Så länge FLVP inte löser komfortproblemet med iskall inkommande luft så anser jag att dessa har ett oöverstigligt systemfel. Jag kan inte förstå tankegången med att bygga svindyra passivhus men sen likafullt kapa stora hål rakt ut genom väggarna för tilluft. Prisfrågan för FTX i samband med nybygge är väl ändå på gränsen till försumbar? Billigaste HERU går på vad, 15-16000? Jag gör detta i efterhand, väljer dyrt aggregat och dyra ventiler med anslutningslådor (a 2000:- merkostnad per ventil) och jag landar på 35K...
 
Mikael_L
ltfrebac skrev:
Så länge FLVP inte löser komfortproblemet med iskall inkommande luft så anser jag att dessa har ett oöverstigligt systemfel. Jag kan inte förstå tankegången med att bygga svindyra passivhus men sen likafullt kapa stora hål rakt ut genom väggarna för tilluft. Prisfrågan för FTX i samband med nybygge är väl ändå på gränsen till försumbar? Billigaste HERU går på vad, 15-16000? Jag gör detta i efterhand, väljer dyrt aggregat och dyra ventiler med anslutningslådor (a 2000:- merkostnad per ventil) och jag landar på 35K...
Fast jag kan väl inte kombinera FLVP med ett FTX, båda vill ju återvinna frånluften ..?
 
ltfrebac skrev:
dyra ventiler med anslutningslådor (a 2000:- merkostnad per ventil) och jag landar på 35K...
Vad exakt innebär det?
Vilken funktion får du med dessa?
 
Strypningen görs i lådan istället för donet, mätuttag i lådan underlättar injustering, dämpning.
 
Mikael_L skrev:
Fast jag kan väl inte kombinera FLVP med ett FTX, båda vill ju återvinna frånluften ..?
Nää det är korrekt. Men IVT490, den VP ger väl ca 2kw, räcker detta verkligen? Kom ihåg att dessa 2kw också ska värma VV. Om du tappar mycket VV tar det en evighet innan du har varmt vatten igen med bara 2kw. Jag hade def valt luft-vatten, alt jord/berg. En 5kw CTC luft-vatten kostar 37k exvis. En 5kw Nibe 1226 kostar 45k. Snabbt kollat på nätet bara. En 5kw VP klarar sig till nöds på 250 meter jordkollektor, speciellt om ditt effektbehov är ännu mindre än 5kw. 250 meter jordkollektor behöver inte kosta mycket.
 
Mikael_L
ltfrebac skrev:
Nää det är korrekt. Men IVT490, den VP ger väl ca 2kw, räcker detta verkligen? Kom ihåg att dessa 2kw också ska värma VV. Om du tappar mycket VV tar det en evighet innan du har varmt vatten igen med bara 2kw. Jag hade def valt luft-vatten, alt jord/berg. En 5kw CTC luft-vatten kostar 37k exvis. En 5kw Nibe 1226 kostar 45k. Snabbt kollat på nätet bara. En 5kw VP klarar sig till nöds på 250 meter jordkollektor, speciellt om ditt effektbehov är ännu mindre än 5kw. 250 meter jordkollektor behöver inte kosta mycket.
Nej IVT'ns 2kW räcker givetvis inte, utan eltillskottet går in de kalla dagarna. Så stödeldar vi väl lite i kaminen också.

Men jag har inte fått ihop en 150' bergvärmekalkyl med ett energibehov av 8000kWh / år.
Jordvärme tror jag vi har olämplig mark för.
 
Snailman
Man kan ju alltså komplettera en frånluftsvärmepump med ett tilluftsaggregat, det har en slinga som värmer uteluften (förhoppningsvis driven av frånluftspumpens värmda vatten)

Men det kommer att dra mer energi om man gör så, och det tillkommer kanaler för tilluften, så vill man ha det billigt så är det inget bra sätt...

http://s370297185.website-start.de/app/download/5775582490/Nibe.pdf

i det här dokumentet kan man se några olika typer av värmepumpar installerade i ett hus med ventilationen inritad (3d vyer)

- på sidan 24 kan man se en frånluftspump tillsammans med ett tilluftsaggregat
 
Jag har själv en IVT 490 som vi kört ett par år. Huset är en dåligt isolerad 70-talsvilla som när vi flyttade in helt saknade ventilation och värmdes endast med direktverkande el.

Min erfarenhet är att pumpen oftast räcker till. Det är när temperaturen sjunker under -5 eller man vill ha extra varmvatten som eltillskottet går på. Kan dock tillägga att vi ännu inte värmer hela huset med pumpen utan bygger ut till vattenburet allt eftersom.

Du behöver inte vara orolig för att varmvattnet inte ska räcka. Pumpen är mycket effektiv och vi upplever att vattnet räcker betydligt längre än det gjorde förut när vi hade en 70-liters elektrisk varmvattenberedare som dessutom var inställd på 65 grader. Vill man basta ett gäng eller duscha mer än två personer efter varandra kan man sätta på extra varmvatten en kvart innan.

