AndersMalmgren skrev:
Bestämmer? Nej du får väll köpa saker på avbetalning, men JAG tycker att det är korkat. Bättre spara pengarna på klassiskt vis och köpa kontant om man nu inte har råd direkt

Och vad jag tycker om minilån eller s.k SMS-lån ska vi inte ens prata om
Flera här delar dina åsikter, men det några av oss reagerar på är att du presenterar dem som solklara sanningar och fakta.
Verkligheten ser inte riktigt ut så för alla människor och det hade inte funnits delbetalningar och "köp nu betala sen kampanjer" om det inte fanns både en efterfrågan på det och en möjlighet att tjäna pengar.
 
AndersMalmgren skrev:
Bättre spara pengarna på klassiskt vis och köpa kontant om man nu inte har råd direkt
Japp, jag håller med. Dock har jag hört att det finns en del mindre bemedlade som tycker det tar för lång tid att spara ihop till huset, men gärna vill ha det innan ungarna är så stora så att dom skickar föräldrarna till hemmet. De brukar visst nyttja något som kallas fastighetslån/banklån/huslån. ;)
 
  • Gilla
Bergling och 2 till
  • Laddar…
Jag har 2,05% på mitt bostadslån, kan du köpa en TV med den räntan är jag impad ;)
 
Man kan köpa en TV räntefritt om man vill. Fixa ett räntefritt huslån så blir jag impad ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nej det kan du inte, du har en sjukt hög effektiv ränta på den typen av lån
 
AndersMalmgren skrev:
Nej det kan du inte, du har en sjukt hög effektiv ränta på den typen av lån
Tjackar jag en TV för runt 20 tkr och betalar efter midsommar enligt denna modell bör den effektiva räntan bli runt 1,5 procent om jag fattar rätt.

Men egentligen håller jag helt med dig om sjukt höga räntor. Oftast låter de "räntefria" delbetalningarna bra bara tills man börjar syna de faktiska villkoren.
 
Det finns en till skillnad, när du betalt av lånet på din lägenhet är du mångmiljonär. När di betalat den sista delbetalning är din TV inte värd en krona
 
Nu hittar jag ingen sådan kampanj just nu men det har IAF förekommit helt räntefria upplägg på TV. Jag har försökt pruta på en TV med motiveringen att jag betalade kontant och att det räntefria upplägget måste kosta dem något men det gick inte och jag läste villkoren väldigt noga.
 
AndersMalmgren skrev:
Det finns en till skillnad, när du betalt av lånet på din lägenhet är du mångmiljonär.
Nu misstänker jag att du är lite färgad av din lokala bostadsmarknad men jag kan försäkra dig om att det förekommer att lägenheter i detta land byter ägare för långt under mångmiljonbelopp. ;)
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Ofta så finns det aviavgifter och grejer även vid räntefria köp, men det är minst lika vanligt med rena räntefria köp. För butiken är det viktigare att sälja än att få in pengarna direkt.
 
Bilar går ofta att köpa till bra ränta, bättre än huslån.
 
Jag vill påpeka att svaren från Klarna i artikeln är ren lögn tyvärr, men samtidigt kan man ju inte gärna erkänna när man troligtvis satt detta i system. Jag är bara glad att dom tar en titt på Klarna eftersom dom inte spelar med sjyssta regler.
 
Enligt SvD skickar de 34000 ärenden till kronofogden på ett år. På varje ärende tar klarna in 580kr. Ca 20 miljoner alltså. Hela klarnas vinst 2012 var 24 miljoner.

Nej det är ju inte alls så de tjänar pengar...
 
Som min farfar brukade säga: "Den som inga pengar har får köpa allting dyrt".
 
Apropå räntefria avbetalningar, nappade jag på det en gång när vi hade en stor reparation av bilen. Då fick man dela upp betalningen räntefritt på 4 månader. På den tiden betalade man med att skicka in betalningsorder till bankgiro, jag var lite sent ute så då gick betalningen in en dag efter förfallodatum, vips så hade man 24% ränta på restskulden...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.