Mikael_L
Jaha forumvänner.

Nu kan jag inte komma undan längre. :)
Nu måste ventilationen i huset projekteras och bestämmas. :cool:

Jag kan börja med att:
Komfort, är ledstjärnan. Det ska vara tyst, det ska inte upplevas dragigt.
Inom rimliga gränser.

Huset är på 98kvm bottenvåning, övervåning oinredd i början, men ca 65kvm när det blir klart.
Huset får en IVT490 frånluftsvärmepump.
Ventilation blir alltså FX - frånluft och återvinning.

Systemet blir lättinstallerat pga att all rördragning kan ske på kattvindarna.

Jag bifogar en bild på planlösningen och var jag just nu tänker mig tilluftsventiler (genom ytterväggarna) och frånluftsdon.
Rakt ovanför entrén kommer badrummet på OV hamna, där tror jag den enda utsugspunkten på V blir, om vi nu inte bygger ett förråd också.
Mer om OV senare.

Jag har redan gjort en del av projekteringsjobbet själv, men önskar att få värdefulla synpunkter där det går och smäll på fingrarna där det behövs.
Jag tänkte också försöka hålla tråden lite smått pedagogiskt, så att framtida läsare med noll förkunskap kan få nytta av den.
 
  • planBV-don.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Sen har jag börjat min planering med att räkna ut vilka min-flöden som kommer krävas.
0.35l/s x 98 kvm = 34 l/s för nedervåning
0.35l/s x 65 kvm = 23 l/s för nedervåning

Sen bestämde jag mig frånluft enligt nedan.
Tvätt - 11 l/s
Bad - 12 l/s
Kök - 13 l/s

Detta är inte skrivet i sten, jag tar gärna emot åsikter.

Alla flöden har jag förövrig tänkt låta en ventialtionstekniker ställa in när allt är klart, så det behöver just nu bara vara ungefärligt, antar jag.

Mitt val av frånluftsflöden har jag tagit från en tabell med krav, ur boken "Installationsteknik AK för V" förf Catarina Warfvinge.
Det finns även något liknande här:
http://www.leifarvidsson.se/documents/4/1/Articles/50/1/96.pdf
 
  • floden.gif
Mikael_L
OK, jag förutsätter att jag är en helt lysande stjärna på det här och alltså har 110% rätt hittills :D.

Nödvändiga flöden bestämda, men med några % justermån då.
Placering av alla don och ventiler, lite nödtorftigt bestämda. Särskilt friskluftsventilerna kan ändras en del, men det hindrar inte att gå vidare och bestämma sig för kanalsystemet.

Jag börjar med dimensioner då.
I Warfvinge's bok finns det en tabell med max lufthastighet i kanalsystemet i olika tillämpningar.
Se sid 30 i pdf'en (sidnummer 7:30)
http://hem.passagen.se/ellak2/Jkap7.pdf
(skriv i ett inlägg om länken inte fungerar, jag hade problem med den först)

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Men alla hastigheter under 2m/s verkar åtminstone OK -ljudmässigt.
Men kan jag ha högre hastighet i första biten ledning efter VP? innan det börjar grena av åt olika håll? Annars klarar jag inte mindre än 2 m/s ens med 160-kanal.
Anslutningen på VP är för övrigt 125.

I tabellen jag sammanställt här så har jag räknat om flöden i de olika delarna som hastighet i olika rördiametrar. (Det gröna området)
Det blå området är en tabell över flöden vs hastigheter, för alla flöden mellan 10 och 60l/s i 5l/s steg.
 
  • kanaler.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ähh, jag postar tabellen också, den som jag åsyftar på sid 30.
 
  • tumregler_lufthastighet.jpg
Har du golvvärme? Är i princip en sån anläggning du planerar som jag river ut och ersätter med FTX... Kallras och drag är huvudanledningen till ombyggnationen.
 
Mikael_L
Japp, golvvärme ... :O
 
Jag hade nog lagt luftfördelningen bad 20, kök 10, tvätt 15, wc 15.

Tänk på att du har erforderlig springa i dörren in till wc och tvätt. Den överluften försörjer ju två frånluftsventiler.

Angående kallras hörde jag någon nämna på jobbet i veckan att det kommit nya uteluftsventiler som hade en el slinga i sig för att motverka det värsta kalldraget.
Kan vara värt att ta sig en funderare på. Minns dock inte vem det va som sålde dom.
 
  • Gilla
sixten88
  • Laddar…
Tilluftsventiler (genom ytterväggarna) tycker inte jag låter ett dugg vettigt. Har man inga andra val i ett befintligt hus kan jag förstå det. Att dra in uteluft som är -25 grader i ett varmt rum känns fel och risken är väl att det blir dragigt eller konstiga temperaturer.

Är det kostnaden som gör att du inte tittar på FTX?
 
Snailman
Jag har numera tänkt ha frånluftspump kompletterad med ett tilluftsaggregat...

det är ju en eller flera här i forumet som säger att man ska ha minst 125 rör för att få det tyst, men det kanske var för tilluften?
 
Redigerat:
Mikael_L
Tjoa skrev:
Jag hade nog lagt luftfördelningen bad 20, kök 10, tvätt 15, wc 15.

Tänk på att du har erforderlig springa i dörren in till wc och tvätt. Den överluften försörjer ju två frånluftsventiler.

Angående kallras hörde jag någon nämna på jobbet i veckan att det kommit nya uteluftsventiler som hade en el slinga i sig för att motverka det värsta kalldraget.
Kan vara värt att ta sig en funderare på. Minns dock inte vem det va som sålde dom.
Bad och WC är samma utrymme här ...
Ska det vara 35 där då ... :D

Men summerar jag dina flöden blir det betydligt mer än husets behov, tycker du att jag ska dra på lite extra? dvs mer än 58 l/s ?

