Igår kväll hade vi minus -36 grader och då bestämde sig vår Nibe EVC13 för att ge upp. Typiskt. Lampan vid "+-tecknet i cirkeln i fyrkanten" blinkade i jämn takt. Gick ej att använda i läge 2 men däremot fick jag den att börja värma radiatorkretsen i Reservläge (läge 3) Dock räcker inte 6 kw för att värma huset nog mycket som den ger i det läget.

Idag testade jag sätta över den i normalläget och helt plötsligt funkar det. MEN. Den ger bara 6 kw och har gjort det i över två timmar nu så det verkar inte ha med effektbegränsningen vid uppstart att göra. Den ska kunna ge 9 kw och har gjort det förut.

Är det någon som varit med om liknande? Kan det vara yttertempgivaren? kontaktor? styrkort? Hur börjar man felsöka. Har inte ekonomin att byta saker på måfå utan behöver utesluta mig fram till vad som är felet.

Förslag?
 
Redigerat:
Innanför luckan till höger sitter det kontaktorer, se hur dom reagerar när du ställer min/max på kurvan, mittersta vredet
 
J jonaserik skrev:
Innanför luckan till höger sitter det kontaktorer, se hur dom reagerar när du ställer min/max på kurvan, mittersta vredet
Om du menar att jag ska se genom att mäta har jag inte direkt koll på vars jag ska sätta multimetern och mäta mellan. Kontaktorernas kontakter och jord? Eller ska jag resitensmäta?

Men en fråga. Ska lampan som lyser på bilden lysa med fast sken vid normal drift eller tyder den på att något är fel?
 
  • Elektrisk kopplingsdosa med kablar, kontakter och kretsbrytare. Industriell eller kommersiell inställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reglagepanel med vred och tidur för värme eller ventilation, gul indikatorlampa lyser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den översta lampan är tänd när el-patronen är inkopplad.
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
Vilken årsmodell på EVC13 är det?
 
J Josth skrev:
Den översta lampan är tänd när el-patronen är inkopplad.
Ok tack då är den saken bra iaf. Problemet är dock att den bara drar 6kw. Borde dra 9kw när den går på full effekt. Tryckte in snabbstarten efter jag varit där och rotat runt men stannar ändå på 6 kw.

Hur ska man mäta kontaktorerna?
 
  • Bild på elektriska kopplingar och kablar inuti en apparat eller ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Vilken årsmodell på EVC13 är det?
Tror det är runt 2019-2020.
 
K Kromad82 skrev:
Om du menar att jag ska se genom att mäta har jag inte direkt koll på vars jag ska sätta multimetern och mäta mellan. Kontaktorernas kontakter och jord? Eller ska jag resitensmäta?

Men en fråga. Ska lampan som lyser på bilden lysa med fast sken vid normal drift eller tyder den på att något är fel?
Du behöver inte mäta i första hand, på mitten av kontaktorn så är det en avlång bit, det är toppen på ankaret i den, för att den ska vara till spå ska den ha åkt ner ca 5 -6 mm. Gör dom inte å blir det att mäta mellan A1 och A 2, dom sitter sitter på högra sidan, Ha instrumentet på 400 V, finns det spänning där och kontaktorn inte drar så har spolen gått sin väg. Obs att det tar 2 timmar efter avstängd innan dom dra fulltut. Det finns snabbstartsknapp bakom plåten på baksidan av luckan. Har du manualen till pannan annars finns den här.
https://www.nibe.eu/assets/documents/23739/331681-4.pdf
 
  • Gilla
myrstack och 1 till
  • Laddar…
3 kW-steget kopplas in via kontaktor 67 som i sin tur dras på signal från relä nr 3 på reläkortet. Relä 3 sitter högst upp på reläkortet. Om pannan är effektbegränsad till 9 kW borde det garanterat kopplas in om man tillfälligt höjer värmekurvan kraftigt. Då kan man mäta om det kommer 230 V till spolen på K67.
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du behöver inte mäta i första hand, på mitten av kontaktorn så är det en avlång bit, det är toppen på ankaret i den, för att den ska vara till spå ska den ha åkt ner ca 5 -6 mm. Gör dom inte å blir det att mäta mellan A1 och A 2, dom sitter sitter på högra sidan, Ha instrumentet på 400 V, finns det spänning där och kontaktorn inte drar så har spolen gått sin väg. Obs att det tar 2 timmar efter avstängd innan dom dra fulltut. Det finns snabbstartsknapp bakom plåten på baksidan av luckan. Har du manualen till pannan annars finns den här.
[länk]
Stort tack! Ska undersöka och återkommer =)
 
Har du en 3:e kontaktor utanför bild? Du har annars fått bra tips om hur du ser att kontaktorn sluter genom att den avlånga mittbiten åker ner. Detta ska normalt höras genom ett klickande och normalt ska man kunna lista ut den kombinerade effekten genom de olika kombinationerna av slutna kontaktorer.

