H Hybro skrev:
Vad har Du för vattenledning mellan pump och brunn?
Plast eller järn?

Gick åskan alldeles i närheten?
Jag tror järn ja åskan gick
 
H Hybro skrev:
Garanterat sitter det en backventil i systemet som nu läcker. Kan ha kommit skräp i den. Eller att den är utsliten.

Vad annars hindrar vattnet att rinna tillbaka till brunnen?

I mitt fall med hydrofor och ejektorpump, sitter backventilen längst ned i brunnen.

- Alternativet annars är att du har ett stort läckage om alla kranar är stängda på tappställena.
Hur fort slits en backventil. För det är inte många år sen vi byte fast den som satt var hel. Men brukar få c:a 1 gggr / år att byta tryckströmbryttare. Denna som sitter nu har faktiskt suttit kanske 2. Och jag tror att det har med inställningen att göra och att man inte fyll på luft . När vi börjar få dåligt ojämnt tryck till huset
 
Min tryckventil har inte blivit bytt så länge jag haft huset, d v s före 1995.
Backventilen byttes 1997.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som TS beskriver så började problemen i samband med ett åskväder.
Min teori är att en blixt letat sig ned i brunnen via vattenledningen av järn, samt förstört backventilen längst ned i brunnen. Helt eller delvis. Kanske t o m slagit hål på röret ned i brunnen.
Det skulle kunna vara orsak till läckage på sugsidan.
Vatten rinner då tillbaks i brunnen.

Själv så skulle jag plocka upp den vertikalt hängande vattenledningen i brunnen och inspektera.

Kanhända det är en lätt operation.
Hos mig hänger vattenledningen / vattenledningarna från ett 90 graders "knä" med packningar.
Knäet har en konkoppling, som gör att slangarna hänger i denna.

Skruvar i ett egentillverkat långt verktyg i del av kopplingen och lyfter upp det hela.

Hur djup är brunnen?
 
H Hybro skrev:
Som TS beskriver så började problemen i samband med ett åskväder.
Min teori är att en blixt letat sig ned i brunnen via vattenledningen av järn, samt förstört backventilen längst ned i brunnen. Helt eller delvis. Kanske t o m slagit hål på röret ned i brunnen.
Det skulle kunna vara orsak till läckage på sugsidan.
Vatten rinner då tillbaks i brunnen.

Själv så skulle jag plocka upp den vertikalt hängande vattenledningen i brunnen och inspektera.

Kanhända det är en lätt operation.
Hos mig hänger vattenledningen / vattenledningarna från ett 90 graders "knä" med packningar.
Knäet har en konkoppling, som gör att slangarna hänger i denna.

Skruvar i ett egentillverkat långt verktyg i del av kopplingen och lyfter upp det hela.

Hur djup är brunnen?
Ja alltså brummandet i ledningen i badrummet började innan. Men om man kollar på tryckströmbryttaren som locket sitter lite snett på kan det kommit in skit där eller något. Kan tycka att det är dålig av den som byte motor i vintras att lämna det så.Ja brunnen är djup vet jag . Var Inge många år sen vi fick problem och byte då backventil som det inte var något fel på. Tror man får bada om man ska byta den eller skulle det fungera med dit tipps.
 
Du kan utesluta tryckströmbrytaren. Den funkar helt klart! Reagerar utmärkt på sjunkande tryck och stänger ifrån när inställt tryck uppnåtts. Gång på gång, hela tiden.

Felet är vattenläckage. Systemet orkar inte hålla trycket.

Brummandet kan komma sig av att det läcker mellan bad och pump.

Kan du komma åt och kontrollera både varm- och kallvattenledningar i huset?
Kanske i källaren, och eller i krypgrunden. Leta efter flödande vatten.

- Detta som ett alternativ till läck i backventil eller tilldelningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi kan se på filmen att trycket sjunker sakta tills tryckströmbrytaren slår till. Därefter stiger det tills den slår ifrån. Av detta kan man konstatera två saker.

