Ja som sagt inte så bra på dom här sakerna. Men han som hjälpte mig trodde jag hade en utan ballong. Han har fyllt på luft och vi får väl se om det håller annars är nog ballongen trasig som mest troligt. Missljud från rören är också borta. Få avvakta någon dag och se hur pumpen beter sig. Men ska vara bra nu.
 
En hydropress med trasigt membran fungerar ju som en hydrofor. Men typiskt är hydroforer större än hydropressar. Och de har som sagt ett vattenståndsglas. Om gummimembranet är trasigt är det ingen panik med att byta. Men du kommer att behöva fylla luft regelbundet och du måste gissa hur mycket eftersom det inte finns något vattenståndsglas. Om du tappar ur allt vatten när det är strömavbrott så försvinner luften ut i vattenrören om membranet är trasigt. Eftersom det skedde och den du fått hjälp av tror att det inte finns något membran så är det säkert trasigt. Ingen panik med att byta. Men det blir bättre om du gör det.
 
A Avemo skrev:
En hydropress med trasigt membran fungerar ju som en hydrofor. Men typiskt är hydroforer större än hydropressar. Och de har som sagt ett vattenståndsglas. Om gummimembranet är trasigt är det ingen panik med att byta. Men du kommer att behöva fylla luft regelbundet och du måste gissa hur mycket eftersom det inte finns något vattenståndsglas. Om du tappar ur allt vatten när det är strömavbrott så försvinner luften ut i vattenrören om membranet är trasigt. Eftersom det skedde och den du fått hjälp av tror att det inte finns något membran så är det säkert trasigt. Ingen panik med att byta. Men det blir bättre om du gör det.
Det höll inte länge tror ni det är svårt och bytta ballong själv och hur vet man vilken?
 
En fråga fundering det kan inte vara tryckströmbrytaren som är dålig? Brukar få byta den ganska ofta
 
Kanske backventilen nere i brunnen som inte tätar.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H Hjälpnutack skrev:
En fråga fundering det kan inte vara tryckströmbrytaren som är dålig? Brukar få byta den ganska ofta
På vilka grunder har du bytt den? Den slits fortare med om du har dåligt tryck i hydropressen. På din film syns inga tecken på att tryckströmbrytaren är dålig.

Hur stort är vattenflödet när du filmar? Det är svårt att säga bara från filmen vad som är normalt. Men gick alltså pumpen under en längre tid precis när du fyllt luft? Om den tappat luft på bara ett par dagar är något fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
vattenflödet? Alltså motorn startar när den kommer ner till 60 tror jag det va sen går den upptill typ 90 då stannar motorn och trycket går ner till 60 och motorn startar. Och det går inte långt i mellan. Har vatten upp till huset. Och vad jag tror om han fyllde luft rätt så hjälpte inte det. Men han hade slagit på något och då slev det bättre sa han. Och jag vet att vi typ nästan varje år behöver byta tryckströmbryttare. Har tydligen mycket kalk i vattnet. Det är mitt ex och han är inte så händig.
 
Förklarar saken 😋

Ursäkta.... Orkade bara inte hålla mig. Inget illa menat.
 
H Hybro skrev:
Förklarar saken 😋

Ursäkta.... Orkade bara inte hålla mig. Inget illa menat.
Ingen fara jag ville låna hans kompressor så jag kunde kolla. Men enda åkte han dit själv och skulle vara händiga Herman . Å inte blev det något bättre😂 nä jag söker en VVS montör. Tänkte få det ordentligt gjort Men bor på en liten by där alla jobbar när dom vill typ eller har semester.
 
H Hjälpnutack skrev:
vattenflödet?
Är det någon kran öppen när du filmar? Hur mycket vatten spolar du i så fall? Om du inte har någon vattenkran öppen när du filmar så har du ett läckage någonstans. Och detta läckage skulle kunna leda till såväl sliten tryckströmbrytare som slitet membran.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Garanterat sitter det en backventil i systemet som nu läcker. Kan ha kommit skräp i den. Eller att den är utsliten.

Vad annars hindrar vattnet att rinna tillbaka till brunnen?

I mitt fall med hydrofor och ejektorpump, sitter backventilen längst ned i brunnen.

- Alternativet annars är att du har ett stort läckage om alla kranar är stängda på tappställena.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vad har Du för vattenledning mellan pump och brunn?
Plast eller järn?

Gick åskan alldeles i närheten?
 
A Avemo skrev:
Är det någon kran öppen när du filmar? Hur mycket vatten spolar du i så fall? Om du inte har någon vattenkran öppen när du filmar så har du ett läckage någonstans. Och detta läckage skulle kunna leda till såväl sliten tryckströmbrytare som slitet membran.
Alla kranar i huset stängda. Inget vatten på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.