R
M mnils skrev:
Det är alltid lite kul när någon kallar kärnkraft för föråldrad och gammaldags och samtidigt propagerar för vindmöllor istället, hur länge har de funnits?
Haha, kan bara instämma. Lika rättvist sagt.
Man verkar inte förstå att befintlig teknik har utvecklats. Även de kraftverk som byggdes på 70-talet har fått många uppdateringar både för säkerhet och prestanda.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Det är alltid lite kul när någon kallar kärnkraft för föråldrad och gammaldags och samtidigt propagerar för vindmöllor istället, hur länge har de funnits?
Det är väl ett av kännetecknen för miljörörelsen; teknikfientlighet och en romantisk (läs: totalt orealistisk) bild av att vi ska tillbaka till 1800-talet. Häst- och vagn och lådcyklar istället för bilar, tåg istället för flyg, vindmöllor istället för moderna energikällor, papper och tyg istället för plast osv osv.

Det behövs en helt ny typ av miljöpartier i världen. Partier som strävar efter ett modernt, högteknologiskt och samtidigt miljövänligt samhälle. Så länge dagens miljöaktivister sätter agendan är den moderna civilisationen i fara.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det är väl ett av kännetecknen för miljörörelsen; teknikfientlighet och en romantisk (läs: totalt orealistisk) bild av att vi ska tillbaka till 1800-talet. Häst- och vagn och lådcyklar istället för bilar, tåg istället för flyg, vindmöllor istället för moderna energikällor, papper och tyg istället för plast osv osv.

Det behövs en helt ny typ av miljöpartier i världen. Partier som strävar efter ett modernt, högteknologiskt och samtidigt miljövänligt samhälle. Så länge dagens miljöaktivister sätter agendan är den moderna civilisationen i fara.
Miljörörelsen är tydligen delvis finansierad av Ryssland.
https://uvell.se/2022/03/02/miljororelsen-finansieras-av-putin/
https://twitter.com/KaplanBen_Fr/status/1497663247071203333?t=qTcRYF20cGL3-M20lY1S6w&s=19

Kanske därför narrativet känns lite krystat.
Det är säkert lite dålig stämning i rörelsen nu om de ser att pengaflödet börjar sina.

/Höghus
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Det är ingen "fluktuernade siffra", det är elpriset. Precis som bensinpriset som står på pumpen. Att du för stunden har bundet elpris spelar ingen roll, verkligenheten kommer snart ikapp. Om du ska binda om ditt avtal idag på t.ex 3år är priset ca 4ggr högre än vad du kunde binda för innan. Men elpriset "har inte gått upp" såklart.

Du är ju ett troll utan gränser, för någon dag sen undrar du vad nordpool är, och nu säger du att du vet vad det är, påstår att elpriset inte har ökat och tror att ditt bundna elavtal är elmarknadens elpris.
Du är så okunnig att jag fortfarande inte tror du förstår hur mycket elpriset har ökat.

Idag var elpriset som högst över 4:-/kwh i SE4, vilket är ungefär 3-4ggr högre än normal för denna tid på året.

Men du vet såklart bättre än verkligheten :crysmile:
Är jag ett troll ??? (nej, jag ger dig fakta). Ett timpris är ingen bra indikation på elpriset (det kan ju för en dag ändra sig från negativt pris till flera kronor). Ett fast elpris indikerar vilket pris elen kommer ha under den kommande perioden.
Jag band mitt elavtal för 1 månad sedan (5-år fast) för 75 öre/KWh (inkl moms). Jag gjorde detsamma för 3 år sedan (3 år fast) till 60 öre/KWh. Det är alltså 25 % högre idag (inte 4 ggr som du påstår). Jag bor i elområde SE3.
Var har jag 'undrat vad nordpool är' ?
Här kan du se att elpriset varit i princip oförändrat i 25 år: https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/elhandel/spotprisets-utveckling/
En enskild observation säger ingenting alls (den kan vara negativ vid överskott). Förstår du verkligen inte detta ?
 
S STB skrev:
Tyvärr har du uppenbarligen ingen aning om vad "effektfaktor" betyder. Det är kvoten mellan den aktiva effekten (W) och den skenbara effekten (VA). [länk]

Kärnkraftverk är mycket bra på att producera och konsumera reaktiv effekt vilket minskar överföringsförluster och stabiliserar spänningen i nätet. Tyvärr bidrar inte vindkraft med denna viktiga nättjänst. En av anledningarna till att västlänken blivit så försenad och dyr är SVK:s krav på att den skall kunna utföra samma typ av reglering av reaktiv effekt som kärnkraften gjorde gratis. När så många reaktorer lagts ner så får vi tyvärr betala för det.

