@Fredkris7178

Som jag tycker det känns så skriver nöjda människor också i forumet om sina upplevelser med sina husbyggen.

Om jag förstått rätt så har ni totalentrepenad och köper alltså ett nyckelfärdigt hus. Ofta när man gör detta så kanske man inte är så kunnig och ser alla fel som görs och det är såklart att om huset levereras när det ska med rätt inredning osv. så är det klart man är nöjd.

Vet du t.ex vilken takpapp du har och hur den sitter fast ? Har man klamrat den fast den med bara ströläkten eller är den spikad ?

Det är såna saker som kan ha betydelse när byggfelsförsäkringen upphört och konsumenten själv får byta taket för 150.000

Som sagt många av oss som bygger gör mycket arbete själva och är kunniga och då ser man saker och ting lite annorlunda....


Mvh Tony
 
Tony_UA: Det vore intressant att höra även för oss andra vad problemet är. Kanske är det fler byggföretag som gör samma fel. Om det går att kontrollera själv så är det bra att hinna göra det innan slutbesiktning. Så låt oss gärna ta del av problemet.
 
Du nämner Sjödalshus också men jag har inte hört någon med synpunkter på dem. De är i samma koncern som Götenehus men har eget huvudkontor.

Jag har precis byggt Sjödalshus (flyttade in 1 Juli slutbesiktning 30 Juni). Har inte haft några problem med taket (vi hade dock takskivor (ser ut ungefär som belagd mazonit som monteras med litet häng för att eventuellt kondensvatten (har inte märkt något sådant) och ifall tekpannor går sönder så skall vattnet rinna av och ner i utkänten vid den yttre luftspalten i takfoten).

I våtrummen var det våtrumsgips (den glasfiberbelagda typen som byggarna inte giller).

Sjödalshus på huvudkontoret har varit jättebra under hela byggtiden och vänligt gett stöd i de fall när entreprenörer strulat.

Det enda abret har varit hur de låtit sectorlarm sälja in sin larm tjänst:

Innan avtal påskrivs för Sjödalshus så informerar säljaren om att ett larmpaket från sector ingår . Under byggtiden förbereds för larmet och det installeras på plats (men det färdigställs inte). När det är dags för inflytt kontaktas kunden av sector som informerar om möjligheten att få larmet kopplat till SOS alarm och vakttjänst (dyrast på den svenska marknaden). Vill inte kunden ha tjänstenen med direktkopplingen till SOS alarm kan Sector mot avgift ca 700kr göra så att det fungerar som lokalt larm. Det är en strategi från Sectors sida (jag har dokument från Sector till Sjödalshus som beskriver detta som jag fått av Sjödalshus, skicka PM om du vill ha en kopia). När avtal skrivs under ges sken av att allt är gratis ( jag var aldrig intresserad av att abonera på någon vakttjänst). När åverkan på mitt hus var gjord för larminstallationen så går man ut med att larmet är obrukbart tills jag betalar mera.

Sector har tidigare blivit uteslutna ur branchorganisationen SWELARM för oetiska försäljningsmetoder, men ska enligt SweLarm ha återfått medlemskapet efter att man bättrat sig.

700 spänn är en spottstyver i sammanhanget förvisso, men det förefaller vara så utstuderat för att få folk att ansluta sig till tjänsten. Ger inte Sector med sig och aktiverar mitt larm utan att jag behöver betala så köper jag hellre ett larm från ett seriöst säkerhetsföretag.
 
Hej Tony och alla andra,

Jag är väl medveten om att många som bygger inte kan så mycket om husbyggen och det drar såklart många hustillverkare nytta av, om man inte är insatt och påläst så är det nog många företag som försöker fuskbygga vissa delar,

Nu har jag hyffsad bra kunskap om byggande då min far bygger hotell och lägenheter i egen firma och vi precis byggt en fjälllstuga själva, men det är ju inte alla som har de förutsättningarna när man startar,

Det bästa rådet jag kan ge till de som inte har så mycket kunskap är ju att ha en Kvalitetsansvarig som verkligen är med under bygget, mer än nån gång som ibland händer, det finns en hel del KA som är under all kritik,

Lycka till med era husbyggen :)
 
@Myrlejon

Om Takpappen redan är monterad på takluckorna ifrån fabriken så ska man börja dra öronen åt sig, i mitt fall så har man inte följt husAMAs rekommendationer och spikat den. Pappen saknade klisterkant så den är inte klistrad mot pappen under, den var heller inte spikat i zick zack mönster med cc 60 mm som föreskrivs eller rättare sagt den var inte spikad alls utan den var endast fastsatt med ströläkten som man i sin tur klamrat fast nåt helt idiotiskt mycket, med klamrarna hade man skjutit hål precis överallt i pappen och eftersom takluckorna är stora när man hanterar dessa och svajar lite så räcker det med att ströläkten inte sitter riktigt tajt mot pappen så kommer det vatten mellan och huset läcker som ett såll istället. Det gör heller inte saken bättre att man endast använder 17mm spont i luckorna istället för 22mm som det skulle blivit betydligt mer stadigt av.

