Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L skrev:
Är du säker på att det är utan regler i Tunisien?

Nej.... men om man tittar på dragningarna så får man den uppfattningen...
fast det kan ju vara så att "alla" där tycker att dom kan fast dom inte har nån utbildning.. på ett ställe så gick det en vanlig 2-ledad telekabel (EKUA) till belysningen.. Det skall nämnas att den även användes som jordkabel..

På hotellrummet så var det trappomkopplare för belysningen men dom hade inte dragit ena tänd tråden... Så båda brytarna var tvungna att stå på rätt håll för att det skulle lysa...

Listan skulle kunna bli väldigt lång..
 
Mikael_L
OK, då vet vi alltså inte hur det är med regler i Tunisien.
Men om vi ponerar att dom faktiskt har regler, vad kan vi dra för slutsatser då?

(Nu är jag ute på Tunn is igen (Tun is ien) :D :D :D )
 
Ja, nu är ju eldragningssituationen i Tunisien ganska ointressant för den här debatten, eftersom *allt annat* i Tunisien ligger på samma nivå. (Vägar, sjukhus, vad du vill, Ja, jag vet att jag generaliserar). Det är inte så att Sverige skulle slänga bort 100-tals år av kultur vad gäller byggande osv, bara för att vi införde samma regler som i *Storbritannien*, vilket ju enkelt kan inses av den allmänna elstandarden i Storbritannien, som ju i alla fall senast jag var där, låg ganska långt från Tunisien.
 
Förlåt... Det blev nog ett missförstånd här. Jag gämför inte England med Tunisien
Utan det gällde bara att vi måste ju ha regler men om dom kunde bli lite
enklare så skulle det vara bra... Om ni läser mina tidigare inlägg i tråden så borde ni förstå vilken sida jag står på... Jag står altså inte på sidan som värnar
om ett fortsatt el-skrå.. men o andra sidan så måste man ha nån form av
dokumenterad kunskap för att få hempula.. Vilket jag helt är för att man borde få... Och England verkar ju funnit en bra väg..
Tunisien använde jag bara som ett exempel för dom som motsäger sig en förändring, Jag menar bara att så dåligt kommer det ju inte bli bara för att
man lättar på systemet.. Förmodligen som andra skriver så höjer man i stället på nivån för det blir lättare för gemeneman att hitta information och göra rätt..
 
Krillew skrev:
Tunisien använde jag bara som ett exempel för dom som motsäger sig en förändring, Jag menar bara att så dåligt kommer det ju inte bli bara för att
man lättar på systemet..
Då är vi helt överens. :D
 
idag pratade jag med en elektriker som sa att behörighetssystemet är under överseende och kommer avskaffas, men det var inte klart hur det nya systemet skulle se ut, och hur länge ESV orkar kämpa emot EU, men det fanns tydligen nåt EU beslut på att göra elektrikerkompetenskraven gemensamma för hela EU.

och det är högst troligt att det blir stora lättnader, det blev det i kylbranchen, jag har ganska nyligen avlagt praktiskt&teoretiskt prov för kylcertifikat, och har fått dom godkända hos Incert, så nu väntar jag på att få ut mitt kategori-1 certifikat, det var inte alls svårt att klara då jag hållt på en del med kylanläggningar, och precis som med el, lärt mig på egen hand. men nu när det blev såpass lätt att bli behörig så passade jag på.
kostade nog totalt strax under 20.000 inkl moms, blir det lika "billigt" att ta elbehörighet är jag på direkt!
 
Detta pratade dom om redan för många år sedan.. verkar inte hända så mycket.

Den som lever får se...
 
Blir nog inte före systembolaget får slå igen och man kan köpa en halvböj på ICA.
 
Akzid skrev:
här finns lite information om förslaget.
[länk]

Ja vi som vill ha en lättning på reglerna blir ju snuvade...
 
Akzid skrev:
här finns lite information om förslaget.
[länk]
Got damn it, tänkte precis länka till den där. :p

//Patrik
 
De flesta förslag verkar vara till det bättre utom det med undantaget av 2-årigt elutbildades möjlighet att läsa in behörighet, detta får de nog tänka ut någon bättre lösning på.
 
4 års praktik.. grattis, på det viset stängs alla dörrar för de som vill bredda sin arbetsmarknad, inte fan ska man behöva sota hela livet för att man inte gick ellinjen på gymnasiet.. det måste finnas både en 2:a och en 3:e chans för de som vill...
är det nån som vet hur det ligger till med de här elektrikerutbildningarna som förmedlas via arbetsförmedlingen, har hört ibland på radion att arbetslösa får utbilda sig till elektriker, isåfall ska jag satsa på att bli uppsagd om det är en riktig utbildning man får!
men då måste man väl ändå tugga sig igenom praktiken, segt!
 
electrocuted skrev:
4 års praktik.. grattis, på det viset stängs alla dörrar för de som vill bredda sin arbetsmarknad, inte fan ska man behöva sota hela livet för att man inte gick ellinjen på gymnasiet.. det måste finnas både en 2:a och en 3:e chans för de som vill...
är det nån som vet hur det ligger till med de här elektrikerutbildningarna som förmedlas via arbetsförmedlingen, har hört ibland på radion att arbetslösa får utbilda sig till elektriker, isåfall ska jag satsa på att bli uppsagd om det är en riktig utbildning man får!
men då måste man väl ändå tugga sig igenom praktiken, segt!
Men jag förstår fortfarande inte riktigt.. Varför ska du ha Allmän Behörighet?

Antar att det är för att starta eget? Eller inneha behörigheten som chef/projektledare för något större företag? (Kan inte komma på någon annan anledning)

Har du tänkt göra detta utan erfarenhet? 4år erfarenhet känns snarare i underkant för ovanstående tjänster.
 
Rrrrr skrev:
Har du tänkt göra detta utan erfarenhet? 4år erfarenhet känns snarare i underkant för ovanstående tjänster.
Hum... jag vet inte hur lång tid det tar för andra att lära sig.. men nog tycker jag att
man kan lära sig snabbare än 4 år.. Att få köra bil behöver man ju bara gå o "köraupp"
får man godkännt så får man utsätta alla för "fara" ;) Jag har skeppar exsamen får alltså föra en båt större än 12x3m det tog ca 1 timme o få den licensen.. Ja jag skulle också ha mörker navigering det tog en kväll..

Nu tror jag inte en timme räcker för att bli elektriker.. Men varför skall det just för att få elbehörighet behövas så lång tid.. Jag får bygga en apparat som sen en elektriker kommer o kopplar in.. Vad är svårast.. ?? Bygga apparaten eller koppla in den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.