1. Tryckströmbrytaren fungerar som den skall.
2. Det strömmar vatten oavbrutet.

Om det stora vattenläckaget pågått länge är det säkert orsaken till att tryckströmbrytaren går sönder. Du får försöka vara lite systematisk om du skall lösa problemet. Vilket är problemet du vill lösa? Steg ett måste vara att leta reda på var det läcker. Är det inte backventilen så är det någon annanstans.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Härligt att Du bekräftar mina tankegångar😋
 
H Hybro skrev:
Du kan utesluta tryckströmbrytaren. Den funkar helt klart! Reagerar utmärkt på sjunkande tryck och stänger ifrån när inställt tryck uppnåtts. Gång på gång, hela tiden.

Felet är vattenläckage. Systemet orkar inte hålla trycket.

Brummandet kan komma sig av att det läcker mellan bad och pump.

Kan du komma åt och kontrollera både varm- och kallvattenledningar i huset?
Kanske i källaren, och eller i krypgrunden. Leta efter flödande vatten.

- Detta som ett alternativ till läck i backventil eller tilldelningen.
Ser och hör ingen större läcka i badrummet eller under badrummet. Var är tilldelningen?
 
H Hjälpnutack skrev:
Var är tilldelningen?
Sugledningen till pumpen. Om backventilen läcker eller om sugledningen läcker under vattenytan i brunnen kan det bli så som visas på filmen. Då läcker vattnet tillbaka till brunnen och ställer inte till med någon större skada än att tryckströmbrytaren dör i förtid och du slösar med el.

Det tål att tillägga att din fråga kanske missförståtts en aning. Om problemet är att pumpen startar med täta intervall när du avsiktligt spolar vatten så är första fel att misstänka just trycket i hydropressen. Men ditt fel är alltså att pumpen startar och stannar oavbrutet utan att du spolar något vatten. Och då är det i stället fråga om vattenläckage.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tilledningen kanske var fel ord.

Jag menade vattenledning, röret, hela vägen från silen och förmodade backventilen i brunnen, hela vägen in i huset till trycktanken.

Du har inte observerat några vattensamlingar?
 
H Hybro skrev:
Tilledningen kanske var fel ord.

Jag menade vattenledning, röret, hela vägen från silen och förmodade backventilen i brunnen, hela vägen in i huset till trycktanken.

Du har inte observerat några vattensamlingar?
Nej den långa vägen in i skogen har jag inte gått och kollat. Vet inte riktigt vars brunnen ligger.
 
A Avemo skrev:
Sugledningen till pumpen. Om backventilen läcker eller om sugledningen läcker under vattenytan i brunnen kan det bli så som visas på filmen. Då läcker vattnet tillbaka till brunnen och ställer inte till med någon större skada än att tryckströmbrytaren dör i förtid och du slösar med el.

Det tål att tillägga att din fråga kanske missförståtts en aning. Om problemet är att pumpen startar med täta intervall när du avsiktligt spolar vatten så är första fel att misstänka just trycket i hydropressen. Men ditt fel är alltså att pumpen startar och stannar oavbrutet utan att du spolar något vatten. Och då är det i stället fråga om vattenläckage.
Och det vattenläckage kan var allt från brunnen upp till huset . Förstår jag rätt då?
 
H Hjälpnutack skrev:
Nej den långa vägen in i skogen har jag inte gått och kollat. Vet inte riktigt vars brunnen ligger.
Det brukar finnas en kran på tryckröret från hydropressen in i huset. Fortsätter pumpen att starta och stoppa om du stänger den kranen? Om nej har du en läcka på trycksidan om pumpen. Om ja har du en läcka på sugsidan.

Jag undrar om det finns en begreppsförvirring här. Du skriver att backventilen bytts men du vet inte var brunnen ligger. Det bör finnas en backventil i botten av brunnen. Är det en annan backventil som bytts?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kanske går att fråga den som bytte backventilen var brunnen/källan ligger så slipper du knalla runt och leta, alternativt kalla in en hund som är tränad på att leta vatten- brunnar (Fnns det sådana?)

- Fixa kaffe, saft och bullar till grannarna och ordna en brunnsjakt till helgen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.