Mikael_L
Dags att vara lite proaktiv och ta reda på vad vi ska välja i god tid, för omväxlings skull.

I huset med vattenburen golvvärme ingjutet i platta på mark, övervåning med träbjälklag ska vi ha en frånluftsvärmepump.
Utsug i kök, toa och tvätt, det känns väl ganska klart.

Men tillluften som ska in i alla andra rummen då ???

Vad finns det att välja på?
spaltventiler i karmar, ventiler i väggar ...

Finns det något som man monterar i tak?

Vad ska man ha för att det ska bli så komfortabelt som möjligt?
 
Redigerat:
Tänk på luftens väg luften är lat och tar lättaste vägen vill man ha ombyte så får man plasera tilluften så att den passerar från till dit man önskar, ganska lågiskt! mvh
 
Velco-ventilen, så slipper du bry dig om att ställa in den. Den går att sätta i taket också.

www.liljengrens.se
 
  • Gilla
reactor
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det verkar ju smart, just att man inte behöver fixa med något sen. :)

Det jag är mest orolig för är kallrasproblem och andra problem med kallt drag och sånt.

Vi har inte överdrivet många eller stora fönster någonstans, golvvärmen är väl normalt dimensionerad (gjord av leverantören thermotech). Fönstren är dock inga super-lågt-u-värdes-typ ... 1,2 har jag för mig.


Jag har fått för mig att spaltventiler på fönsterkarmarna inte är så speciellt lyckat om man inte har en radiator under?
 
Mikael_L skrev:
Ja det verkar ju smart, just att man inte behöver fixa med något sen. :)

Det jag är mest orolig för är kallrasproblem och andra problem med kallt drag och sånt.

Vi har inte överdrivet många eller stora fönster någonstans, golvvärmen är väl normalt dimensionerad (gjord av leverantören thermotech). Fönstren är dock inga super-lågt-u-värdes-typ ... 1,2 har jag för mig.


Jag har fått för mig att spaltventiler på fönsterkarmarna inte är så speciellt lyckat om man inte har en radiator under?
Velco-ventilen har inga problem med kallras i och med att den stänger vid kyla, skapar en smalare öppning med högre lufthastighet. Därmed blir inluften mer turbulent och blandas snabbare med varm inneluft. Jag har en ventil precis ovanför min säng och det är kallt precis runt ventilöppningen. En halvmeter från ventilen märks ingen kyla alls.
 
Mikael_L
Det låter bra det.

Det bereder mig inte heller några som helst problem att montera sådana här ventiler. Det är ju minst sagt plättlätt.
Innan jag började fråga hade jag funderingar ifall det fanns någon form av långt galler eller likande, som man kunde sätta i taket och därmed blev inluften rejält spridd från början.
Men behövs inte det så är det ju tacksamt, särskilt ur installationssynpunkt. :)
 
Mikael_L
Jag läser att filtret till denna ventil är av filterklass G3.

Är det någon som vet vad det betyder. Tar det pollen, tar det damm, osv osv.
En googling gjorde att jag hittade en tabell med lite µm-angivelser, men vad det betyder i praktiken är inte jag människa nog att veta.
 
är inte spaltventiler mer standard i hus som Ditt. Jag hade dessa spaltventiler i mitt tidigare hus, och det funkade klockrent. Därför har jag samma konsept i mitt nybyggda/egenritade hus = spaltventiler i sovrum och vardagsrum , = inga i köket. Men detta måste beställas isamband med att fönstren beställes. Antalet fönster med ventiler finns det ritning på, och är uträknat efter vilken kompressor som finns på pannan, m a o inget man laborerar med själv.
 
Mikael_L
Ja spaltventiler har ju helt klart funnits med bland alternativen.

Jag är dock rädd för kalldrag. Kalldrag från fönstret + tillskott från ventilerna, pga golvvärme dvs avsaknad av radiatorer under fönster.
 
Mikael_L
Ja allt tar ju sån tid, så det är först nu jag börjar bli riktigt nära att köpa mina ventiler. :blushing:

Johan Gunverth skrev:
Velco-ventilen, så slipper du bry dig om att ställa in den. Den går att sätta i taket också.

www.liljengrens.se
Vad säger den samlade forumexpertisen, är det fortfarande bland de bästa valen?
 
monterar du ventiler i taket på övervåningen får du garanterat inget kallras då de istället för friskluftinsläpp kommer att fungera som luftutsläpp istället.
 
Får en känsla av att Velco-ventilen fungerar bättre om man har självdrag? Om man har mekanisk frånluft så bör man vell inte strypa tillluften bara för det blir kallt, iaf inte utan att sänka flödet på frånluften.

Jag försöker oxå komma på hur jag ska lösa tillluften i mitt hus, vill ha mina ventiler genom innertaket för tror att de blir fult med en ventil på väggen.
 
A
Mikael_L skrev:
Ja allt tar ju sån tid, så det är först nu jag börjar bli riktigt nära att köpa mina ventiler. :blushing:


Vad säger den samlade forumexpertisen, är det fortfarande bland de bästa valen?
Veclo ventilen är mycket bra, vi kör det mycket ny på byggen där folk vill ha extra tilluft.
 
Mikael_L
exerg skrev:
monterar du ventiler i taket på övervåningen får du garanterat inget kallras då de istället för friskluftinsläpp kommer att fungera som luftutsläpp istället.
För att?

Fast i tak har jag nog inte tänkt montera några tilluftsventiler öht, genom väggarna får det nog bli.
Om nu ingen för fram något bra skäl för takmontage då.
 
Ju högre upp i huset, ju större övertryck gentemot resten av huset.En sk friskluftsventil högst upp i huset kommer ofelbart att fungera som luftutsläpp istället för tvärtom emedan en friskluftsventil över fönstret på nedre plan kommer att tom fungera "för bra".Det är inte ens säkert att ett luftintag under fönstret i sovrummet heller ska orka fungera som insläpp om det kommer in för mycket luft på nedervåningen men den har iallafall bättre förutsättningar. Ett hål stort som ett nyckelhål på nedervåningen kan ofta släppa in mer luft än ett Fresch 80 på övervåningen även om man skulle ha f-ventilation. Prova själv. Trappan fungerar helt enkelt som en skorsten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.