Dessutom så måste det läggas pappremsor mellan luckorna där det blir skarvar, det är en helt idiotisk konstruktion. Götenehus säger åt de som har problem att lägga på tegel men det löser inga problem, Det är pappen som är tätskiktet, inte teglet som man förökte hävda åt mig. BEDRÖVLIGT säger jag bara.

Hursomhelst, fristående besiktningsmän + KA är helt eniga att detta inte är korrekt konstruerat. Min KA har dessutom sedan i Jan begärt in dokument som styrker deras sätt att konstruera taket på ifrån produktionsanvarig på fabriken vid ett flertal tillfällen och nu 8 månader senare har man fortfarande inte kunnat redovisa sådana handlingar.

Så som sagt ni som är oroliga över era hus, kolla konstruktionen och om det är gjort som jag beskrivit, Kräv omläggning av pappen på taket, kolla också med byggfelsförsäkringsbolaget, typ Garbo dom blir säkert intresserade och vill garanterat inte ersätta en skada som beror på rena byggfel.

Hoppas denna info är till någon nytta för er som också funderar på att skriva kontrakt på ett Götenehus.
 
Redigerat:
aj fan, det där lät ju inte bra. Måste man lyfta av takpannorna för att kolla detta? Suck vad jobbigt....
 
Nog måste jag ändå lägga mig i och påpeka att andra leverantörer t.ex. Myresjöhus m.fl. inte har den byggstandarden rent konstruktionsmässigt som Götenehus. Vi tycket att Myresjö byggde väldigt snygga och fräcka hus i början. När det var dags att skrida till verket så satt vi en hel kväll till sent på kvällen hos Myresjö hus och räknade på vad vi skulle hamna med ett hus i vår tänkta standard. Listan på tillägg var enormt lång, det ingick inte mycket från början.

Men det som verkligen gjorde att de föll bort var den lilla detaljen att jag absolut ville ha skivor bakom gipsen för att hänga upp saker vart jag ville. Detta kunde enligt uppgift inte gå att lösa, men dock kunde vi fått dubbel gips istället. Va..... visserligen stabilare, men inte att hänga saker i och möjligen också bättre brandisolerat men det var vi inte så noga med. Det roligasta av allt är att vid vårt senaste besök hos Myresjös visningshus för tre veckor sedan så var vi inte imponerade als, detta hus som vi tyckte var så snyggt, såg ganska mediokert ut med enkla val på mycket detaljer. Så jag måste ändå tillstå att det skiljer ganska mycket mellan hustillverkarna, och man får lite mer om man betalar mycket mer.
 
Havsutsikt skrev:
Nog måste jag ändå lägga mig i och påpeka att andra leverantörer t.ex. Myresjöhus m.fl. inte har den byggstandarden rent konstruktionsmässigt som Götenehus. Vi tycket att Myresjö byggde väldigt snygga och fräcka hus i början. När det var dags att skrida till verket så satt vi en hel kväll till sent på kvällen hos Myresjö hus och räknade på vad vi skulle hamna med ett hus i vår tänkta standard. Listan på tillägg var enormt lång, det ingick inte mycket från början.

Men det som verkligen gjorde att de föll bort var den lilla detaljen att jag absolut ville ha skivor bakom gipsen för att hänga upp saker vart jag ville. Detta kunde enligt uppgift inte gå att lösa, men dock kunde vi fått dubbel gips istället. Va..... visserligen stabilare, men inte att hänga saker i och möjligen också bättre brandisolerat men det var vi inte så noga med. Det roligasta av allt är att vid vårt senaste besök hos Myresjös visningshus för tre veckor sedan så var vi inte imponerade als, detta hus som vi tyckte var så snyggt, såg ganska mediokert ut med enkla val på mycket detaljer. Så jag måste ändå tillstå att det skiljer ganska mycket mellan hustillverkarna, och man får lite mer om man betalar mycket mer.
Håller inte med alls. Efter att ha kollat igenom båda företagens leveransbeskrivningar och konstruktionsritningar och jämfört dessa minutiöst så är de tämligen lika - samma usla utgångsstandard som de flesta andra företagen. Vårt Götenehus slutade med en himla massa tillval också. Dessutom får man radonsäker grund och trycktestat hus om man köper av Myresjöhus som standard. Myresjöhus har inga problem att sätta in skivor i väggarna, precis som Götenehus. Nä, dessa företag är VÄLDIGT lika. Kan detta vara anlednignen till att Götenehus i sin marknadsanalys ager att Myresjöhus är den största konkurrenten??
 
