Takhöjd på 3,45 m och planer på spots
...
Jösses...
Kulturförstöring, finns det som begrepp?🤔
Häng en vacker tidstypisk lampa i rummet för guds skull!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att det inte är brukligt och att det finns ett motstånd mot det i Sverige. Fräs in din kabel du om du vill.

Jag har svårt att se oron för genomspikning, dvs att flexslang skulle minska den risken. Däremot gör flexslang att det går att byta ledningen om olyckan skulle vara framme.
Hur ofta spikar man i tak?

Det sitter ju massor med gammal kulo i och längs tak som med tiden blivit täckt av lager på lager av färg och spackel.

Mitt på en vägg är väl många gånger högre risk.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
R
A Andreas Kneg skrev:
et är klart att det går allt går. Men det är trä i ett sekelskifteshus mellan våningarna. Att fräsa i trä är inte så enkelt som betong eller tegel.
Jag skulle hävda tvärtom att det är lättare att fräsa i trä än i betong, men vad vet jag du har säkert rätt😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Finns bra trissor för rondell som avverkar bra i trä.
 
Redigerat:
H HenrikHuslöse skrev:
Hur ofta spikar man i tak?

Det sitter ju massor med gammal kulo i och längs tak som med tiden blivit täckt av lager på lager av färg och spackel.

Mitt på en vägg är väl många gånger högre risk.
Du menade uppenbarligen att citera någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.