Om du stänger av graget så måste du vara försiktig och tänka på frysrisken.
Slingorna är fyllda med vanligt vatten, om det skulle bli smällkalt så kan du i värsta fall frysa sönder garageplattan.
 
Shad skrev:
Nu har det gått 30 timmar sen senast ändring , och det har inte hjälpt ett s**t, så nu har jag gjort följande ändringar igen
Öka kurvan från 4 till 7
Ändra stopp av tillsats från 1 till 8
Nu är framledning beräknad vara på 37,2 och framledning bt61 är på väg upp men tyvärr med hjälp av el patroner, men det konstiga att så fort jag gjorde ändringarna så sänkte VV BT6 och BT7 från 50grader till 31, resp 21, är detta normalt?
Ni kanske har missat detta
 
Vad står det i vattendroppen på första sidan i displayen?
 
När jag gjorde ändringarna sjönk den till 31 nu ligger den på 42
 
Gör den vv eller värme nu ?
 
just nu värme
 
Shad skrev:
Nu har det gått 30 timmar sen senast ändring , och det har inte hjälpt ett s**t, så nu har jag gjort följande ändringar igen
Öka kurvan från 4 till 7
Ändra stopp av tillsats från 1 till 8
Nu är framledning beräknad vara på 37,2 och framledning bt61 är på väg upp men tyvärr med hjälp av el patroner, men det konstiga att så fort jag gjorde ändringarna så sänkte VV BT6 och BT7 från 50grader till 31, resp 21, är detta normalt?
Om vp ändrade vv tempen direkt så har du fel på styren i vp vv tempen har ingen med kurvan att göra. Om det tog en stund och inget vv förbrukades kan det vara växelventilen som läcker igenom och förbrukades vv under tiden så är det vp som inte hinner med både vv och värme samtidigt men den växlar mellan de båda och vv tempen bör stiga snart.
 
Om tillsats är blockerad och man får inte rätt värme i framledning då är det något som inte stämmer men om tillsats går in och man får jämn värme betyder det inte att slingorna är ordentliga?
Vad jag försöker göra att utesluta vissa grejer i systemet så man hittar felet
 
Jo så bör det vara blir det ok värme med tillsats är det helt enkelt vp som är för klen.
 
om man lägger klenhet åt sidan, vad annars kan vara fel? cirkulationspumpen, styrkortet, kompressor, avfrostningar 14 st per dag ca 40 min långa, några andra delar som jag inte känner till?
 
Att pumpen är för liten går ju inte att bortse från, men om du skall koncentera dig på nått så skulle jag välja att kolla upp varför den avfrostar som den gör.

Du får söka efter hur andra pumpar som jobbar hårt sköter sina avfrostningar.
 
Redigerat:
Som sagt kolla att all is är borta och att allt vatten runnit ut efter avfrostning
 
låter bra , vi får hålla tummarna
 
Om jag har en fläkhastighet i min nibe F750 på 79%, enligt nibe avfrostningar sker pga fläkhastighet, enligt de sänker man den då sker mindre avfrostningar, vad händer mer om man sänker fläkthastigheten?
 
Sänker du fläkthastigheten får du för lite ventilation samt mindre tillgänglig energi för värmepumpen.

Dessutom kommer förångaren att bli kallare och du får sämre verkningsgrad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.