S
Hej, vilken dimension på rören använde till huvudstammen? 110?160?
 
Det är vanliga "stora" avloppsrör, de är nog 110mm. Egentligen vill man nog upp mer i dimension och gärna ha metall men avloppsrör är så enkelt att jobba med i och med att man har färdiga billiga kopplingar. Jag tycker det har fungerat som jag har velat och det har varit billiggt att bygga och enkelt att bygga om...
 
S
om man väjler 160 rör, undra om man ska välja 3hk motor?
 
Har faktiskt inte räknat på det själv så jag vet inte men jag kan tänka mig att min 2hk är lite för klen för så pass stora rör så jag skulle nog gått på 125mm om jag inte valt avloppsrören. Tycker faktiskt att mitt system funkar riktigt bra och jag har heller inte haft några problem med att det byggs upp statisk laddning heller.
 
S
Jag har en massa 110 rör liggandes så det blir nog att använda dessa.
 
Grym tråd! Har nu gjort nått mer badtastexs och Skooda? Inplemterat nån cyklon i setupen?
 
Har missat att svara... det har inte blivit någon cyklon för min del även om jag kikat en del på den stora cyklonen som finns på Aliexpress. Det blir tyvärr en del slantar med frakt dock.
 
Jag har byggt om min spånsug med kinacyklon. Den funkar bra! Kanske inte världens snyggaste men vad kan man begära med två tvillingar på 3 år som tar all tid.
 
Jag väcker liv i den här tråden då jag är på väg att trycka på köpknappen på en FM300. Jag har en liten snickarboa på drygt 12 kvm, så min plan är att bygga ett litet oisolerat utrymme precis utanför och ställa sugen där. Slippa det mesta ljudet och inte förlora utrymme samt att det fina dammet inte kommer tillbaka in i mina lungor. Någon som kan se något problem där med kyla, fukt mm? Att jag blir av med värme vintertid kan jag leva med.

Problemet jag själv ser är ju det som ni är inne på här med nollströmbrytaren. Antingen helt enkelt dra in strömbrytaren i snickeriet, det är så litet att jag i princip nästan kan sträcka ut armen och starta oavsett vad jag gör. Eller bygga om strömbrytaren som ni gjort.

Då jag inte kommer ha så mycket rördragning att göra funderar jag på att använda Spirorör, mest för att enkelt kunna jorda alltihop. Men som jag förstår det är det kanske inte så farlig uppbyggnad av statisk elektricitet i alla fall?

Tankar och idéer innan jag sätter igång?
 
Dags för uppdatering igen, det har märkts att flödet droppat i takt med att filterpåsen blivit mättad och dessutom vill jag gärna bli av med det fina dammet som jag upplever att spånsugen fyller luften med.

Har länge velat uppgradera med en cyklon så en sådan införskaffades från Sorotec i Tyskland, Dust Deputy XL i 5" version. Min takhöjd på knappa 2.1m gör det svårt att köra något mycket större. Ett patronfilter på 19m2 köptes från Protec i Borås och en plåttunna lyckades jag hitta på hyfsat nära håll i Norrköping.

Mitt gamla motorfäste uppe i taket var byggt för att hålla fläktens horisontellt i taket men det var ganska enkelt att bygga om så att insuget hamnade nedåt mot cyklonen istället. Kostade även på mig att dra några lager vit färg på den ganska fula skapelsen i MDF - ett riktigt lyft..
Ommålad motorfäste i vit MDF som är ombyggd för att passa en ny cyklonuppsättning, monterad i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insuget på FM300 går genom en plåtstos som är strax över 125mm stort och då krävs en övergång mellan fläkten och själva cyklonen. Då detta tar en del plats så tänkte jag testa med att bygga om hela sidan på fläkten så att den istället kan hålla cyklonen direkt. Detta innebär att insugshålet ökar från cirka 125mm till ungefär 150mm. Detta påverkar troligen hur fläkten funkar men som sagt - jag gör ett test. Får försöka övervaka strömmen till motorn så jag kan värdera om den är nära att överbelastas. För att ersätta insuget använder jag 12mm björkplywood med pålimmad 18mm plywood just runt själva cyklonen för att få något att skruva i.

