useless useless skrev:
Det normala (iallafall utanför storstäderna) är att man köper med en besiktningsklausul i kontraktet. Finns det något i erat kontrakt om att ni har rätt att undersöka fastigheten efter kontraktskrivningen?
Nej det står inget sådant tyvärr o jag fick inte erbjudandet av mäklaren, det har aldrig varit på tal att göra en sådant kausal. Det var massa onödiga o värdelösa papper som vi fick bla om husets skick och eventuella brister som säljaren vet om i form av en fråge formulär... som bara vilse ledande skit för att Säljaren kan skriva vad som helst för att det är alltid Köparen som får skiten på slutändan.
Oftopic jag håller på att ta upp Säljarens laminat golv i källaren som var väldigt ojämn o böjd av förmodligen fukt. De hade akvarier under, kanske det läckte vem vet. Det var stora feta akvarier med hylla o hela skiten.
 
  • Skador på betonggolv i hörn med spillror och smuts, synliga kabelklämmor och rester av lim eller fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppriven del av blått laminatgolv i ett hörn av rummet som avslöjar underliggande skadad yta och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huddingebo Huddingebo skrev:
När man köper ett begagnat hus får man räkna med att allt kan vara i dåligt skick.
Vad säljaren påstår är i mina ögon inte värt någonting.

Men i det här fallet kanske säljaren har provtryckt själv och inte funnit några större läckage.
Att det sedan finns andra fel på samma skorsten är ju en annan femma.
Säljaren är ingen expert eller firma. Han kan inte genomföra en besiktning på egen hand eller hur? Han skrev att den är provtryckt (dvs besiktigad) i så fall han rökte hash
 
A Alexiee skrev:
Säljaren är ingen expert eller firma. Han kan inte genomföra en besiktning på egen hand eller hur? Han skrev att den är provtryckt (dvs besiktigad) i så fall han rökte hash
Är man okunnig om hus så får man anlita en besiktningsman.
Skorsten är säkert provtryckt och funnen tät, men var stod det att den var påställd och besiktigad?
Att den är provtryckt är ju bra men det betyder inte alla andra egenskaper är godkända. Att en brandskyddskontroll är gjord etc.
 
Karlia
Jag kan tycka att det är pestigt att köpa begagnad bil, så mycket kan jag ju inte om bilar. Men istället för att lita på vad försäljaren säger om bilen läser jag på om vad jag själv kan kolla. Ifylld servicebok, vad har blivit reparerat, hur ser oljan ut, hur pass gungar bilen när jag sparkar på däcken, vad är vanliga fel på just den här bilen - där försöker jag kolla extra.
Vid ett tillfälle hade jag med mig expert, pappa. Visade sig att jag borde ha kollat hans expertkunskaper noggrannare - det enda han gjorde var att berätta för säljaren att mamma hade haft en sådan bil när de var nygifta och vilken fantastiskt rolig bil det var:oops:

Samma princip gäller givetvis när du köper hus, ditt förmodligen största köp i livet. Det finns många "köpa hus" guider på nätet. Vad ligger på ditt ansvar (besiktningsplikt bla) vad ligger på köparens och mäklarens ansvar.
Innan visning: vad är det för hustyp? När är det byggt? Vilka svagheter finns i den hustypen? Hur är området?

På visningen bör du kolla det som kan vara svagheter efter vad du läst tidigare. Kan du inte själv, ta med någon som kan. Det är bra att försöka kolla extra på sådant som är dyrt att ordna - tak, dränering, badrum osv.

Om du vinner och skriver kontrakt, se till att ha med en besiktningsklausul.

Även när du gör allt vad du kan bjuder både beg bilar och hus på överraskningar, det får du räkna med. Det du kan göra genom att läsa på innan är att undvika de värsta överraskningarna.
 
