Jag tror du kan klara dig utan duk men hade själv tagit det säkra före det osäkra och lagt den.

Jag måste bara höja ett varningens finger för att lägga trallen tätt. Kan funka om den är väldigt blöt men det är ändå bäst att lägga springor. Allt virke sväller och krymper, det rör sig flera millimeter. Effekten blir att den kommer skåla sig vilket inte är trevligt. Vanligt är att man lägger ca 2mm (tumstocken) men ser man till vad leverantörerna vill så ska det vara ca 4mm. Lägger du ädelträ ska det vara 6mm.
 
Den gamla altanen va ju byggd av minst sagt rejält virke. Detta har nu legat i en hög i väntan på nåt bättre, så jag passade på att skruva ihop ett långbord till midsommarfesten.

20140612_163526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. En hög med virke.

20140612_175107.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. En hög med virke som är sammanfogad med några skruvar.

20140622_141329.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140622_141314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Lite färg för att dölja skavankerna.

20140620_134342.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Fest!


Här är en kvällsbild också. Belysningen blev mycket bra :D

20140614_230059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hjonet och 3 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Vilket lyft med en modern storlek på altan och UTAN räcken som bara är i vägen (enl. mig).
 
Nu när sommaren är över är det dags att ta tag i de där "småsakerna" jag lämnade kvar i våras. T.ex. hängrännor

Det här är tanken:
Fotbräda 22x145 grundmålad panel och vit hängränna från Byggmax.
Har tidigare kört med Lindabs system som verkligen är lätt att arbeta med, men det kostar ju en del.
Tänkte att den här lilla biten är ju rak och fin så det kanske går bra med ett billigare system.
Nån som har monterat Byggmax takavvattning och har några synpunkter?

20140608_174837.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men på undersidan vet jag inte vad jag ska använda. Nån form av skiva? Spontad panel? Vanlig panel?
Jag vill att det ska bli tätt så inte getingar och andra besvärande gäster kommer in (ska glasas in i vår), men det kanske funkar med en vanlig panel ändå?
Det är ju billigast och enklast eftersom det finns grundmålat att köpa.
 
Nu är ränna och stuprör uppe.
Jag tycker att Byggmax grejer va helt ok. Något sladdrigare och sämre passform på framförallt rörsvepen. Men jämför man kostnaden mot vad Lindabs kostar så är det ingen tvekan om att Byggmax är mest prisvärt.

Den uppmärksamme kan nog se en liten miss jag gjorde på denna bild... (ska rättas till "sen")


20140914_174714.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stupröret lutar?
 
Nja, det kan vi kalla en synvilla ;)

Nej felet är att jag hade lite otur när jag tänkte så hålet för stupröret hamnade i fel ände. Så nu är det ett stort fint hål strax till höger om mittenstolpen.
Blir till att byta den delen av hängrännan. Kan eventuellt lösa det genom att sätta en rännskarv för hålet och tänka "det är ju bara en sommarstuga" :cool:
 
Nu i helgen har jag vintersäkrat altantaket. Nu behöver jag inte ligga sömnlös hemma i lägenheten om det kommer lite snö i vinter.

20141101_121640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade även på att göra mig av med resterna av den gamla altanen. Inte mycket som slår en ordentlig brasa i höstrusket :D

20141101_135425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Den gamla altanen va inte byggd med tryckt virke så det gick bra att elda allt)
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Tänkte att det va dags att uppdatera hur det blev med inglasningen också.
Den gjordes förra våren. Glaspartier Optimal S30 från Skånska Byggvaror,

20150501_174121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150516_165300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150516_165204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150516_211528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I stort är jag mycket nöjd med dörrarna. Det va värt att lägga till några kronor för att få hela glasrutor (de billigare är delade på mitt med en horisontell spröjs) för att slippa "fågelburskänslan"
Det va inga problem att montera på egen hand.

Allt har fungerat jättebra och kvalitén motsvarar priset och förväntningarna, MEN:
Jag blev minst sagt förvånad när jag fick ena dörren över mig när jag skulle öppna den nu i vintras.
Tydligen så har altanen sjunkit nån cm under glidskenan där vi har 4 dörrar så att dörren helt enkelt ramlade ur.

Jag trodde att problemen skulle kunna bli åt andra hållet, att tjälen skulle trycka upp dörrarna så de fastnade.
Får se hur jag löser det. Eventuellt får jag skruva loss glidskenan och lägga under distanser för att komma upp i rätt nivå igen.
Det har sina utmaningar att bygga på gammal sjöbotten...:x
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.