Kollar man på http://www.cdongroup.com/ så har de ju en mycket stor onlinehandel och har förmodligen kommit fram till att det är bättre för dem rent ekonomiskt att köra en egen lösning.
 
Redigerat:
Det sägs ju vara av ekonomiska skäl, Klarna verkar ju äta upp hela deras vinst. OM de verkligen kan fakturera själva till så låg kostnad att de "sparar" 100 milj. Då borde det ju vara en ren förhandlingsfråga, klarna borde ha marginal att leverera tjänsten billigare än vad någon av deras kunder klarar att fixa det själv för.
 
hempularen skrev:
Det sägs ju vara av ekonomiska skäl, Klarna verkar ju äta upp hela deras vinst. OM de verkligen kan fakturera själva till så låg kostnad att de "sparar" 100 milj. Då borde det ju vara en ren förhandlingsfråga, klarna borde ha marginal att leverera tjänsten billigare än vad någon av deras kunder klarar att fixa det själv för.
Ja så borde det vara. Det står i första kapitlet i ekonomiböckerna. Samma kapitel där det står om marknadens förträfflighet. Sedan i *andra* kapitlet så börjar vi komma lite närmare verkligheten för där brukar man ta upp "market failure" osv. Dock brukar det inte stå något om när "outsourcing" inte fungerar. Om någon har något tips om ekonomer som tar upp det på ett redigt och bra sätt så är jag idel öra.

Vi som var i industrin under 80 och 90 talen vi levde ju det här. *Allt* som inte var "kärnverksamhet" skulle säljas ut, eller läggas ner, bara för att man skulle kunna köpa in det från någon annan. Jag ställde mig skeptiskt till mycket av det redan då, med resonemang enligt "Om man har tillräcklig storlek på sin egen interna verksamhet att man redan har stordriftsfördelarna, hur kan det bli billigare att betala någon annans kostnader (som borde vara lika stora) *plus* deras vinst?" Svaret på den frågan var som jag förstod det främst att "Det frigör kapital och vi tjänar mer på att spela med de pengarna på börsen än att bygga bilar/lager eller vad det nu må vara", samt ett lite unknare, som sällan sades högt, nämligen att det blir billigare städarlöner om de inte är med i Metall...

MEN, i de fall jag var med om så såg jag inte några jättestora besparingar som sådana. Vad man köpte sig var framförallt flexibilitet och besparing. Dvs tröskel till att beställa tjänsten utifrån blir såpass mycket större att man i fler fall bestämde sig att klara sig utan. "Det får väl vara hål i dörren då...", samt att det med dåvarande arbetsmarknadslagstiftningstillämpning (puh!) var svårt att bli av med de egna städarna i Metall, men städbolaget var bara att säga upp kontraktet med, och de kunde i sin tur lätt "ställa om" med hänvisning till arbetsbrist. (Vi ser ju samma sak idag med bemanningsföretagen. Om 80-90-talet var industriarbetarna, så var det på 00-talet tjänstemännens tur. Hurra...)

Så varför är Klarna dyra? Jag tror det som sagt beror på främst vinst, samt dessutom att de inte löser bara CDONs problem, utan dessutom gör en massa annat som kostar pengar och som *andra* kunder är villiga att betala för. Produkten är alltså lite för generell och inte tillräckligt anpassad till vad just CDON är villiga att betala för. De är så stora att de kan få både sin egen färg och handtag, och nog som sagt tom borde gå plus på det eftersom de passar dem bättre. Spekulationer, så det är ju alltid kul att höra vad andra tror/tycker om den saken.
 
CDON lär dock ha sagt att blåsten kring Klarna har påskyndat beslutet. Vad jag förstår var beslutet inte taget tidigare.
 