Här skriv jag om vad planerbar är och hur det kan mätas: [länk]
Jo, det har jag (är civilingenjör elektro). Termen används tyvärr felaktigt när man borde skriva kapacitetsfaktor (sorry för mitt misstag).
Om du byter ut effektfaktor mot kapacitetsfaktor så gäller ändå mina observationer (oskarshamn hade 61%). Nya vindkraftverk ligger högre.
 
M mackan_kal skrev:
Jag tror problemet är att du inte förhåller dig till verkligheten och inte vet vad du pratar om när du tar exempel från Skottland, blandar ihop kapacitetsfaktor, frågar vad nordpool är och inte tror att elpriset har skjutit i höjden.

Om inte elpriset skjutit i höjden, varför betalar då regeringen ut stöd till hushållen pga att elpriserna skjutit i höjden? Svårt att förklara det du!

Bara vattenkraft och vind?! Hahahaha.
Du lyckas inte ens överföra vattenkraftens produktion söderut, plus all industri som nu byggs i norra delarna kommer vi i söder inte få ta del av vattenkraften. Bara SSAB's satsning på HYBRIX kommer ta nästan HÄLFTEN av Sveriges årliga elproduktion.

Men med rymdforskare som du så blir nog det här bra :crysmile:
Jag menade kapacitetsfaktor. Nej, jag vet vad nordpool är. Det är främst i södra Sverige som priserna ökat (pga. EU). Jag kommer få gratis el de senaste månaderna, då jag har ett lågt bundet pris. Populistiska partier gör vad som helst för att locka väljare. Mitt elpris är fast sedan 3 år. Nu band jag på nytt (med 25% högre pris). Hybrix är inte verklighet än, det blir bara möjligt med billig el (vilket innebär främst sol/vind/vatten). Överföringskapaciteten måste ökas såklart.
 
tommib tommib skrev:
Nu är du så korkad att jag inte kan hålla mig från att svara trots att jag borde sova. Debattinlägget som du länkar är skrivet av Lennart Söder, en känd antikärnkraftsaktivist. Obalansavgiften som han pratar om infördes 2020 och är fånigt låg i jämförelse med vad som händer med elpriset när det saknas tillgänglig effekt. Om du är för lat för att klicka på länken i Söders debattinlägg klistrar jag in den här. För den som är ännu latare kan jag meddela att obalansavgiften är 1,15 EUR/MWh. Det finns säkert väldigt mycket mer detaljer som jag inte ser eller förstår men detta ger en skala på avgiften i jämförelse med elpriset.



Nej, du har helt fel på flera sätt. Det ena sättet, att du blandar ihop effektfaktor och kapacitetsfaktor är redan avhandlat. Det andra, att du anser att effektfaktor är definitionen av planerbar är bara så korkat att jag inte vet var jag ska börja. Det är på nivån att jag funderar på om du är ett troll.

Låt mig försöka förklara detta på ett dagisbarns nivå.

Kapacitetsfaktorn är alltså hur mycket ett kraftverk levererar i förhållande till sin teoretiska maxleverans. Den är alltså alltid mindre än 1. Kapacitetsfaktorn säger absolut ingenting om när energin levereras.

För att illustrera: Tänk dig ditt hus. Du har ett abonnemang för 11 kW. Du kan alltså ta ut 11 kWh per timme. Du får veta att ditt energibolag från och med nu kommer leverera 22 kW effekt på sommarhalvåret och 0 kW på vinterhalvåret. Eftersom du kan ta ut 22 kWh per timme under sommarhalvåret så har du i genomsnitt fått levererat 11 kWh per timme över året. Skulle du vara nöjd med det upplägget?

Poängen med planerbar kraft, vilket vindkraft alltså inte är, är att den kan styras till att leverera när effekten behövs.

Apropå ihopkopplade nät så är det absolut inte ett enkelt problem på något sätt, vilket illustreras bl.a. av problemen med sydvästlänken. Det är vad jag förstår på stamnätsnivå inte alls så enkelt som att man drar en sladd från generatorn till lampan, det är mycket mer invecklat än så.



Nähä. Och vad vill du säga med det? Att vi ska överdimensionera vindkraften med 1000 % i vår perfekta värld där vi har ett EU-täckande transmissionsnät med full kapacitet från alla punkter till alla andra punkter? Jag tror inte att du förstår skalan på det problemet. I tillägg till det förstår du inte det ekonomiska problemet med att överetablera en marknad med en faktor 10 som dessutom fungerar så att när det blåser mycket får ingen något pga överetableringen och när det inte blåser får ingen heller något eftersom ingen el levereras.
Jag har läst länken till artikeln jag länkade till. Avgiften är 1% av elpriset (det är vad kostnaden uppgår till (eller har du fakta för annat)). Kombinationen vind/sol och vatten är lämplig för Sverige. Äldre kärnkraft är inte mer planerbar än ny vindkraft (jag gav dig siffrorna). Sedan är konsumptionen EJ planerbar. Konsumptionen måste hela tiden vara densamma som produktionen.
 