  • Gilla
Larspeter och 8 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är man okunnig om hus så får man anlita en besiktningsman.
Skorsten är säkert provtryckt och funnen tät, men var stod det att den var påställd och besiktigad?
Att den är provtryckt är ju bra men det betyder inte alla andra egenskaper är godkända. Att en brandskyddskontroll är gjord etc.
Huset var besiktigad av Säljarens besiktningsman, Säljaren har svarat i Mäklarens papper att skorsten är provtryckt 2017 (Firman säger att det vara en vanlig Brandskydds Kontroll där han fick två anmärkningar, fogarna på utsidan av skorstenen håller på lossna och behövs reparation + glidskydd till markstege saknas sen 15 år tillbaka) Det väldigt stor skillnad mellan provtryckning och visuell kontroll. Vid visuell kontroll sker INGA provtryckningar alls.
 
A Alexiee skrev:
Nej det står inget sådant tyvärr o jag fick inte erbjudandet av mäklaren, det har aldrig varit på tal att göra en sådant kausal. Det var massa onödiga o värdelösa papper som vi fick bla om husets skick och eventuella brister som säljaren vet om i form av en fråge formulär... som bara vilse ledande skit för att Säljaren kan skriva vad som helst för att det är alltid Köparen som får skiten på slutändan.
Oftopic jag håller på att ta upp Säljarens laminat golv i källaren som var väldigt ojämn o böjd av förmodligen fukt. De hade akvarier under, kanske det läckte vem vet. Det var stora feta akvarier med hylla o hela skiten.

Har du fått ta del säljarens besiktningsprotokoll i efterhand?
Mitt tips hade varit att lägga upp bilder från besiktningen här så kan du säkert få tips på vad som är mer respektive mindre allvarligt och vad ni kan lägga fokus på att åtgärda på sikt.

Vad gäller dessa bilder så hade jag nog börjat med källaren.
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag kan tycka att det är pestigt att köpa begagnad bil, så mycket kan jag ju inte om bilar. Men istället för att lita på vad försäljaren säger om bilen läser jag på om vad jag själv kan kolla. Ifylld servicebok, vad har blivit reparerat, hur ser oljan ut, hur pass gungar bilen när jag sparkar på däcken, vad är vanliga fel på just den här bilen - där försöker jag kolla extra.
Vid ett tillfälle hade jag med mig expert, pappa. Visade sig att jag borde ha kollat hans expertkunskaper noggrannare - det enda han gjorde var att berätta för säljaren att mamma hade haft en sådan bil när de var nygifta och vilken fantastiskt rolig bil det var:oops:

Samma princip gäller givetvis när du köper hus, ditt förmodligen största köp i livet. Det finns många "köpa hus" guider på nätet. Vad ligger på ditt ansvar (besiktningsplikt bla) vad ligger på köparens och mäklarens ansvar.
Innan visning: vad är det för hustyp? När är det byggt? Vilka svagheter finns i den hustypen? Hur är området?

På visningen bör du kolla det som kan vara svagheter efter vad du läst tidigare. Kan du inte själv, ta med någon som kan. Det är bra att försöka kolla extra på sådant som är dyrt att ordna - tak, dränering, badrum osv.

Om du vinner och skriver kontrakt, se till att ha med en besiktningsklausul.

Även när du gör allt vad du kan bjuder både beg bilar och hus på överraskningar, det får du räkna med. Det du kan göra genom att läsa på innan är att undvika de värsta överraskningarna.
Karlia Karlia skrev:
Jag kan tycka att det är pestigt att köpa begagnad bil, så mycket kan jag ju inte om bilar. Men istället för att lita på vad försäljaren säger om bilen läser jag på om vad jag själv kan kolla. Ifylld servicebok, vad har blivit reparerat, hur ser oljan ut, hur pass gungar bilen när jag sparkar på däcken, vad är vanliga fel på just den här bilen - där försöker jag kolla extra.
Vid ett tillfälle hade jag med mig expert, pappa. Visade sig att jag borde ha kollat hans expertkunskaper noggrannare - det enda han gjorde var att berätta för säljaren att mamma hade haft en sådan bil när de var nygifta och vilken fantastiskt rolig bil det var:oops:

Samma princip gäller givetvis när du köper hus, ditt förmodligen största köp i livet. Det finns många "köpa hus" guider på nätet. Vad ligger på ditt ansvar (besiktningsplikt bla) vad ligger på köparens och mäklarens ansvar.
Innan visning: vad är det för hustyp? När är det byggt? Vilka svagheter finns i den hustypen? Hur är området?