Vad gäller tilluft tycker jag du till att börja med ska ta bort en ventil i vardagsrummet. Det drar mycket riktigt från tilluftsventilerna och du vill inte ha någon ovanför soffan. Dessutom upplever vi en skorstenseffekt -- det är mer drag i ventilerna på bottenvåningen än på övervåningen.
 
Mikael_L
torke1 skrev:
Vad gäller tilluft tycker jag du till att börja med ska ta bort en ventil i vardagsrummet. Det drar mycket riktigt från tilluftsventilerna och du vill inte ha någon ovanför soffan. Dessutom upplever vi en skorstenseffekt -- det är mer drag i ventilerna på bottenvåningen än på övervåningen.
Fast kan man inte tänka sig att det i så fall är bättre med två ventiler fast med mindre flöde då?
Det kanske blir mer komfortabelt än mycket kalluft på ett ställe.

Sen har jag också funderat på att ev sätta ventilen som är till vänster i bild närmare altandörren, eller ovanför altandörren, då kommer friskluften komma där ingen direkt uppehåller sig.
 
Torke1, hur ser din installation ut och vilka förändringar har du gjort på den ventilationen du hade innan? Spånar en del själv över en FLVP genom att plugga igen befintliga spirorör som mynnar ut i taket och suga från uttaget i tvättstugan... Inte riktigt på det klara om det skulle finns dock...
 
Du nämner i ett tidigare inlägg att du vill ha det tyst.
Ventilationen i sig är rätt lätt att få tyst men frånluftsvärmepumparna i sig låter rätt mycket, tänk kraftigt kylskåp.
Så se till att du placerar värmepumpen så att eventuellt ljud/stomljud inte stör dig.
 
Mikael_L skrev:
Ja det är kostnaden kan man väl påstå.

Alltså, jag har räknat och kalkylerat och inte fått bergvärme att bli något vettigt val med tanke på den låga energiförbrukningen ett sånt här nybyggt hus har.
Och då ska ni veta att när jag började dra i de allra första planerna för en 5-6 år sedan så var bergvärme ett bergsfast bestämt val för mig. :O
Och väljer man inte bergvärme så blir frånluftsvärmepump ett oerhört attraktivt alternativ, det löser alla delarna i en och samma enhet, värme, varmvatten och ventilation.
Visst hade man kunnat kasta in typ en nibe 100, som endast gör varmvatten av den återvunna energin och sen ett FTX-aggregat på det. Men lite små funderingar finns även på solfångare, och då känns endast varmvattentillverkning ännu dummare.

Så summa summarum, så här blev det. Jag hoppas att jag inte kommer ångra valet. :|
Jag tror precis som suhagg att det kommer att bli rejält otrevligt med friskluft rakt in i rummen utan FTX. Kombinationen FLVP och FTX kan ju absolut inte bli sämre än bara FLVP.

Vi har en byggnad (lokal) med FTX och FVLP och det verkar funka bra. Jag vet tyvärr inte så mycket om systemet då det fanns där när vi köpte kåken, men en stor bonus är att det även fungerar som luftkonditionering på sommaren.
 
FrittDrag_II skrev:
Du nämner i ett tidigare inlägg att du vill ha det tyst.
Ventilationen i sig är rätt lätt att få tyst men frånluftsvärmepumparna i sig låter rätt mycket, tänk kraftigt kylskåp.
Så se till att du placerar värmepumpen så att eventuellt ljud/stomljud inte stör dig.
Viktig poäng. Min föräldrar har ett hus med en IVT 495 som är ca 6-7år. Det brummar på riktigt ordentligt och lever om. En vanlig innedörr duger inte för att få det tyst till tvättstugan där den står. Något massivare och med täta lister runt är ett måste.
 
mycke_nu skrev:
Jag tror precis som suhagg att det kommer att bli rejält otrevligt med friskluft rakt in i rummen utan FTX. Kombinationen FLVP och FTX kan ju absolut inte bli sämre än bara FLVP.

Vi har en byggnad (lokal) med FTX och FVLP och det verkar funka bra. Jag vet tyvärr inte så mycket om systemet då det fanns där när vi köpte kåken, men en stor bonus är att det även fungerar som luftkonditionering på sommaren.
Tror det går att finjustera lite vilket håll ventilerna släpper ut luft också. Kanske är en fördel att släppa rakt upp i taket t.ex för att slippa att det drar ner kallt där någon ska sitta.
 
Får trådskaparen en 490 gratis? Även om FLVP "måste" väljas är knappast den VP den bästa. Snarare tvärtom. Hade en 495 och den var inte tyst. Dessutom med mantelberedare vilket knappast är det optimala när det snabbt gäller att tillverka VV. Nuvarande 1245 låter ingenting jämfört med 495an.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.