Plywoodplatta monterad på toppen av en svart cyklonseparator för dammavskiljning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanalen ut från fläkten är rektangulär och har ungefär måtten 117x155mm men i spånusgen är denna kanal ansluten till spånsäck/filterpåse genom en adapter och sedan en 125mm slang. Kanske använder tillverkaren samma fläkthus till flera modeller då insug/utsug enkelt kan justeras. Kanske är det någon som har en FM300S som vill mäta lite?

För att leda luftströmmen ner i patronfiltret är det enklare med en rektangulär kanal och det känns som att jag gärna vill undvika slang så mycket som möjligt. Byggde en kanal i plywood som jag integrerade i själva fästet till patronfiltret. En segmenterad ring (spara material/slösa tid) ansluter mot partikelfiltrets gummikant och verkar tillsammans med en enkel P-list ge en bra tätning.
Plywoodkonstruktion med en segmenterad ring och ett rektangulärt uttag, används i dammfiltreringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att byta riktning på lutstrålen från horisontell till vertikal (ner i filtret) så tänkte jag testa att böja lite akrylglas, första försöket med två varmluftspistoler gick dock inget vidare utan resulterade i en fet spricka genom glaset. Andra försöket i ugnen inställd på 200grader över/undervärme gick mycket bättre. Efter 5-6minuter kunde jag i princip lägga glaset på formen och få det resultat jag ville ha. Sidorna till huven fick CNC-fräsen fixa under tiden, 12mm plywood med en slits 10mm in från kanten.
Böjt akrylglas fäst vid plywoodram, en komponent i ett anpassat dammfiltreringssystem för en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CNC-fräsning av plywood för att bygga komponenter till spånsugssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslutningen till rören jag redan dragit (behåller dessa så länge) blev några stumpar 110mm avloppsrörrör, en avsågad koppling med några lager eltejp gav mig bra passning på insidan av cyklonens insug. Känns tråkigt att gå ner i dimension så det är mycket möjligt att jag byter upp mig till 125 eller rentav 160mm ventilationsrör istället längre fram.

Nu till sista delen av det här bygget - själva spånbehållaren. Valet föll på en plåttunna med ett lock som kan låsas mot tunnan med hjälp av en ring, jag inbillar mig att detta gör at jag kan få det helt tätt där. Efter tips från @Bulldog i en annan tråd så byggde jag en ring med några kvastskaft monterade på för att hålla kvar säcken i tunnan. Funderade ett tag på att testa att leda en del av suget från fläkten direkt ner i botten på tunnan som jag sett i några kommersiella spånsugar med cyklon men det här kändes som en ganska enkel lösning så jag testar det först. Återstår att se om det blir jobbigt att byta säck och sådär... Tunnan är väldigt lätt så det skulle nog funka att bara flytta ut den för att tömma men eftersom jag håller till i källaren så är det lite opraktiskt. Anslutningen mellan tunnan och cyklonen blir en klar slang för att göra det möjligt att se vad som händer och lyfta locket för tömning.

Översikt av en hemgjord spånbehållare med blå säck och träpinnar runt kanten för att hålla säcken på plats inuti en gul tunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anpassad cyklonseparator ansluten till svart slang med plywoodbeslag och genomskinlig flexslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var nog alla systemkomponenterna och här kommer en bild på hela systemet ihopsatt.

Uppgraderat spånsugssystem med cyklon, patronfilter och plåttunna monterat i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid de första testerna så fick jag en 10-15% förbättring jämfört med enstegssystemet med igensatt filterpåse men jag kommer inte upp i flödet som jag kunde mäta upp med helt ren filterpåse. Jag är medveten om att cyklonen stjäl en del flöde men det är ju ändå lite tråkigt. Jag kan tänka mig att byta ut rören mot 125mm ventilationsrör skulle kunna ge en en del flöde, dessutom skulle det ju ge mig en chans att byta ut de kassa Jula-spjällen.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 6 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Dags för uppdatering igen, det har märkts att flödet droppat i takt med att filterpåsen blivit mättad och dessutom vill jag gärna bli av med det fina dammet som jag upplever att spånsugen fyller luften med.

Har länge velat uppgradera med en cyklon så en sådan införskaffades från Sorotec i Tyskland, Dust Deputy XL i 5" version. Min takhöjd på knappa 2.1m gör det svårt att köra något mycket större. Ett patronfilter på 19m2 köptes från Protec i Borås och en plåttunna lyckades jag hitta på hyfsat nära håll i Norrköping.

