L Lycke skrev:
*ryyyys*
Hela våren och sommaren har jag scannat igenom samtliga svenska prefabhusbyggare. Jag har kollat varenda hemsida och tittat på varenda planlösning, känns det som.

Vi har valt bort alla 1- och 1½-planshus, för vi vill ha 2 plan.
Vi har valt bort alla timmerstugor och annan arkitektur som inte passar.
Vi har valt bort allt som är under 200 kvm, eftersom vitsen var just att få större.
Vi har valt bort sånt som många klagat på (Älvsbyhus, LB-hus och allt vad de heter).
Vi har valt bort sånt som verkar för märkvärdigt (Willa Nordic och arkitekthus, tror jag de kallade sig).

Vi hittade Trivselhus, Götenehus och Sjödalshus som vi gillade.

Beställde kataloger, offerter och började kolla VAD man egentligen får för priset. Dessa tre firmor gav ett intryck av att vara ganska dyra men otroligt välbyggda och med genomgående hög standard utan att vara lyx. Vi gillade ritningarna både exteriört och interiört, samt den valfrihet de alla erbjöd. Vi läste här på forumet och pratade med andra husbyggare och fick intrycket att just Götenehus är mycket bra att ha att göra med. Kändes betryggande att höra!

Nu har jag kontaktat Götenehus i Stockholm för ett möte och vi har så gott som bestämt oss för att bygga med dem.

I sista sekund dimper dessa inlägg in på sajten och jag ser att det är inte bara Havsutsikt som haft lite problem och Kung Kokos som råkat ut för en del annat (jag valde att se dessa två som fel som vilket företag som helst kan råka ut för) utan nu även Storvik, Wiggly och Tony_UA - och det är inga smågrejer heller.

Att göra fel på innergolv är en helt annan sak än själv grunden eller golvkonstruktionen.
Att göra fel på badrumsinredningen är okej men inte att använda sig av förkastliga byggmetoder anno dazumal!
Att strunta i byggritningarna med hänvisning till "du kommer ju ändå inte att bo här om femtio år när det går sönder" är ju helt sanslöst.
Att beställa fel takpannor är väl en sak, men att ha en takkonstruktion som gör att det bildas kondens eller att det ösregnar rakt ner igenom taket (för att man struntat i att lägga på pannor i tid?) är rent bedrövligt.

Att alla ni dessutom fått kämpa och bråka för att få igenom er rätt är det mest skrämmande. Jag räknar med att det kommer att ske felaktigheter när vi bygger, men jag förutsätter att man inte ska behöva hota med tingsrätten för att de ska falla till föga! Det finns ju avtal, ni har ju skrivit under kontrakt!

Jag blir så himla ledsen så ni anar inte.

Här ryker antagligen Götenehus chans till att sälja den där villan som vi ville ha - den skulle kostat oss 3,1 (tre komma en!!!) miljoner kronor att bygga och jag tänker banne mig inte köpa ett hus från dem med mindre än att jag tar med mig en advokat till kontraktsskrivningen!!! Tusen tack för att ni skrev på forumet innan vi hade hunnit underteckna något.

Tack för tips- vad har ni valt på slutet och är ni nöjda?
 
kungkokos kungkokos skrev:
Vi hade också problem med Götenehus i Uppsala. Det löste sig dock ganska OK till slut med en skälig ekonomisk ersättning. Genom att skriva om allt som hände på min blogg var Götenehus ganska intresserade av att hitta en bra lösning. Skcika gärna PM om du vill veta mer eller slå en signal.
Jag vet att tråden år gammal men är nu i situationen att det regnar in genom vårt nybyggda Götenehus och intresset från hustillverkaren att åtgärda detta är minst sagt litet. Vi vill gärna ha råd utifrån era erfarenheter om ni fortfarande är beredda att engagera er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.