MrJay
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns vanliga LED-system där alla spottar är kopplade i serie med ett enda dimbart drivdon.
Problemet är att många 12V/24V LED spottar ser riktigt taskiga ut, vi har bara kunnat hitta 230V med snygg/modern design
 
A Andreas Kneg skrev:
Alternativ 2
Finns det flexslang som är typ 10-12 mm inte 16 som man kan använda för 230?
Det finns både vp-rör och flexslang i dessa dimensioner.
 
MrJay MrJay skrev:
Så antingen kräver du att han gör som man gjorde då
Kräver?!? Det är bara att respektera om en elektriker inte vill utföra ett arbete på ett sätt som denne är obekväm med eller tycker är olämpligt. Bara för att något inte är förbjudet betyder det inte att det alltid (någonsin?) är lämpligt. All heder åt elektrikern för att han inte vill lämna något som han anser olämpligt efter sig!
 
  • Gilla
  • Älska
J.Hoffa och 2 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Det finns både vp-rör och flexslang i dessa dimensioner.
Vart finns det flex? Har letat…
 
MrJay
Alfredo Alfredo skrev:
Kräver?!? Det är bara att respektera om en elektriker inte vill utföra ett arbete på ett sätt som denne är obekväm med eller tycker är olämpligt. Bara för att något inte är förbjudet betyder det inte att det alltid (någonsin?) är lämpligt. All heder åt elektrikern för att han inte vill lämna något som han anser olämpligt efter sig!
Nu är jag lite färgad av att jag har möjlighet att kräva saker (så länge det är lagligt och OK) från mina elektriker då jag betalar deras löner. För mig låter det som elektrikern i fråga inte är helt påläst vad man kan göra i gamla installationer och är kanske helt insnöad i regelverk för nytt. TS kan fråga elektrikern istället vad han föreslår för lösning
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Vart finns det flex? Har letat…
Om du inte klarar dig med rör eller slang 16 mm är det knappast meningsfullt att leta efter mindre dimensioner. Det är mycket bättre om du då på rätt och vettigt sätt putsar in kabel som du tänkt dig. Det är som sagt under rätt förutsättningar helt ok och inget konstigt med det bara historiskt fel i SE och ses ofta så även i nutid som du märker.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Man får ha lite förståelse för att elektrikern var osäker. Det är verkligen inget vanligt installationssätt. Det tror jag i alla fall inte. Har nog bara gjort detta några få gånger vad jag kan komma ihåg.

Tycker inte om att ha dolda ledningar så nära ytskiktet heller. Det finns risk att nästa person som inte känner till läget borrar i ledningen när denne ska montera något där.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det handlar alltså om taket. Ingen hänger upp en tavla i taket
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Det handlar alltså om taket. Ingen hänger upp en tavla i taket
Varför går det inte att fräsa djupare för? Har fräst spår i konstruktions betong och det blir inte mycket hårdare än så.


Utveckla gärna varför det är omöjligt 👍
 
Det är klart att det går allt går. Men det är trä i ett sekelskifteshus mellan våningarna. Att fräsa i trä är inte så enkelt som betong eller tegel. Trä får du hålla på med ett stämjärn för att få bort mittenskåran
 
A Andreas Kneg skrev:
Det är klart att det går allt går. Men det är trä i ett sekelskifteshus mellan våningarna. Att fräsa i trä är inte så enkelt som betong eller tegel. Trä får du hålla på med ett stämjärn för att få bort mittenskåran
Det är liksom orimligt tidsödande när det går att dra el i puts och det är tillåtet.
 
A Andreas Kneg skrev:
Det handlar alltså om taket. Ingen hänger upp en tavla i taket
Förvisso men det är inte ovanligt med lampor, draperi, gardinstänger m.m.

Men visst, det är säkrare än en vägg...
 
A Andreas Kneg skrev:
Att fräsa i trä är inte så enkelt som betong eller tegel.
Inte?
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.