På visningen bör du kolla det som kan vara svagheter efter vad du läst tidigare. Kan du inte själv, ta med någon som kan. Det är bra att försöka kolla extra på sådant som är dyrt att ordna - tak, dränering, badrum osv.

Om du vinner och skriver kontrakt, se till att ha med en besiktningsklausul.

Även när du gör allt vad du kan bjuder både beg bilar och hus på överraskningar, det får du räkna med. Det du kan göra genom att läsa på innan är att undvika de värsta överraskningarna.
Ja, tyvärr nu vet jag det hur det går till. Vi har inga vänner tyvärr som kan ge oss goda råd, frugan har bara bott i Sverige i 10 år och jag sköter det mesta. Har 2-3 jobb och en bebis på gång = frugan konstant illamående. Vi visste om att taket ska bytas, vi har räknat med det. Av säljarens "Garage taket läcker" han bara glömde skriva att det har läkt i 10 år äntligt grannarna. Jag har rivit upp golvet i källaren och hittat massor med döda larver under laminatet. Säljaren var väl medveten att taket har läckt in, grannarna har påpekat det för 3-4 års sedan, han löste det med en jävla spik som jag upptäckte senare. Jag förstår väll att köparen har ett ansvar att undersöka huset men, säljaren får inte gömma och försumma underhållningen så gravt att det leder till kaos. Han var väll medveten om skadorna som har inte uppkommit under den den sista månaden utan det är en resultat av succesivt lathet och oförmåga att göra något på huset.
 
  • Ett träinnertak med vattenskador och mörka fläckar, synlig genom ett fönster med persienner och en växt i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett träbjälklag med flera mörka fuktfläckar som tyder på läckage och vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källargolv med upprivet laminat och synliga skador samt döda larver.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum där laminatgolv är upprivet och avslöjar döda larver och skador på underlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa med tecken på slitage och fukt nära en tegelvägg och stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel på betonggolv och vägg i hörn av källare, indikerar vattenskador och försummelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage i källare med städredskap på ett vått golv och skadade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förstört garageinteriör med genombrutet tak och synliga vattenskador, samt hyllor och verktygsbänkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@
A Alexiee skrev:
Hej
Har köpt ett hus från 1963. Säljaren har besvarat och skrivit under på frågeformulären att han har utfört provtryckning på skorstenen för 4 år sedan. Tyvärr det var inte så i själva verket, efter inträdet ringde jag till bolaget och kollade senaste besöket. Han har endast köpt en Brandskydds kontroll (visuell kontroll av en sotare) där han ha fått anmärkningar pga bristfälliga fogar på utsidan av skorstenen och han har saknat glidskydd för markstege sen 2008....

Är det helt ok att skiva vad som helst i mäklarens frågeformulär och och skriva under på heder och samvete?
Jag kanske kommer att sälja huset vidare och skriver då att jag har guldfiskar som simmar i min skorsten....

Skorstenen är lagad nu, skorstensskyddet är införskaffad och sitter där det ska....

Vem ska stå för kostnaden? Har jag rätt till att kräva säljaren betala för kostnaderna eftersom han har aldrig gjort något provtryckning och jag misstänker att vi måste göra en glidgjutning för att det ska bli godkänt.

Kallas det inte kontraktsbrott när man uppger falsk information medvetet? Han påstår att han har aaaaldrig hört något omn några brister och minsann han har eldat i eldstaden i varje år utan problem....
Hur vet Du att han uppgav falsk information medvetet? Det har alltså skett en vanlig besiktning där man med kamera besiktigat skorsten. Säljaren kan alltså mycket väl tro att det var någon form av provtryckning som skedde då skorstenen besiktigades för ett antal år sedan.
 