Hej Tony_UA!

Vi upptäckte det när vårt hus kom i slutet av 2006, att taket var i 8st färdiga takluckor där pappen och läkten var färdigmonterad. Pappen är inte limmad och det är ströläkten som håller den på plats med lite klamrar här och var??? Förstod genast att detta inte verkar vara en tillfylles konstruktion som läckte som ett såll när det regnande under de första veckorna!!!
Vi har sedan huset blev färdigt allt som oftast kontrollerat att det inte läcker in vatten via tegelpannorna, alla genomförningar så som skorsten m.m. vid kraftiga regn med tanke på det tvivelaktiga andra steget av konstruktionen på yttertaket.

Vi är utan några som helst omsvep intresserade över hur er process fortgår ,
”begärt in dokument som styrker deras sätt att konstruera taket på ifrån produktionsansvarig på fabriken vid ett flertal tillfällen och nu 8 månader senare har man fortfarande inte kunnat redovisa sådana handlingar” med tanke på att vår 2 års besiktning skall genomföras under den kommande våren. Det är ytterliggare några saker som inte är tillfylles som vi måste få åtgärdade samt en del annat som gör oss oerhört förbannade!

Hälsn

/Mikael//
 
@Mikael66

Intressant, jag skickar dig ett meddelande så kan vi diskutera närmare om detta är acceptabelt eller inte. Du skulle kanske kräva Götenehus på ett nytt tak ?


Mvh Tony
 
Hej igen Götenehusägare och Götenehusspekulanter. Jag vill med detta inlägg förtydliga min situation vad gäller samarbetet med Götenehus. De två problem som jag, i tidigare inlägg, skrivit om har jag fortfarande inte fått besked om. Men jag vill också nämna att jag under byggets gång har haft ett antal anmärkningar som utan problem har avhjälpts eller ska avhjälpas. Jag har ännu inte fått ett enda svar där Götenehus inte vill åtgärda problemen. Tilläggas ska att jag, i helgen, fick möjlighet att undersöka yttertakets täthet då vädret bjöd på både starka vindar och mycket nederbörd. Jag låg efter ovädret och scannade av tätheten med värmekamera, GANN-mätare och stickmätare. Inte en enda droppes läckage nu när betongpannorna är på plats!! Kan det vara så att pannornas tyngd påverkar undertaket i positiv väg med att täta till de läckor som blir när undertaket hanteras vid montering. Om så är tanken och fallet, varför inte få en återkoppling och förklaring från GH? Häri ligger i dagsäget min största kritik. Mycket positivt finns kvar att nämna:
- Säljaren
- De av Götenehus anlitade byggarna i Östergötland. (IMR )
- I mitt arbete verkar jag som beställare i området så jag fick själv göra en lista till byggaren på duktiga underentreprenörer som vi ville ha, känns jättebra för oss och enl. byggaren också för honom.
- Byggkvaliten på de levererade elementen.
- En klok beställare som väljer totalentreprenad.:p

Ännu är inga "dörrar stängda" och jag vet genom mina år i byggbranchen att alla problem går att lösa.
 
Hej gott folk...
bygger själv ett Götenehus och har egentligen inte stött på några sådana problem (är egentligen tvärtom mkt nöjd med kvaliten i dagsläget)... har ändå bett vår säljare kolla upp detta.....
ska träffas nästa vecka men det verkar som han fått svaret att detta problem endast har uppkommit vid taklutningar 22° eller lägre......
Så min fråga är.... har samtliga som fått dessa täthetsproblem 22° eller lägre i taklutning ?..... verkar lite långsökt....
 
Redigerat:
@Theoharis

jag har 27 gr lutning så det stämmer inte som han sa åt dig.
 
Tony_UA skrev:
@Theoharis

jag har 27 gr lutning så det stämmer inte som han sa åt dig.
Tack.... då vet jag vad jag ska svara när han kommer med detta påstående vid vårt möte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.