Mitt gamla motorfäste uppe i taket var byggt för att hålla fläktens horisontellt i taket men det var ganska enkelt att bygga om så att insuget hamnade nedåt mot cyklonen istället. Kostade även på mig att dra några lager vit färg på den ganska fula skapelsen i MDF - ett riktigt lyft..
[bild]

Insuget på FM300 går genom en plåtstos som är strax över 125mm stort och då krävs en övergång mellan fläkten och själva cyklonen. Då detta tar en del plats så tänkte jag testa med att bygga om hela sidan på fläkten så att den istället kan hålla cyklonen direkt. Detta innebär att insugshålet ökar från cirka 125mm till ungefär 150mm. Detta påverkar troligen hur fläkten funkar men som sagt - jag gör ett test. Får försöka övervaka strömmen till motorn så jag kan värdera om den är nära att överbelastas. För att ersätta insuget använder jag 12mm björkplywood med pålimmad 18mm plywood just runt själva cyklonen för att få något att skruva i.

[bild]

Kanalen ut från fläkten är rektangulär och har ungefär måtten 117x155mm men i spånusgen är denna kanal ansluten till spånsäck/filterpåse genom en adapter och sedan en 125mm slang. Kanske använder tillverkaren samma fläkthus till flera modeller då insug/utsug enkelt kan justeras. Kanske är det någon som har en FM300S som vill mäta lite?

För att leda luftströmmen ner i patronfiltret är det enklare med en rektangulär kanal och det känns som att jag gärna vill undvika slang så mycket som möjligt. Byggde en kanal i plywood som jag integrerade i själva fästet till patronfiltret. En segmenterad ring (spara material/slösa tid) ansluter mot partikelfiltrets gummikant och verkar tillsammans med en enkel P-list ge en bra tätning.
[bild]
För att byta riktning på lutstrålen från horisontell till vertikal (ner i filtret) så tänkte jag testa att böja lite akrylglas, första försöket med två varmluftspistoler gick dock inget vidare utan resulterade i en fet spricka genom glaset. Andra försöket i ugnen inställd på 200grader över/undervärme gick mycket bättre. Efter 5-6minuter kunde jag i princip lägga glaset på formen och få det resultat jag ville ha. Sidorna till huven fick CNC-fräsen fixa under tiden, 12mm plywood med en slits 10mm in från kanten.
[bild] [bild]

Anslutningen till rören jag redan dragit (behåller dessa så länge) blev några stumpar 110mm avloppsrörrör, en avsågad koppling med några lager eltejp gav mig bra passning på insidan av cyklonens insug. Känns tråkigt att gå ner i dimension så det är mycket möjligt att jag byter upp mig till 125 eller rentav 160mm ventilationsrör istället längre fram.

Nu till sista delen av det här bygget - själva spånbehållaren. Valet föll på en plåttunna med ett lock som kan låsas mot tunnan med hjälp av en ring, jag inbillar mig att detta gör at jag kan få det helt tätt där. Efter tips från @Bulldog i en annan tråd så byggde jag en ring med några kvastskaft monterade på för att hålla kvar säcken i tunnan. Funderade ett tag på att testa att leda en del av suget från fläkten direkt ner i botten på tunnan som jag sett i några kommersiella spånsugar med cyklon men det här kändes som en ganska enkel lösning så jag testar det först. Återstår att se om det blir jobbigt att byta säck och sådär... Tunnan är väldigt lätt så det skulle nog funka att bara flytta ut den för att tömma men eftersom jag håller till i källaren så är det lite opraktiskt. Anslutningen mellan tunnan och cyklonen blir en klar slang för att göra det möjligt att se vad som händer och lyfta locket för tömning.

[bild] [bild]

Det var nog alla systemkomponenterna och här kommer en bild på hela systemet ihopsatt.

[bild]

Vid de första testerna så fick jag en 10-15% förbättring jämfört med enstegssystemet med igensatt filterpåse men jag kommer inte upp i flödet som jag kunde mäta upp med helt ren filterpåse. Jag är medveten om att cyklonen stjäl en del flöde men det är ju ändå lite tråkigt. Jag kan tänka mig att byta ut rören mot 125mm ventilationsrör skulle kunna ge en en del flöde, dessutom skulle det ju ge mig en chans att byta ut de kassa Jula-spjällen.

