Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fast nu ändrar jag mig lite...

Det har ju hänt att efter en massa lobbing så har ett visst sexuelt avikande beteende ändrats från att klassats som en sjukdom ändrats till att vara nått normalt!

Så om vi organiserar oss och övar påtryckning så kan vi säkert få till en ändring. Knappast om vi på ett forum bara tycker en massa..
 
Tjaa. I Sverige har vi troligen några av de lindigaste reglerna i västvärlden runt byggkonstruktioner. Resultat: 150 hus har rasat nu på ngn. månad pga av "lite" snö, i de flesta fall anses inte snölasterna ha varit större än vad konstruktionen skulle klarat. I de flesta västländer finns betydligt hårdare krav på besiktningar, konstruktions kontroller av certifierade kontruktörer osv.

Du tog kina och indien som exempel: Jag besökte Dehli för en tid sedan i jobbet. Promenerade förbi en byggarbetsplats, där byggdes 22 våningshus, uppskattningsvis 2 - 3000 kvm per plan (det stod redan ett 20 tal färdiga likadana hus av den typen runt bygget).

Just när jag passerade rev de en gjutform för ett våninsgvalv. Den just frilagda kanten på det som skall bli golvet för nästa våning visade knytnävsstora luftfickor i stort antal. Knappast något som förekommer i Sverige, ens med de värre fuskbyggarna.

I somras rasade en tunnelbanebro inne i Dehli, som jag förstått det var den under byggnad. Ett antal personer dog. Dagen efter olyckan gjorde man ett försök att lyfta upp det rasade brospannet till sina pelare igen. Ett stort antal samverkande lyftkranar lyfte samtidigt. Filmen från detta finns på Youtube. Just när de fått upp brospannet i luften knäcks en av kranarna rakt av, och en kedjereaktion inträffar de övriga kranarna välter en efter en. Och efter några sekunder ligger där en enda stor härva av brodelar och havererade lyftkranar. Jag tror att det var 8 kranar inblandade.

Fast det är klart med raset i Kista häromåret så skall vi kanske inte slå oss för bröstet, den konstruktionen skulle troligen inte ens platsat i Dehli. Och uppenbarligen skulle det kanske varit på sin plats med "Någon lite" bättre kvalitetskontroll av den ansvariga konstruktionsfirman i Kistafallet.
 
Krillew skrev:
Fast nu ändrar jag mig lite...

Det har ju hänt att efter en massa lobbing så har ett visst sexuelt avikande beteende ändrats från att klassats som en sjukdom ändrats till att vara nått normalt!

Så om vi organiserar oss och övar påtryckning så kan vi säkert få till en ändring. Knappast om vi på ett forum bara tycker en massa..
Om jag uttrycker saken på ett mycket milt sätt så har knappast dina fördomar rörande folks val att leva eller deras sexualitet med denna tråden att göra.
Det uttalandet säger mycket mer om dig.

/Kent
 
Redigerat:
Akzid skrev:
Nu tar det ju inte så lång tid att bli elektriker...
Men för att få behörighet, det är två helt olika saker... När du har behörighet så får du ansvara för elinstallationen på en hel industri likaväl som det ibland kan vara att spika kula mella två vägguttag hemma hos fru svensson.. Men eftersom det är ett så stort spann på arbetsuppgifter så krävs det ganska lång praktiktid.
Jag tror inte det varit så lyckat om en kille som gjort en el utbildning light skulle få lov att dimensionera och ansvara för när tex ett stålverk ska sätta in en ny stor kross... Men det får en person som har all denna praktiken och teorin. Men i detta fall kan nog även jag tycka att 4år är lite kort tid...
Men kan inte det regleras med försäkringspremien för ansvarsförsäkringen?
 
Akzid skrev:
Jag tror inte det är rätt väg att gå om man vill sänka kraven på den allmäna behörigheten bara för att alla hempulare ska få en behörighet... Lobba då mot myndigheten mot en annan typ av behörighet.
Alternativt ta bort anställningskravet på den som har behörighet så kan denne om han vill ta ansvar för någon annans installtion...
Och släppa in bemanningsbolag - på gott och ont...
 
Men allt det där slipper man om man ökar på lite på vad man får göra på sin egen fastighet, som man ändå ansvarar för helt.

/Kent
 
Än verkar inga direkta argument mot det brittiska behörighetssystemet ha framkommit. :)
 
magnu skrev:
Men kan inte det regleras med försäkringspremien för ansvarsförsäkringen?
Det finns inget lagkrav att du ska ha en försäkring.. I övrigt tycker jag det är dumt att spela med folks liv, låg utbildning men köp dig fri med en försäkring.
 
magnu skrev:
Och släppa in bemanningsbolag - på gott och ont...
Jag förespråkar inte det jag skrev alls... Men det var två alternativ om hur ni skulle kunna förändra systemet. Ni som vill förändra det.
 
Genomtänkt att stänga ute elektriker över 35 från AB.
Vad är medelåldern på en AB-kurs? 43?
 
Snase skrev:
Genomtänkt att stänga ute elektriker över 35 från AB.
Vad är medelåldern på en AB-kurs? 43?
Då jag gick var medelåldern kanske 30-35
 
Rrrrr skrev:
Då jag gick var medelåldern kanske 30-35
Med andra ord, väldigt tunt med folk på AB-kurserna om förslaget träder i kraft.
 
Snase skrev:
Med andra ord, väldigt tunt med folk på AB-kurserna om förslaget träder i kraft.
Jao.. fast om 10år till när förslaget kanske gått igenom så är det bara folk över 45 som har 2årig gymnasieutbildning. Och nog måste de väl komma någon kurs för att läsa in detta man saknar? Vad är det som skiljer? Är inte det typ matte och svenska? Finns väl på komvux?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.