  • Gilla
Lövborgen och 3 till
  • Laddar…
A Alexiee skrev:
Ja, tyvärr nu vet jag det hur det går till. Vi har inga vänner tyvärr som kan ge oss goda råd, frugan har bara bott i Sverige i 10 år och jag sköter det mesta. Har 2-3 jobb och en bebis på gång = frugan konstant illamående. Vi visste om att taket ska bytas, vi har räknat med det. Av säljarens "Garage taket läcker" han bara glömde skriva att det har läkt i 10 år äntligt grannarna. Jag har rivit upp golvet i källaren och hittat massor med döda larver under laminatet. Säljaren var väl medveten att taket har läckt in, grannarna har påpekat det för 3-4 års sedan, han löste det med en jävla spik som jag upptäckte senare. Jag förstår väll att köparen har ett ansvar att undersöka huset men, säljaren får inte gömma och försumma underhållningen så gravt att det leder till kaos. Han var väll medveten om skadorna som har inte uppkommit under den den sista månaden utan det är en resultat av succesivt lathet och oförmåga att göra något på huset.
V Vindens skrev:
Har du fått ta del säljarens besiktningsprotokoll i efterhand?
Mitt tips hade varit att lägga upp bilder från besiktningen här så kan du säkert få tips på vad som är mer respektive mindre allvarligt och vad ni kan lägga fokus på att åtgärda på sikt.

Vad gäller dessa bilder så hade jag nog börjat med källaren.
V Vindens skrev:
Har du fått ta del säljarens besiktningsprotokoll i efterhand?
Mitt tips hade varit att lägga upp bilder från besiktningen här så kan du säkert få tips på vad som är mer respektive mindre allvarligt och vad ni kan lägga fokus på att åtgärda på sikt.

Vad gäller dessa bilder så hade jag nog börjat med källaren.
V Vindens skrev:
Har du fått ta del säljarens besiktningsprotokoll i efterhand?
Mitt tips hade varit att lägga upp bilder från besiktningen här så kan du säkert få tips på vad som är mer respektive mindre allvarligt och vad ni kan lägga fokus på att åtgärda på sikt.

Vad gäller dessa bilder så hade jag nog börjat med källaren.
Ja tyvärr, vi fick besiktningsprotokollet en vecka efter inträdandet när jag bad Mäklaren att få se den för det började komma fram massor av säljarens väl maskerade skit :(
Så Mäklarens papper inte inte värt något alls? Varför är det så mycket skrivande dittan och dattan när det är abolut inte värt någonting?
 
  • Handifylld besiktningschecklista med svar om byggprojekt, energideklaration och iakttagelser av brister på fastigheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alexiee skrev:
Huset var besiktigad av Säljarens besiktningsman, Säljaren har svarat i Mäklarens papper att skorsten är provtryckt 2017 (Firman säger att det vara en vanlig Brandskydds Kontroll där han fick två anmärkningar, fogarna på utsidan av skorstenen håller på lossna och behövs reparation + glidskydd till markstege saknas sen 15 år tillbaka) Det väldigt stor skillnad mellan provtryckning och visuell kontroll. Vid visuell kontroll sker INGA provtryckningar alls.
Om allt detta framkom i en besiktning innan köp så förstår jag inte vad köparen är ute efter..?
Eller har det efteråt dykt upp ännu fler och allvarligare brister utöver de som du tog upp nu?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Karlia
A Alexiee skrev:
Ja, tyvärr nu vet jag det hur det går till. Vi har inga vänner tyvärr som kan ge oss goda råd, frugan har bara bott i Sverige i 10 år och jag sköter det mesta. Har 2-3 jobb och en bebis på gång = frugan konstant illamående. Vi visste om att taket ska bytas, vi har räknat med det. Av säljarens "Garage taket läcker" han bara glömde skriva att det har läkt i 10 år äntligt grannarna. Jag har rivit upp golvet i källaren och hittat massor med döda larver under laminatet. Säljaren var väl medveten att taket har läckt in, grannarna har påpekat det för 3-4 års sedan, han löste det med en jävla spik som jag upptäckte senare. Jag förstår väll att köparen har ett ansvar att undersöka huset men, säljaren får inte gömma och försumma underhållningen så gravt att det leder till kaos. Han var väll medveten om skadorna som har inte uppkommit under den den sista månaden utan det är en resultat av succesivt lathet och oförmåga att göra något på huset.
Jag förstår att det är tufft för er, ni verkar ha dragit en nitlott. Men det hjälper ju inte er att prata om hur säljaren har varit försumlig och lat när ni själva tyvärr har varit det också.