Eller så kanske de ser en chans att ta de pengarna själva genom att köra samma modell ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag ställde mig skeptiskt till mycket av det redan då, med resonemang enligt "Om man har tillräcklig storlek på sin egen interna verksamhet att man redan har stordriftsfördelarna, hur kan det bli billigare att betala någon annans kostnader (som borde vara lika stora) *plus* deras vinst?"
Man behöver dessutom en kompetent upphandlings och uppföljnings-enhet som kostar. Den är som regel mindre och i vissa fall nästan obefintlig om man gör arbetet "in-house".
 
-RB- skrev:
Man behöver dessutom en kompetent upphandlings och uppföljnings-enhet som kostar. Den är som regel mindre och i vissa fall nästan obefintlig om man gör arbetet "in-house".
Det är ett bra påpekande. I många fall så var det ju just de man "outsourcade" som stog för beställarkompetensen för de fall där man *inte* kunde lösa det in house. Jag tänker t ex på alla snickare, elektriker, rörmokare osv. som man hade anställda. De löste ju inte allt, men deras upparbetade kontakter med andra utomstående firmor och kunskaper om området gjorde ju att dessa upphandlingar ofta kunde gå smidigare/bättre, t ex genom att inte bli pådyvlad något man egentligen inte behöver, eller behöva betala för något man inte fått. Jag var ofta med om att de "höll koll" på vad utomstående firmor gjorde inom deras område. När jag tänker efter så var jag under perioder på det stället som var de som *höll* den kollen på att utomstående firmor inte gjorde något dumt, och att leveranser och inköp blev rimliga, gick rätt till samt att kostnaden inte sprang iväg.
 
Och där landade fakturan. Ingen påminelse. Men väl en ränta på 19.90% (31:).
Dags att kolla lite "papperna" från när jag beställde.

Ska i vartfall maila till Compagniet i Sverige AB och meddela att jag slutar handla hos där tills dom har direktbetalning med kort på sin webshop. J*vla ofog att tvinga kunderna på Klarna för att kunna betala varorna.
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Fick fakturan på kaklet och klinkern idag per mail. 16:50 med förfallodag idag. Också ett sätt att ta ut dröjsmålsränta på :D
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Betala in 17 kr jämt. Då får de nedrans ockrarna lite besvär med den överskjutande 50 öringen och vinsten på ockrerfakturan äts upp av kontoristens arbetstid med att betala tillbaka dig.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Kl 16:50 :p

Jag önskade dock fakturan var på 16:50
 
  • Gilla
Andreas_H och 1 till
  • Laddar…
Lätt att jag hade ringt upp dom och frågat om det som står i tidningarna stämmer.. ;) Dom kan ju inte skylla på att mailen inte kommit fram i alla fall. ;) Och du har bevis på att den skickades samma dag som förfallodatum.
 
AndersMalmgren skrev:
Fick fakturan på kaklet och klinkern idag per mail. 16:50 med förfallodag idag. Också ett sätt att ta ut dröjsmålsränta på :D
Skicka emailet till Klarnas VD och SvD på samma gång och fråga om det är så Klarna jobbar, eller, om inte, varför de fortfarande inte kommit tillrätta med problemen med email-fakturor, och varför de fortsätter skicka email-fakturor, trots alla problem.
 
thomasx skrev:
Skicka emailet till Klarnas VD och SvD på samma gång och fråga om det är så Klarna jobbar, eller, om inte, varför de fortfarande inte kommit tillrätta med problemen med email-fakturor, och varför de fortsätter skicka email-fakturor, trots alla problem.
Sorry borde varit tydligare, detta var inte klarna. En kakelfirma, de skickar sina egna fakturor. Men lite snålt med 0 dagars förfallotid. Speciellt då fakturan gick iväg efter att bankerna stängt :p
 
O
AndersMalmgren skrev:
Sorry borde varit tydligare, detta var inte klarna. En kakelfirma, de skickar sina egna fakturor. Men lite snålt med 0 dagars förfallotid. Speciellt då fakturan gick iväg efter att bankerna stängt :p
Det låter liiiite stressigt å hinna betala den fakturan i tid. Helst ska det vara fredag när man får fakturan åxå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.