Jag har en färdigkopplad (av mig själv) elcentral med skyddade (JFB) och oskyddade grupper som jag skall montera i fritidshuset. Nu skulle jag vilja prova elcentralen hemma för att se att den fungerar som den skall. I fritidshuset är det 3 faser + jord från servis. Kan jag koppla in den på ett 3 fasuttag och koppla PEN till jorden? Eller tänker jag fel?
 
PEN = nolla jord
 
Varför vill du testköra centralen innan du skruvar upp den? Man ser ju om allting är ordentligt kopplat och så. Dessutom kan man ju råka lossa någonting medan man skruvar upp den i fritidshuset, så man måste ju kolla allting efteråt.. :-/
 
Som labbuppkoppling funkar det väl iofs. Men det innebär ju att du under testen kommer att leda ström mot husets skyddsjord. I princip så får det aldrig gå ström i jorden. Under förutsättning att du inte testar med stora strömmar (=stora förbrukare) utan bara med ex. en lampa. Så får det nog inte några allvarliga konsekvenser.

OM du har jfb hemma så kommer den att lösa ut. Du belastar ju en eller flera faser i ditt 3 fasuttag, och leder strömmen tillbaka via skyddsjord istället för nollan. Det är just sådant som jfb skall lösa ut för.

Och precis som föregående inlägg så förstår jag inte riktigt syftet med testen.
 
Installera centralen i fritidshuset, sen gör du en installationskontroll på centralen, svårare än så är det inte.

* Isolationsmätning
* Jordfelsbrytartest
* Kontinuitet
* Fasföljd
* Utlösningsvillkor(!) på säkringar.

Sen är det klart!
 
RilleRock
Undrar hur många "hemmapulare" som verkligen gör det.
 
RilleRock skrev:
Undrar hur många "hemmapulare" som verkligen gör det.
Och i andra trådar så undrar man varför man måste ha behörighet.
 
Frågan är väl hur många behöriga som utför dom testerna alltid också...
 
99.9% av alla "hemmapulare" har inte instrumenten som krävs för att göra dessa tester som SKA GÖRAS vid uppsättning av central....
 
Varför skall man isolationstesta en elcentral? Som jag brukar säga, man ser om det verkar vara OK. Skulle det vara så dåligt så att det läcker ström nånstanns så brukar säkringar och jordfelsbrytare meddela det! ???
 
Nu får du fanimej kamma dig!

Testerna efter installation är MINST lika viktiga som det praktiska arbetet me o få upp grejerna.

Ju mer man läser här desto gladare blir man att det finns en ellag som föreskriver att man skall ha behörighet för installationsarbeten.


 
Tror det fuskas ganska friskt med de testerna, kan då tyvärr inte påminna mig att jag såg den behörige elektriker jag anlitade testa speciellt.

Finns det någon webbadress där testförfarandet beskrivs mer i detalj så man har lite på fötterna utifall man skall ge honom backjobb.
 
MickeM skrev:
Och i andra trådar så undrar man varför man måste ha behörighet.
I andra trådar tror jag att man mest diskuterar light-behörighet för att koppla efter en installerad och testad central...

Skulle nog inte koppla central själv...
 
Även om det fuskas med detta så är det väl inget argument i sig att själv tumma på anläggningens säkerhet - och som skrevs ovan det gäller att ha rätt mätverktyg.


 
Sne4 skrev:
Även om det fuskas med detta så är det väl inget argument i sig att själv tumma på anläggningens säkerhet - och som skrevs ovan det gäller att ha rätt mätverktyg.
Frågan är då vad de omtalade mätverktygen kostar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.