Hej badtastex!

Förstår att du tycker Jula-spjällen inte fungerar perfekt. Jag var i samma situation, köpa nya eller bygga om dom befintliga, så att spjällen öppnade/stängde till 100%. Jag satsade på att bygga om. Kändes fel att bara kasta bort dom. När jag hittade lösningen var det ingen större konst att fixa till dom. Jag tycker dom ombyggda fungerar perfekt nu!
Här är en länk till ombyggnaden.

Dag
https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-11
 
Tackar för tipset, tror faktiskt att jag sett detta tidigare. För min del blir det nog ett större omtag framöver och då jag i så fall byter till större rör så blir det svårt att återanvända spjällen.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Snyggt bygge!

Lite nyfiken på vad du fick ge för finfiltret? Jag har ju 2 rätt stora filter med en uppgiven filterarea på drygt 30 kvadratmeter styck. Någon gång behöver ju dessa bytas även om jag tror de håller i rätt många år till. Jag har faktiskt inte ens gjort rent dem någon gång än. Men det vore bra att kunna handla nya på denna sida atlanten. Frakten blir väldigt dyr.

Jag tror som du att det är cyklonen som stjäl mycket av ditt flöde. Du får trösta dig med att det åtminstone kommer vara ett jämnare flöde nu.
 
Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig?
Hittade en liten bit 3mm plastglas så jag kunde inte motstå att fixa en av spjällen enligt @stigen instruktion. Delade dock inte spjällen utan sågade av/upp ena sidan vilket verkade fungera bra. Man kan knipsa av den lilla stoppbiten som sitter på själva spjället då man ändå inte skall använda det igen. Det ena spjället gick inte att stänga helt då det samlats skräp som byggde 15-17mm i hörnen. Detta gör ju såklart stor skillnad för flödet i de andra portarna. Sedan är det den där lilla biten av spjället som blir kvar i kanalen som jag kan tänka mig ger en hel del förluster.

Sågat spjäll vid arbetsbänk med spån och verktyg, åtgärd enligt DIY-instruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett anpassat ventilationsspjäll belagt med damm, före rengöring och förbättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart plastspjäll modifierat med tillsatt genomskinligt plastglas, ligger på en verkstadsbänk med verktyg bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsport med modifierat spjäll och ansluten flexibel slang monterat i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ganska snabb fix, uppskattningsvis 45minuter för att fixa en port. Går nog snabbare om man gör flera samtidigt och slipper leta fram prylar...

@vectrex Filtret var obilligt, det kostade mig 4000kr med frakt hem. Tyckte dock det kändes mer prisvärt än Felders som är ~13m2 för 2995kr+frakt och Duabs som enligt deras specifikation endast är 7,8m2 för 2199kr.
 
  • Älska
  • Gilla
anduspandus och 1 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig?
Hittade en liten bit 3mm plastglas så jag kunde inte motstå att fixa en av spjällen enligt @stigen instruktion. Delade dock inte spjällen utan sågade av/upp ena sidan vilket verkade fungera bra. Man kan knipsa av den lilla stoppbiten som sitter på själva spjället då man ändå inte skall använda det igen. Det ena spjället gick inte att stänga helt då det samlats skräp som byggde 15-17mm i hörnen. Detta gör ju såklart stor skillnad för flödet i de andra portarna. Sedan är det den där lilla biten av spjället som blir kvar i kanalen som jag kan tänka mig ger en hel del förluster.

[bild] [bild] [bild] [bild]

Ganska snabb fix, uppskattningsvis 45minuter för att fixa en port. Går nog snabbare om man gör flera samtidigt och slipper leta fram prylar...

@vectrex Filtret var obilligt, det kostade mig 4000kr med frakt hem. Tyckte dock det kändes mer prisvärt än Felders som är ~13m2 för 2995kr+frakt och Duabs som enligt deras specifikation endast är 7,8m2 för 2199kr.
Snabb puckar! (y)

Bra ide att bara såga av lite på spjällen! Mina hade redan varit öppnade då jag tömde dom regelbundet på damm som samlas i hörnen. Hur påverkas sugförmågan i systemet?

Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.