Ugglan:
Lite tips och förslag :)

1) Glöm inte tryckfallet över frånluftsdonet, du vill ha en 40-50Pa över sämsta frånluftsdonet om du vill ha en stabil anlägging.
70Pa tryckfall i kanalsystemet kan nog stämma rätt bra. Så länge man inte far upp emot 200Pa så ligger man rätt till.

2) Tryckfall äver av/påstick och T-rör är lite kluddiga att räkna ut exakt. Men har du inte för extrema flöde/hastigheter (<3 m/s) kan du för enkelhetens skull räkna som en 90-böj.

Det viktiga när du räknar dina olika don är att testa att räkna från "sämsta donet" (längs kanal, flest böjar m.m.) till fläkten och sedan räkna från "bästa donet" (närmast fläkten) till fläkten.
Och jämför sedan tryckfallen, det skall helst inte skilja för mycket.
Den skillnad som är måste du då kunna strypa bort i det don som är närmast fläkten, annars sugs all luften där.

Lite förenklat: Vill du ha samma flöde i alla don skall det bli samma totala tryckfall från don (inkl. donmtryckfall) till fläkten.
 
  • Gilla
hrundi och 1 till
  • Laddar…
Tackar och bockar FrittDrag! Fantastisk vilken hjälp man kan få.

Nu har jag räknat om igen. Med mycket höftningar får jag största tryckfall 130Pa till tvättstugan i källaren och minsta 75Pa till badrum plan III. Inräknat 50Pa för båda frånluftsdonen och medräknat T som en 90böj. Alltså en skillnad på 55Pa. Det är tyvärr långt ned till tvättstugan i källaren (gissningsvis 30m). Men hoppas att det ändå skall funka...

1) Går det att strypa bort 55Pa i frånluftdon. Det är ingen fara om det suger en del mer i badrumet plan III. Jag vill gärna suga >20l/s där. Tvättstugan i källarn klarar sig med 10l/s eller mindre...

2) Jag har annars tidigare i tråden funderat på spjäll... Men om det går att strypa med don så kanske det är bättre.
 
Mikael_L
Hej.
Hur har det gått med detta?


Ugglan skrev:
Tackar och bockar FrittDrag! Fantastisk vilken hjälp man kan få.

Nu har jag räknat om igen. Med mycket höftningar får jag största tryckfall 130Pa till tvättstugan i källaren och minsta 75Pa till badrum plan III. Inräknat 50Pa för båda frånluftsdonen och medräknat T som en 90böj. Alltså en skillnad på 55Pa. Det är tyvärr långt ned till tvättstugan i källaren (gissningsvis 30m). Men hoppas att det ändå skall funka...

1) Går det att strypa bort 55Pa i frånluftdon. Det är ingen fara om det suger en del mer i badrumet plan III. Jag vill gärna suga >20l/s där. Tvättstugan i källarn klarar sig med 10l/s eller mindre...

2) Jag har annars tidigare i tråden funderat på spjäll... Men om det går att strypa med don så kanske det är bättre.
Är det någon som har svaret på dessa frågor?
Även om det antagligen inte hjälper ugglan längre så hjälper det nog mig. ;)
 
Man kan enkelt säga att när man startar blir tryckfallet det samma i hela anläggningen.
När man dimensionerar räknar man först på sämsta donet sedan får man se till att få samma tryckfall på övriga don vid de flöde man önskar.
Skiljer en del på olika dom hur mycket tryck man kan strypa utan problem med ljud, finns i varje dons datablad.
 
Snailman
Räknar man på samma sätt om man oxå har tilluftskanaler?
 
Mikael_L
FrittDrag_II skrev:
Man kan enkelt säga att när man startar blir tryckfallet det samma i hela anläggningen.
När man dimensionerar räknar man först på sämsta donet sedan får man se till att få samma tryckfall på övriga don vid de flöde man önskar.
Skiljer en del på olika dom hur mycket tryck man kan strypa utan problem med ljud, finns i varje dons datablad.
Så hur stor skillnad i tryckfall man kan tillåta i olika delar av rörsystemet beror på donet och flödet och vilket ljud man accepterar.

Jag högg en kvb-don från lindab bara som exempel, och bifogad bild visar ett diagram från databladet:
Och här kan jag alltså utläsa att om jag t.ex behöver strypa 100Pa i donet kan jag ha knappt 8l/s i flöde för att klara 25dB.
Eller om jag vill flöda 15l/s så får tryckfallet i donet vara max 30Pa om jag vill klara 30dB.

Rätt tänkt va?


Men sen antar jag att man kan inte ha hela det trycket (100Pa i första exemplet eller 30Pa i det andra exemplet) som tryckskillnad mellan två grenar i kanalsystemet. För det skulle ju innebära att ena donet skall justeras för 100 (eller 30) Pa och det andra då skulle behöva sättas på 0Pa, vilket inte är möjligt.
Så först välja någon vettig minsta strypning på det sämsta donet, vars tryck då måste adderas till vad det näst sämsta donet ska strypas med + skillnaden i kanalens tryck.
 
  • kvb#1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt tänkt, finns som syns många faktorer att ta hänsyn till.
När man inte klarar strypa tillräckligt med donet får man lösa det på annat sätt t.ex. spjäll.
Alltid när man gör system försöker man få dem symmetriska, svårt att ställa in om vissa don har 5 meter kanal medan andra har 35.
Angående ljudkurvorna i diagrammen är det donens egenljudalstring, alltså inte den ljudnivå det blir i rummet.
 
Kan bara meddela att mitt system blev bra. Tackar för hjälpen! Ljudnivån på det mest strypta donet (närmast takfläkten) är ok (för mig i alla fall).

Jag byggde mig en egen löftflödesmätare. Köpte en Testo på ebay och byggde en egen huv. Den var väldigt bra att ha när jag skulle ställa in allt, annars har man inte så stor aning....
 
Snailman: När man räknar tilluftssytem så finns det lite fler fällor man kan gå i. Ventilationskonsult är ju faktiskt ett yrke som kräver en del utbildning...
 
Mikael_L
Allium skrev:
Snailman: När man räknar tilluftssytem så finns det lite fler fällor man kan gå i. Ventilationskonsult är ju faktiskt ett yrke som kräver en del utbildning...
Ja det är jättebra att du nämner det.
Det betyder alltså att det är något som går att lära sig, eller hur?
 
  • Gilla
ch75
  • Laddar…
Absolut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.