Mikael_L
Om någon undrar så håller jag på och försöker göra läxan lite ordentligare just nu.
Därav tystnaden från min sida. Jag tackar för alla länkar snailman, jag försöker hitta hål i tidschemat att läsa genom. :)

Under tiden kan jag ju kasta ut frågan:
Hur exakt lika tryckfall måste man erhålla i alla grenar av systemet?
Ty det lär ju vara omöjligt att få exakt samma tryckfall fram till alla don, så någon variation måste ju vara OK. Dvs att finjustera med justeringen av själva donet.
 
Mikael_L
En fråga, hur brukar man tänka för att rengöring av kanalerna ska vara möjligt?

Kan man rengöra förbi krökar?
 
Mikael_L
Nu måste jag komma vidare med detta, och beställa saker till veckan.

Jag har provat att koppla så här (se bild), och inser att pumpen i sig själv låter mer än luftljudet i sticket.
Så jag kopplar nog frånluften så här direkt ovanför pumpen i tvättstugan. Sätter bara en ventil där på sticket att reglera ner flödet med.

Och då minskar totalt flöde i systemet efter denna punkt till 47 l/s och 3,8 m/s i en 125-kanal.

Så nu väljer jag att ha 125-rör i ljuddämpare och huvudstam före och efter dämparen.
125-ljuddämpare dämpar mer också, enligt databladen.

Någon som tycker detta verkar dumt?
 
  • bh-120701-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Sen undrar jag lite vilka frekvensband som behöver god dämpning från ljudet från IVT490, i kanalsystemet.
Kollar man på lite olika ljuddämpare så ger ju alla bra dämpning runt 1 och 2kHz och däromkring, men skiljer enormt i låga frekvenser.


Data på två olika modeller, med 125rör båda.
 
  • LRCA.GIF
  • SLCU50.GIF
Intressant tråd! Ska installera ftx i vårt pågående nybygge och jag beställde ritning från en firma men det blev mer än snurrigt :confused:
Så det blir till att försöka få i hop något vettigt på egen hand. Kan dessvärre inte bidra med något matnyttigt men jag suger åt mig:D

Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.