Upp = norr.
Blå väg ligger på stamfastigheten,

Bonde 1 som styckade av vägen vill inte ha trafik på den blåa vägen för den går rakt igenom hans gård.
Bonde 2 vill inte bjuda på dom 90 metrerna pga av att ligger i fejd med Bonde 1.
 
Bebisen skrev:
Bonde 1 som styckade av vägen vill inte ha trafik på den blåa vägen för den går rakt igenom hans gård.


Om servitutet är formulerat som du återgav i ditt inlägg #9 lär Bonde 2 få just det: Trafik rakt genom sin gård.
 
D09
Bebisen skrev:
Upp = norr.
Blå väg ligger på stamfastigheten,

Bonde 1 som styckade av vägen vill inte ha trafik på den blåa vägen för den går rakt igenom hans gård.
Bonde 2 vill inte bjuda på dom 90 metrerna pga av att ligger i fejd med Bonde 1.
Där har du kanske en ingång.

Om dom ligger i fejd så kanske bonde2 släpper till om det på något sätt retar bonde1.

Bönder 🙀🙀🙀
 
Är det möjligt att du ordagrant återger vad som står i servitutet. För om jag tolkar det du skrivit innan så har du ett servitut som ger dig rätt att köra över bonde 2.s mark dvs på gul väg.

Men det du skrev innan var lite märkligt formulerat så därför skulle det vara intressant att få exakt ordalydelse.
 
Kristallklart! Du har rätt att använda BLÅA vägen, och korsa kartans streck som luft.
Om Bonde 1 motsätter sig detta är det hans "uppförsbacke" (ursäkta den poetiska bilden, som kanske inte alls stämmer med geografin).
 
Tobias.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta är ju inte vad du skrivit tidigare.

Här står att du får köra över bonde 1.s blå vägbit för att komma ut på den gröna vägen. Dvs du kör över stamfastigheten vilket är helt normalt.

Om du vill köra över bond 2.s väg så är det en helt separat uppgörelse som kan kosta pengar, men det är fritt att köra västerut på bonde 1.s väg.
 
Men vad gör du nu ?? Väster eller öster ???

Varför ändrade du söderut till österut verkar som du själv inte ens vet vad det står i dina papper.

Att du får konstiga svar hos LM är nog inte konstigt om du är lika snurrig när du pratar med dom som med oss.
 
Redigerat:
Jag ändrade för man vet inte vilka som läser här + att jag trodde det skulle bli lättare att förklara men nu känns det som jag har rört ihop det mesta, ber så hemskt mycket om ursäkt.
.
Kör jag som det står i servitutet - "österut" så måste jag ju köra över bonde 2 mark
oceanis- du menar att jag får köra västerut på den blåa vägen?
 
Varför tog du bort inlägget med ursprungstexten som faktiskt såg ut att vara originaltext och själv gjorde om texten till österut från att först varit söderut??

Ganska meningslöst att försöka hjälpa dig när du inte ens själv vet vad som står i dina dokument.

Lycka till med dina bönder!
 
Bebisen skrev:
Jag ändrade för man vet inte vilka som läser här + att jag trodde det skulle bli lättare att förklara men nu känns det som jag har rört ihop det mesta, ber så hemskt mycket om ursäkt.
.
Kör jag som det står i servitutet - "österut" så måste jag ju köra över bonde 2 mark
oceanis- du menar att jag får köra västerut på den blåa vägen?

Detta var en av de roligaste trådar jag deltagit i. :) Ja, jag menar att det (för ett kort lyriskt ögonblick) tycktes mig kristallklart att du får använda den väg som du färglagt BLÅ på din karta.

Ännu ett förtydligande: Har LM angett missvisande väderstreck i sitt beslut?
 
Jag vet vad som står i mina papper men när jag startade tråden och gjorde min fina ritning i paint tänkte jag att det var lättast att köra väst öst norr söder. kanske inte var det bästa!
Kul att jag har roat några, det är ju alltid bra.

Så här ser det ut i verkligheten:
Jag hoppas att det förklarar saker och ting.
Tobias.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Men om du skall vara helt uppriktig: Står det söderut eller österut? För om det står söderut som du visade i ditt borttagna inlägg så är det ganska så klart, för det var som jag såg det enbart en hänvisning till vägen söder om lotterna C och D och hade inget med åt vilket håll ni fick köra.

Om det står söderut så får ni använda vägen som ligger söderut om tomten till att köra fram till den samfällt ägda vägen. Och det får ske på den del av denna väg som passerar bonde 1.

Men nu har du ju ändrat så man vet inte vad som egentligen står i pappret......
 
Så här ser då servitutet ut med småändringar
Servitut.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tag inte illa upp! Om vi hjälps åt att bringa oreda kan vi säkert lika lätt få rätsida på hela saken. ;)

Jag har svårt att se någon annan rimlig tolkning av beslutstexten än att Lotterna C och D äger rätt att använda vägen x för utfart över stamfastighetens mark. Omvänt ser jag inget som tyder på att avsikten någonsin varit att C och D varit hänvisade att ta sin väg över gränsen till den fastighet som tillhör Bonde 2.

Om Bonde 1 - med stöd av en uppenbar felskrivning - vill förneka innebörden av det beslutet är det hans sak att bevisa sin tolkning. Vill han verkligen försöka driva en så vansinnig linje?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.