När barn är på väg känns det viktigt att ha ett bra boende, självklart, men med facit i hand hade det kanske varit bättre att vänta med att köpa hus tills ni var tillräckligt kunniga för att göra det?

Du har fått tips i tråden att ta in besiktningsman nu för att reda ut vad som behöver göras och i vilken ordning. Det är klokt och konstruktivt. Att säga att glidskydd för stege inte fanns på taket, något ni hade sett om ni kontrollerat är det inte.

Kanske har ni gratistimme för juristhjälp via försäkring? Det kan också vara till nytta för att reda ut om det finns något ni kan få ersättning för.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Hur vet Du att han uppgav falsk information medvetet? Det har alltså skett en vanlig besiktning där man med kamera besiktigat skorsten. Säljaren kan alltså mycket väl tro att det var någon form av provtryckning som skedde då skorstenen besiktigades för ett antal år sedan.
Jag ringde till firman som uppförde jobbet och jag har fått deras protokoll, det var en sotare som gjorde en vanlig Brandskydds Kontroll

https://skorstenshantverkarna.se/va...ntroll-och-besiktning-av-skorsten-och-eldstad

Resultatet blev att han fick 2 anmärkningar och det talade firman om för honom. Jag kan inte garantera att han har fattat det.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om allt detta framkom i en besiktning innan köp så förstår jag inte vad köparen är ute efter..?
Eller har det efteråt dykt upp ännu fler och allvarligare brister utöver de som du tog upp nu?
Ja, det gör det, konstant vad jag än gör eller rör upptäcker jag grova fel... om du kollar på bilderna så kan du se det. Vi kommer att besiktiga huset och se hur vi gör och vad är som är viktigt att göra nu.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag förstår att det är tufft för er, ni verkar ha dragit en nitlott. Men det hjälper ju inte er att prata om hur säljaren har varit försumlig och lat när ni själva tyvärr har varit det också.

När barn är på väg känns det viktigt att ha ett bra boende, självklart, men med facit i hand hade det kanske varit bättre att vänta med att köpa hus tills ni var tillräckligt kunniga för att göra det?

Du har fått tips i tråden att ta in besiktningsman nu för att reda ut vad som behöver göras och i vilken ordning. Det är klokt och konstruktivt. Att säga att glidskydd för stege inte fanns på taket, något ni hade sett om ni kontrollerat är d

Kanske har ni gratistimme för juristhjälp via försäkring? Det kan också vara till nytta för att reda ut om det finns något ni kan få ersättning för.
@ @ndreas skrev:
Hur vet Du att han uppgav falsk information medvetet? Det har alltså skett en vanlig besiktning där man med kamera besiktigat skorsten. Säljaren kan alltså mycket väl tro att det var någon form av provtryckning som skedde då skorstenen besiktigades för ett antal år sedan.
@ @ndreas skrev:
Hur vet Du att han uppgav falsk information medvetet? Det har alltså skett en vanlig besiktning där man med kamera besiktigat skorsten. Säljaren kan alltså mycket väl tro att det var någon form av provtryckning som skedde då skorstenen besiktigades för ett antal år sedan.
 
  • Handskriven text i enkätformulär om byggnaders skick och underhåll med markerade svar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bolaget har gjort påpekade över att skorstenen var bristfällig och protokoll finns hos firman där ni ser att säljaren kan precis säga vad som helst om komma undan med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.