Hrmm. Ja anledningen till att jag estimerade mest flöde till köket är av två skäl.
1. Vi kommer prova att köra med kolfilterfläkt, till att börja med. Fungerar det bra blir det permanent, annars darar jag upp en imkanal då övervåningen inreds. Och då tänker jag mig att en riklig ventilation i köket blir bättre.
2. Om man ser på planlösningen, med två utsug borta i tvätt/bad-delen till höger, så kanske luftflödena i huset skulle bli mer balanserade med lite mer kräm på utsuget till vänster. Denna fundering är jag högst osäker på att den har någon som helst relevans ... :blushing:


Till badrumet har vi ventilerad badrumströskel, dvs ca en cm springa under hela dörren, räcker det?
Till tvättstugan blir det dörrlöst till att börja med. Om dörren råkar bli någon relativt tät variant kan jag borra in en dia 10cm kanal i väggen bredvid istället. Men jag lovar att inte glömma bort det.

Ja själva tilluftsventilerna har jag sökt förslag om i en annan tråd:
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/154179-till-luftsventil-hur-var-vad-basta-losningarna.html
För jag tänkte att få in dom i väggarna tidigare i byggprocessen. Nu har det inte blivit så, utan hela ventilationen verkar komma på plats ungefär samtidigt.
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Tilluftsventiler (genom ytterväggarna) tycker inte jag låter ett dugg vettigt. Har man inga andra val i ett befintligt hus kan jag förstå det. Att dra in uteluft som är -25 grader i ett varmt rum känns fel och risken är väl att det blir dragigt eller konstiga temperaturer.

Är det kostnaden som gör att du inte tittar på FTX?
Ja det är kostnaden kan man väl påstå.

Alltså, jag har räknat och kalkylerat och inte fått bergvärme att bli något vettigt val med tanke på den låga energiförbrukningen ett sånt här nybyggt hus har.
Och då ska ni veta att när jag började dra i de allra första planerna för en 5-6 år sedan så var bergvärme ett bergsfast bestämt val för mig. :O
Och väljer man inte bergvärme så blir frånluftsvärmepump ett oerhört attraktivt alternativ, det löser alla delarna i en och samma enhet, värme, varmvatten och ventilation.
Visst hade man kunnat kasta in typ en nibe 100, som endast gör varmvatten av den återvunna energin och sen ett FTX-aggregat på det. Men lite små funderingar finns även på solfångare, och då känns endast varmvattentillverkning ännu dummare.

Så summa summarum, så här blev det. Jag hoppas att jag inte kommer ångra valet. :|
 
Mikael_L
Snailman skrev:
Jag har numera tänkt ha frånluftspump kompletterad med ett tilluftsaggregat...

det är ju en eller flera här i forumet som säger att man ska ha minst 125 rör för att få det tyst, men det kanske var för tilluften?
Ja jag har inte kommit till någon vald dimension i min projektering än.
Men jag anser att jag bör kunna dra 100-rör mellan förgreningar och ventilerna, fast till övervåningen (23l/s) har jag bestämt mig för 125-rör (=1,9 m/s).
Om det nu blir 100-rör efter förgreningarna är jag ju inte säker på, det beror väl lite på vad som passar och/eller är enklast. Det är ju inga långa sträckor, så kostnaden för grövre rör avskräcker ju inte direkt. :)

Det jag just nu inte har koll på är om jag bör gå upp till 160-rör eller t.o.m ännu grövre på den där metern (eller två) av rör innan allt blivit avgrenat.
 
Snailman
jag antar du läst om 1/3 dels regeln här i någon tråd för att slippa sätta strypventiler eller vad de kallas...

sen skulle man väl kolla trycket på bästa och sämsta donet (typ närmast och längst bort) så det inte skiljer för mycket lindab har ju siffror på nätet om tryckfallet i olika krökar etc...

sen ska man ju ha rensluckor vid behov osv...

Får se om du lyckas strukturera upp det här i tråden, annars får det nog bli nån ventfirma som får fixa en ritning för mig, men jag ska ju ha mycket mer kanaler... (för tilluften oxå)

frånluften sitter ju inte i sovrum tex så där blir det ju hyfsat tyst för dig...

jag har ju ftx idag (långt från tyst) med tilluftskanaler till sovrummen mm och de är inte tysta, så de vill jag nog ha 125 kanaler på och då får man väl använda 1/3 regeln baklänges sas...

funderade på att installera nåt ventprogam som räknar ut det men har inte orkat hittils... jag kör ju solidworks och de verkar avsedda för autocad som jag inte tycker jag förstår ett dugg (trots jag gick nån kurs i det för några decennier sedan:|

jag har ju enplans så jag behöver ju inte få plats med några kanaler i något bjälklag som jag antar du behöver göra, jag får ju då ganska långa kanaler...
 
Vad är de mest grundläggande reglerna för att få ett system som är så tyst det bara går?
Jag kommer ha FTX i en 1-plans villa och jag vill verkligen att det ska vara knäpptyst.
 
Snailman
Suhagg skrev:
Vad är de mest grundläggande reglerna för att få ett system som är så tyst det bara går?
Jag kommer ha FTX i en 1-plans villa och jag vill verkligen att det ska vara knäpptyst.
Det jag läst är deös lufthastigheten (under 2m/s) montera dämpare och att om man väljer 125 rör istället för 100 rör (vid donen) så ska det finnas flera varianter av don som är tystare än de flesta andra don....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.