Shad skrev:
om man lägger klenhet åt sidan, vad annars kan vara fel? cirkulationspumpen, styrkortet, kompressor, avfrostningar 14 st per dag ca 40 min långa, några andra delar som jag inte känner till?
Jag tror fortfarande att det kan vara så att det någonstans sitter en givare som ger fel värde till styrkortet. Kolla med Nibe vilka motstånd det skall vara vid olika temperaturer för dessa givare och mät upp dom för att utesluta det som felkälla. En felaktig givare kan tex skicka information till styrkortet att det är slut på varmvatten vilket gör att den prioriterar varmvattentillverkning när det själva verket inte alls är så.

Annnars kanske en "Norsk Reset" kan vara värt att prova dvs bryta strömmen och börja om från början med fabriksinfällningarna. :)
 
Skall han felsöka givare så bör han göra det med loggning i såfall, inte plocka isär sin nya pump.
 
Jag har kommit fram till att energi beräkningen som jag fick är fel, den stämmer inte alls med huset storlek och planlösning, den är kopierad från någon annans hus
Jag har jämfört den med andra i mitt område, och de har liknande beräkningar , men jag har större hus och mer yta med golvvärme så det kan inte stämma,
Hur kan man gå tillväga med detta, kan man stämma de som har byggt huset?
men fortfarande tycker jag inte det rimligt med den förbrukningen som vi har idag!
 
Även effekten dom räknat med att vp ska lämna är fel. Tycker du ska börja med att ta kontakt med dom som levererat huset dom borde ha nått ansvar när hela beräkningen är fel.
 
Nu har installatören varit och ändrat i inställningarna och samtidigt tagit kontakt med Nibe, nu har de sagt ett vi ska avvakta några dagar och se hut det kommer att utvecklas, men efter 8 timmar så kommer detta larm
"Ett inverterfel har inträffat. Produkten gör snart nytt startförsök."
vet någon vad det betyder och innebär
 
Har ingen koll vad felet är men det låter ju bra att det är fel för då kan du ev få den utbytt mot en produkt som bättre motsvarar huset se till att ha en ny kalkyl redo när dom tänker repa pumpen så kan du kanske välja ett bättre alternativ.
 
smurfen72 skrev:
...då kan du ev få den utbytt mot en produkt som bättre motsvarar huset se till att ha en ny kalkyl redo när dom tänker repa pumpen så kan du kanske välja ett bättre alternativ.
Finns det några frånluft-VP med bättre prestanda än F750?
 
Nej men det finns ju tex bergvärme eller luft/vatten med betydlig mycket mera effekt vilket troligtvis behövs till ett lite större hus ventilation kan man återvinna till att värma brine med.
 
En liten update från mig då;

Stängde av tillsatsen som Ekberg föreslog. Sänkte även kurvan något i samma veva. Har funkat bra och kompressorn har orkat hänga med på framledningen som legat runt 25 grader och då gett en innertemperatur på strax under 20 när det vart ett par plusgrader utomhus.

Nu när det snabbt blev kallt ute hänger den inte riktigt med lika bra längre. Innertemperaturen har idag när jag kom hem sjunkit till knappt 17 grader. Beräknad framledning vill den ha till ca 30 grader med minus 10 ute. Som bäst har kompressorn orkat fixa 28 graders framledning vad jag sett när jag då och då kollat infon i displayen (loggar inget atm då alla usbstickor verkar ha fått fötter).

Kan dock tycka att kompressorn aldrig jobbat speciellt hårt och att det borde finnas mer att hämta, men å andra sidan är man ju inte hemma/vaken så många timmar per dygn så jag kanske har fel...

Så nu får det bli tillsats ett tag tills minusgraderna lugnar ner sig något.
 
Har du fortfarande värmen på i garaget eller är det avstängt?
 
Håller med om att energiberäkningen är kass avseende indata. 219 m2 och 67 l/s när det för det första borde vara 77 l/s för 219 m2 enligt ventilationsnormen 0,35 l/s&m2. Sedan är den faktiska ytan motsvarande 290 m2 exkl garage vilket ger en ventilation på minst 102 l/s. Även garaget måste ha viss ventilation och det tillkommer. Någon har räknat på tok fel...
 
_kiM__ skrev:
Kan dock tycka att kompressorn aldrig jobbat speciellt hårt och att det borde finnas mer att hämta, men å andra sidan är man ju inte hemma/vaken så många timmar per dygn så jag kanske har fel...
.
På vilket sätt har du noterat detta? Är det genom någon slags mätning eller någon speciell iaktagelse? :confused:
 
ImageUploadedByByggahus.se1390328458.285452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska det funka , säg vad ni tycker
 
Shad skrev:
...Nu ska det funka , säg vad ni tycker
Vad jag tycker?

Jo jag frågar mig, hur kan ett helt nytt hus, som värms med marknadens effektivaste frånluftsvärmepump, göra av med 21.000 kWh el per år?
Det är ju i stort sett lika mycket som mitt förra hus, byggt 1969, med direktelvärme och utan en enda lågenergilampa, "drog".

Det har alltså egentligen inte hänt något på 45 år?
Nåja, ditt hus är lite större, mitt hade bara Atemp 215 m2.

Och hur kan de beräkna "hushållsel" till sanslösa 8.358 kWh/år? Var det inte ca 5.000 som var "normen" förr.
Då när TV-apparaterna var tjocka CRT och det varken fanns induktionshällar, lågenergi- eller LED-lampor.

Det är mina förvirrade tankar :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.