R Razmataz skrev:
Det finns en uppsjö tekniska lösningar för detta. Nu är inte görbarheten den stora frågan utan till vilket pris. Jag tycker att det är intressant när man ifrågasätter kärnkraften på basis av kostnaden samtidigt som lagringssystem som bara finns på skrivbordet eller i mindre skala ses som självklara alternativ. Att titta på priset för installerad effekt hjälper inte mycket, då man in slutändan kommer ha en nota för hela systemet.

I Sverige har vi i stort sett haft en baskraft från kärnkraften med en perfekt reglering i form av vattenkraft. Nu vill man skrota mycket vattenkraft i södra Sverige på toppen av att skrota kärnkraften. Vattenkraften i södra Sverige är inte lika storskalig men fungerar som lokala energilager......
Det är enligt mig helt fel att skrota vattenkraften i syd (detta tror jag inte på, det är en marginell del). Ge mig gärna en källa.
Du har helt rätt i att det är totala kostnaden som är intressant.
Det finns en bra genomgång här: https://www.svk.se/siteassets/om-os...d0c6-561f-44cf-ba23-cc6e676210a1&_t_hit.pos=2
 
M mnils skrev:
Det är alltid lite kul när någon kallar kärnkraft för föråldrad och gammaldags och samtidigt propagerar för vindmöllor istället, hur länge har de funnits?
Min enda anledning är att kärnkraften idag är dyr (den har ingen learningfactor). Det har sol och vind (på över 20%). Learningfactor är minskad kostnad då installerad effekt dubbleras (genom att industrialisera denna). Kärnkraften var ett konkurrenskraftigt alternativ på 70-talet (dock inte idag i Sverige).
 
M mtmmtm skrev:
Jag har läst länken till artikeln jag länkade till. Avgiften är 1% av elpriset (det är vad kostnaden uppgår till (eller har du fakta för annat)). Kombinationen vind/sol och vatten är lämplig för Sverige. Äldre kärnkraft är inte mer planerbar än ny vindkraft (jag gav dig siffrorna). Sedan är konsumptionen EJ planerbar. Konsumptionen måste hela tiden vara densamma som produktionen.
Vindkraft är INTE planerbar, och det är produktionen som ska vara lika med konsumtionen, inte tvärtom.

M mtmmtm skrev:
Är jag ett troll ??? (nej, jag ger dig fakta). Ett timpris är ingen bra indikation på elpriset (det kan ju för en dag ändra sig från negativt pris till flera kronor). Ett fast elpris indikerar vilket pris elen kommer ha under den kommande perioden.
Jag band mitt elavtal för 1 månad sedan (5-år fast) för 75 öre/KWh (inkl moms). Jag gjorde detsamma för 3 år sedan (3 år fast) till 60 öre/KWh. Det är alltså 25 % högre idag (inte 4 ggr som du påstår). Jag bor i elområde SE3.
Var har jag 'undrat vad nordpool är' ?
Här kan du se att elpriset varit i princip oförändrat i 25 år: [länk]
En enskild observation säger ingenting alls (den kan vara negativ vid överskott). Förstår du verkligen inte detta ?
Elprisutveckligen i SE3, månadsmedel, sedan 2015. Det ser väldigt oförändrat ut. Märkligt att industrier plötsligt måste slå igen när priset är oförändrat. Märkligt...

Men du läser väl nyheter som denna och tänker att det drabbar inte mig??
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/expert-prischock-vantar-for-konsumenter

Graf som visar månadsmedelvärdet för elprisutvecklingen i SE3 från 2015 till 2022, med en markant topp senast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
tommib
M mtmmtm skrev:
Jag har läst länken till artikeln jag länkade till. Avgiften är 1% av elpriset (det är vad kostnaden uppgår till (eller har du fakta för annat)). Kombinationen vind/sol och vatten är lämplig för Sverige. Äldre kärnkraft är inte mer planerbar än ny vindkraft (jag gav dig siffrorna). Sedan är konsumptionen EJ planerbar. Konsumptionen måste hela tiden vara densamma som produktionen.
Antingen är du ett troll eller så är du på riktigt korkad. Du kan inte titta på kapacitetsfaktor och avgöra om en elproduktionsenhet är planerbar. Jag trodde att jag var väldigt tydlig i mitt förra inlägg men det var uppenbarligen ändå för svårt för dig.

