Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jo men det en affär skulle kunna dela ut är i så fall tumregler och det är som sagt tumregler.. ingen sanning...
och tumregler är inte direkt hemliga idag heller...
 
Bo.Siltberg skrev:
Det tror jag inte ett ögonblick på. Med lättillgänglig information om hur man gör en säker installation tillsammans med varnande bilder på vad som kan gå fel (brända kablar etc), och lättillgängligt material, så tror jag att dom flesta av dessa hempulare kommer att göra en betydligt bättre installation. Troligen inte bra men bättre och ibland med beröm bra.

Detta får gärna kombineras med hårdare straff för rent felaktiga installationer, och varför inte, en obligatorisk efterkontroll som i England.
nä alla tror vi olika :)
det är därför det finns olika alternativ när vi röstar också :)
 
Akzid skrev:
och tumregler är inte direkt hemliga idag heller...
Men dyra och svåra att hitta!
Om inte folk hittar fram till detta eminenta forum och går gratis tumregler förstås.

Vad är vi egentligen ute efter i denna diskussion? Säkra eller behöriga installationer?
 
Bo.Siltberg skrev:
Men dyra och svåra att hitta!
Om inte folk hittar fram till detta eminenta forum och går gratis tumregler förstås.

Vad är vi egentligen ute efter i denna diskussion? Säkra eller behöriga installationer?
Tumregler är ingen SS enligt mig!
Tumregler är 10A på 1,5 kvmm osv...

Jag tror att ss är lite väl komplext för att folk ska ta det till sig..

Säkra installationer är jag ute efter och jag tror inte de blir säkrare om man släpper på behörighetskravet
 
Jag tror inte någon förordar lättare behörighetskrav utan vidare heller.
Det måste givesvis kombineras med förutsättningar för en säker installation, t.ex lathundar, checklistor, föranmälan, behörig efterkontroll etc.
 
Det är just lathundar jag sätter mig emot.. Man måste kontrollera förutsättningarna..
 
Nu är det ju inga lathundar till litteratur som jag pratade om. Visst, Elbasen kanske är en lathund och oförskämt dyr är den med, 539 spänn. Britternas IEE Wiring Regulations 17th Edition är på 389 sidor och kostar runt 60 £ (660 SEK). Det är dessa regler man måste följa vid elinstallationer. Vad kostar motsvarande uppsättning starkströmsföreskrifter?

Vad gäller litteratur för installation så är det inga lathundar utan hyfsat tjocka böcker som tar upp allt en hempulare behöver veta. Visst, de flesta tar förmodligen inte upp hur man isolationstestar en installation, men det är ju just därför man har den obligatoriska besiktningen. Ungefär som när sotaren ger klartecken att du får elda i din panna du just installerat och anslutit till din egenmurade skorsten.

Går man in på amazon.co.uk och söker i kategorin "Wiring a house" får man idag upp 1227 träffar. Allt från hemmafixarens böcker till fackböcker för installatörer kommer i och för sig med, men utbudet är lite större än i Sverige.

Än har jag inte sett något sakligt argument för att britternas behörighetssystem skulle vara sämre än det svenska.
 
joflopp skrev:
Än har jag inte sett något sakligt argument för att britternas behörighetssystem skulle vara sämre än det svenska.
Kan ju bero på att man inte är så insatt i det engelska systemet...
 
Akzid skrev:
Kan ju bero på att man inte är så insatt i det engelska systemet...
Okej, vad av det jag har beskrivit är det som är svårt att ta till sig? I UK gör man en bygganmälan, drar elen själv enligt lättillgängliga regelverk och sedan görs en besiktning av en ackriditerad elektriker som godkänner eller underkänner installationen. Jag har som sagt svårt att se varför vi inte skulle kunna ha samma system i Sverige.
 
joflopp skrev:
Okej, vad av det jag har beskrivit är det som är svårt att ta till sig? I UK gör man en bygganmälan, drar elen själv enligt lättillgängliga regelverk och sedan görs en besiktning av en ackriditerad elektriker som godkänner eller underkänner installationen. Jag har som sagt svårt att se varför vi inte skulle kunna ha samma system i Sverige.
För att jag inte vet vad dom har för negativa aspekter... Man måste lyssna på mer än en person för att bilda sig en uppfattning om något.
 
det är lite som med HIV, man stoppar aldrig spridningen sålänge den allmänna inställningen till kondomer och sex är tabubelagd där nere i problemländerna.

så jag tror på den engelska varianten, kanske även att man hade ytterligare besiktning var 5-8:e år på alla villaanläggningar så skulle vi få bättre standard då nergångna anläggningar skulle behöva rustas upp.
samt att elektrikerna knappast hade fått mindre att göra, dessutom hade dom fått mer "finjobb" att gå runt med ett block och antecka är ju trevligare än att bila igenom en tegelvägg..
 
Jag kommer just hem från att varit i Tunisien en vecka... Dom eldragningarna som dom har vill vi nog inte ha hit... Så visst behövs kunskap och nån form av behörighet. Men som andra skriver här i tråden det måste vara lättare och billigare att få fram kunskap och att få en behörighet.

Jag fick just ett brev från sis om att det blivit ändringar i elreglerna och dom ville att jag skulle beställa nya... Det var inte billigt. Och då köpte jag nytt för 1,5 år sen.
 
Nu var det ju inte det tunisiska systemet jag kunde tänka mig att vi anammar, utan det brittiska... :rolleyes:
 
joflopp skrev:
Nu var det ju inte det tunisiska systemet jag kunde tänka mig att vi anammar, utan det brittiska... :rolleyes:

Jag förstår... jag menade bara man vil ju inte hamna där det är helt utan regler..
Och det var dom britiska lättnaderna som jag såg som possitiva...
 
Mikael_L
Krillew skrev:
Jag förstår... jag menade bara man vil ju inte hamna där det är helt utan regler..
Och det var dom britiska lättnaderna som jag såg som possitiva...
Är du säker på att det är utan regler i Tunisien?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.