Är väl först när man vet att att styrningen försöker sluta en kontaktor och inte lyckas med detta som det är vettigt att mäta styrspänningen där
 
K Kromad82 skrev:
Stort tack! Ska undersöka och återkommer =)
Så nu har jag kollat lite. Den kontaktor som fick 230 volt drog och de växlade sinsemellan lite då och då men båda kontaktorerna verkade då funka. Den som fick ström drog.

Passade även på att mäta utegivaren på plinten (vid pannan). 4.19 volt (har ca -35 ute nu) men resistensen var oändlig(?) Då vet jag inte om jag gjorde något fel när jag mätte resistensen då jag är ett färgblint mähä så har aldrig riktigt lärt mig el. Kanske inte ens borde mätas vid pannan utan ute vid givaren?

Hur som så har iaf framledningstempen börjat stiga ordentligt. Hade 72 grader nu när jag gick upp därifrån så jag minskade från kurva MAX till kurva 8 så får jag se vars det landar.

Men all in all så kanske pannan fungerar nu... igår la den av och varnade nog för utomhusgivaren. (övre lampan blinkade, den frös väl tillfälligt ihjäl? =P ) Men efter den hoppade igång igen så hakade jag upp mig på att den inte gav 9 kw någon gång. Har en Homewizard realtidsmätare i fasadskåpet så ser ju hela tiden den faktiska förbrukningen men kanske bara borde lägga undan mobilen? =P

Ni ska ha mycket stort tack för er hjälp. Det uppskattas. Inte kul när det jävlas och är så här kallt.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Kolla gärna i nibes instruktionsbok som folk bifogat här. Det förklaras ganska bra hur den fungerar där och så är du mer förberedd nästa gång något händer.

Resistans kan du ej mäta med spänning på. Så det behöver vara avslaget eller frånskilt och sedan kan du mäta med ohm-mätare över givaren. Mäter du inne på någon plint får du även med resistansen i ledningen till givaren vilket påverkar resultatet.
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
J Josth skrev:
3 kW-steget kopplas in via kontaktor 67 som i sin tur dras på signal från relä nr 3 på reläkortet. Relä 3 sitter högst upp på reläkortet. Om pannan är effektbegränsad till 9 kW borde det garanterat kopplas in om man tillfälligt höjer värmekurvan kraftigt. Då kan man mäta om det kommer 230 V till spolen på K67.
Problemet återstår. Imorse var det 14 grader varmt i huset och vattnet till kökskranen hade frusit. Går ner till pannan och ser att övre lampan blinkar. Den varnade alltså för utegivaren... Mäter upp resistensen på kabeln och den visar 400 nånting k ohm. Defekt då antar jag. Fick tag i en ny lokalt och monterade den. Sen dess har pannan gått i normalläge hela dagen. MEN. Den går bara på 6kw. I bilden så är det den hitre kontaktorn (k67?) som inte drar någon gång. Och den verkar inte få spänning heller. Iaf inte 230v. Däremot ligger det 13 volt på den. Bara den inre kontaktorn som slår av och på och den får också 230 volt då den slår till.


Grejen är att vi ägt detta hus sen april 2022 och inte någon gång har det varit så här kallt som vi har nu. Är -37⁰C i skrivande stund. 🥶

Normalt sett använder vi en luftvärmepump för uppvärmningen och pannan tar bara hand om något element i badrum, ett sovrum och i källaren. Så felet kan ha funnits hela tiden utan att vi märkt det. Men nu när det är så här kallt slog vi av lvvp för den gav inte något utan lät bara illa. Då räcker inte pannan till på egen hand när den aldrig går på full effekt. Iaf en teori.

Är det det svarta reläet på andra bilden som styr kontaktorn? Hur kan man felsöka om det är något galet med den?

Tacksam för hjälpen 🙏
 
  • Inomhus elinstallation med säkringar och vita kablar. Dustig yta och fokus på kontaktdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronikstyrkort med transformator, reläer, kondensator, säkringar och anslutna kablar inuti ett kabinett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.