Hemmakatten skrev:
Som jag förstod TS så fanns det bara servitut att åka på vägen direkt utanför de två avstyckade fastigheterna men INTE vidare på bonde1s väg(blå vägen) inte heller åka vidare på bonde2s väg (gröna vägen). Därav min kritik mot Lantmäteriet som glömt att upprätta servitut över resten av vägen och det naturliga hade då varit på bonde1s väg (blå vägen) eftersom det var denne som styckade av två fastigheter.
Men gröna vägen var ju en samfällighet,
 
Nu blev det lite fel i mitt inlägg ovan.
Vi har servitut som sträcker sig från från tomt och till gräns bonde 2. Alltså så får vi åka nedanför våran tomt och grannens tomt, en sträcka på totalt ca 80 meter men hur kommer vi dit?
Vi har inget servitut att åka över bonde 1 eller 2 mark.
Det står i servitutet att vi har rätt att åka österut med utfart på grön väg men att bara belastar bonde 1.
 
Bebisen skrev:
Det står i servitutet att vi har rätt att åka österut med utfart på grön väg men att bara belastar bonde 1.

I så fall är det mot Bonde 1 med den BLÅA vägen som ni ska ställa exakt samma anspråk som jag beskrev i mitt inlägg #15 .

Har han motsatt sig det?
 
Redigerat:
Då har ni ju rätt att åka över bonde 2s mark dvs på hans gula väg eftersom ni har utfart österut (om din karta har norr upp). Om man sen har gjort fel och kanske menat västerut så får lantmäteriet ordna till detta vilket dom normalt brukar göra.

Om du har råkat på någon som inte borde jobba på lantmäteriet och som kommit med korkade förklaringar om att du skall använda helikopter så får du ta det med dennes chef. Men begär isåfall en annan handläggare.
Men om du blir upprörd och själv är otrevlig så löser det inte problemet....keep cool.;)
 
oceanis skrev:
- - -(om din karta har norr upp) - - -

Jag blev själv lite förvirrad av samma premiss. Men det verkar faktiskt som att kartans "uppåt" är söder, så att "vänster" blir öster och "höger" blir väster.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Men hon på LM menar att eftersom det står att det bara belastar bonde 1 så har vi inte servitut hela vägen ut till den gröna vägen.
Chefen hade semester och skulle återkomma på måndag och då skapa jag ringa henne.
 
Redigerat:
Bebisen skrev:
.....hela vägen ut till den blåa vägen.....
???????
 
Är din karta ritat med norr upp ?
 
Förlåt, jag har inte druckit men svarade på mobilen och glömde vilka färger jag hade ritat :)
Nu har jag satt mig vid datorn istället.
 
Bebisen skrev:
Men hon på LM menar att eftersom det står att det bara belastar bonde 1 så har vi inte servitut hela vägen ut till den blåa vägen.

Jag behöver ett litet förtydligande: Ligger - eller ligger inte - den BLÅA vägen på mark som tillhör stamfastigheten (som alltså äges av Bonde 1)?
 
Hemmakatten
Har också svårt för färger. Har ändrat mitt inlägg och det skall stå den GULA vägen, ej den gröa
 
jo det gör den men på kartan som vi fått från LM så ser man en sträckad linje över vägen vid tomt där servitutet börjar och sedan ser man en linje vid bonde 2 mark och mellan dom linjerna får vi åka.
 
Men vad står det i ord ? Och för att vi skall förstå så kanske du kan svara på om din karta har norr upp så att öster ligger åt höger som brukligt är.
 
Bebisen skrev:
jo det gör den men på kartan som vi fått från LM så ser man en sträckad linje över vägen vid tomt där servitutet börjar och sedan ser man en linje vid bonde 2 mark och mellan dom linjerna får vi åka.


I ditt inlägg #9 skriver du att "vi har servitut att åka österut med utfart på samfälligheten på grön väg".

Hur ställer sig Bonde 1 till den tolkningen? Jag skulle tolka saken som att strecket på kartan inte beskriver servitutsrätten korrekt.
 
D09
Bebisen skrev:
jo det gör den men på kartan som vi fått från LM så ser man en sträckad linje över vägen vid tomt där servitutet börjar och sedan ser man en linje vid bonde 2 mark och mellan dom linjerna får vi åka.
Ni kommer att få ganska låga bränslekostnader då 😉

Låter helskumt att man inte får servitut hela vägen ut, eller är det ett fuldrag från bonden som kan sälja servitut 2ggr.. ( foliehatten på )

Sånt borde ju lm uppmärksammat, såvida handläggaren inte har en helikopter till förfogande..

Vad skulle hända om båda bönderna surnar till och monterar bommar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.