Konsumtionen av el är, till skillnad från vind, relativt förutsägbar på både kort och lång sikt. Den är också föredömligt planerbar till viss del (stäng av den där massafabriken är ni snälla) till skillnad från vind (kan du blåsa lite mer, snälla).
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S
M mtmmtm skrev:
Jo, det har jag (är civilingenjör elektro). Termen används tyvärr felaktigt när man borde skriva kapacitetsfaktor (sorry för mitt misstag).
Om du byter ut effektfaktor mot kapacitetsfaktor så gäller ändå mina observationer (oskarshamn hade 61%). Nya vindkraftverk ligger högre.
Det var ju bra att klarar av att erkänna misstag. Det är ett viktigt steg för att kunna lära sig något. Nu kanske du är redo för nästa steg som du kan ta genom att noga läsa och förstå följande text som jag tidigare postat, men du undvikit att svara på:

Vindkraftsägare har insett att de på mogna (överetablerade) marknader inte får något betalt för el när det blåser mycket. Därför underdimensionerar de generatorn för att spara vikt och pengar. Årsproduktionen sjunker men inkomsterna minskar bara lite. Kapacitetsfaktorn ökar eftersom den är beroende av maximal effekt.

Jag vill hävda att kapacitetsfaktorn är ganska ointressant. Det som är viktigt är att effekttillgänglighet. Den definieras som den effekt / maxeffekt som anläggningen med 90% sannolikhet ger då vår konsumtion är som störst. SVK räknar med dessa siffror:
Vindkraft: 9%
Kärnkraft 90%

En hög effekttillgänglighet och en lägre kapacitetsfaktor visar att det finns en positiv korrelation mellan konsumtion och produktion. Alltså att vi producerar som mest då behovet är som störst och har en lägre produktion då behovet är litet. Alltså precis som kärnkraften vilken planerar underhåll till sommaren då konsumtionen är som lägst.
På samma sätt visar siffrorna hur vindkraften har en negativ korrelation till förbrukningstopparna vilket normalt förklaras av att det blåser lite när det är högtryck och som kallast.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Jo, det har jag (är civilingenjör elektro). Termen används tyvärr felaktigt när man borde skriva kapacitetsfaktor (sorry för mitt misstag).
Om du byter ut effektfaktor mot kapacitetsfaktor så gäller ändå mina observationer (oskarshamn hade 61%). Nya vindkraftverk ligger högre.
Tragiskt att utbildningen chanserat så påtagligt på senare tid. Eller så är påståendet om utbildningsnivån något överdriven.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
R
M mtmmtm skrev:
Min enda anledning är att kärnkraften idag är dyr (den har ingen learningfactor). Det har sol och vind (på över 20%). Learningfactor är minskad kostnad då installerad effekt dubbleras (genom att industrialisera denna). Kärnkraften var ett konkurrenskraftigt alternativ på 70-talet (dock inte idag i Sverige).
M mtmmtm skrev:
Det är enligt mig helt fel att skrota vattenkraften i syd (detta tror jag inte på, det är en marginell del). Ge mig gärna en källa.
Du har helt rätt i att det är totala kostnaden som är intressant.
Det finns en bra genomgång här: [länk]
M mtmmtm skrev:
Det är enligt mig helt fel att skrota vattenkraften i syd (detta tror jag inte på, det är en marginell del). Ge mig gärna en källa.
Du har helt rätt i att det är totala kostnaden som är intressant.
Det finns en bra genomgång här: [länk]
Förlåt, jag missade vad du inte tror på. Kan du vara snäll att specificera?
 
M mackan_kal skrev:
Vindkraft är INTE planerbar, och det är produktionen som ska vara lika med konsumtionen, inte tvärtom.

Elprisutveckligen i SE3, månadsmedel, sedan 2015. Det ser väldigt oförändrat ut. Märkligt att industrier plötsligt måste slå igen när priset är oförändrat. Märkligt...

Men du läser väl nyheter som denna och tänker att det drabbar inte mig??
[länk]

[bild]
Har man ett elsystem måste produktionen vara detsamma som konsumtionen (vilken inte är planerbar). Därför behöver man alltid justerbar produktion.

Vad är det för industrier som måste slå igen ? (De kanske borde köpa fast elpris om detta skulle vara spiken i kistan) ?

Jag har fast elpris (på 5 år). Kör en äldre Tesla med gratis laddning (förevigt). Ser inte hur dessa ökningar skulle påverka mig ?
Däremot har (den tillfälliga?) börsnedgången påverkat mig. Det har påverkat min ekonomi cirka 1000 ggr mer än bränslepriserna skulle gjort om jag fortfarande kört med min dieselhäck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.