Ja det kan bli bättre om du berättar vart man beställer den ?
 
Blir det inte tull och moms iom att de inte är ett EU-land? Men det kanske var inräknat i de 5400 kr.
 
Schweiz inkl CH-moms (7%) brukar vara billigast på Kameror och mobiltelefoner i Europa (även PS3 som jag köpte senast).

Dock kan man oftast glömma Svenska menyer och svenskt T9.

Själv har jag handlat 3-4 ggr men alltid beställt varorna till en Schweizisk adress. Framförallt därför knappt någon vill ge sig på exportklarering. Det är ju inte som i EU att bara stoppa telefonen på brevlådan.....

Jag använder mig i princip alltid av http://www.toppreise.ch/ men deras verktygs indexering är under all kritik.
 
Bezt skrev:
Blir det inte tull och moms iom att de inte är ett EU-land? Men det kanske var inräknat i de 5400 kr.
Yes, moms 25% är givet, däremot är mycket tullfritt tack vare efta samarbetet.
 
Jag har importerat ett LXT601 från Toolking tidigare och precis beställt två extra 3Ah batterier till det från samma ställe. Dessutom tog jag in ett stickispaket med lampa, laddare och batteri från UK så jag har två laddare vilket väl kanske är lite overkill mtp den snabba laddtiden.

Jag köpte grejer på ELFA för 75:- och lödde om den amerikanska laddaren till 220 Volt. Hur man löder om Makitaladdaren: http://folk.uio.no/rickyh/DC18RA/

Vad det gäller att det är lite olika saker i paketen jämfört med om man köper lösa verktyg så verkar det dessutom kunna skilja i tillverkningsland. Jag har läst ett par trådar på amerikanska verktygsforum där de diskuterar att paketprylarna ofta är Made in China medan de lösa kan vara Made in lite var som helst annars. Mn lösa stickis är t.ex. made in UK. Makita själva menar att de enbart har helt egna fabriker (de lägger alltså inte ut någonting på legotillverkning) och kan garantera samma japanska kvalitet, var än i världen de är tillverkade.

Allt gick supersmidigt och jag är helnöjd med grejerna, de bästa verktyg jag nånsin haft. Jag önskar bara att det fanns fler saker i LXT-serien, en enkel planslip t.ex. Nästa inköp från utlandet blir nog kap/gersåg, skruvautomat och mutterdragare. Jag köper också en hel del kameragrejor från USA och jag känner att verktygsbegäret är väldigt snarlikt begäret efter en extra blixt, ett nytt objektiv eller att uppgradera kamerahuset. Farligt för plånboken men härligt annars. :)
 
Har redan skrivit ett inlägg om Shipito.com och deras tjänster här, men vill ytterligare skriva hur bra deras tjänst fungerar. Har sedan mitt förra inlägg gjort flera små och stora köp i USA och fått grejorna levererade via Shipito.com. Alla gånger har det fungerat kanon, de är snabba och smidiga och håller det de lovar. Dessutom blir fraktpriserna oftast _väldigt_ mycket lägre än de blir om man ber en enskild firma eller privatperson om fraktpriser till Sverige. Har sålt min själ till djävulen och skickat över lite papper på vem jag är för att bli av med care of i adressen. Låter nästan som jag får betalt av dem, nåja, så är inte fallet. Tveka nu inte, beställ mer prylar från hela världen. Det är fint :)
 
Redigerat:
Vilken typ av information var det du var tvungen att uppge ?
 
För att bli av med c/o vill de ha två bilder på två olika legitimationer (i mitt fall pass + körkort) samt ett foto på ett underskrivet dokument. Dokumentet är ett standarddokument från USPS (amerikanska posten) som i princip är ett avtal mellan dig och shipping agenten som säger att du låter dem ta hand om din post och liknande. Dokumentet är vad jag förstår inget som registreras centralt någonstans utan något Shipito viftar med om det skiter sig någon gång.
 
Varför vill du bli av med c/o adressen? Några fördelar?
 
Mest att det ibland blir lite klydd när man ska fylla i adressfält eftersom man även behöver klämma in ett läghenhetsnummer i adressen. Ett företag undrade över c/o oxo men det löste vi manuellt, när de förstod hur det låg till var det inget problem.
 
Jag har beställt en hel drös prylar senaste månaden från utlandet. Nu idag beställde jag en Makita BHP452 samt 2st 3.0Ah batterier från hardwaresales.com, gick loss på 1890,74 SEK inkl frakt.. Jag skrev även i "Övrigt" rutan att jag önskar att dom skickar leveransen som "Gift" då kan jag ha tur och slippa moms+tullavgift. Batteriladdare handlade jag från svenska ToolAB. Priset på laddaren var inte någon större skillnad på jämfört med USA, däremot kostade själva 452 maskinen bara 416kr, i sverige kostar den 1950+.. Batterierna är också väldigt mycket billigare, jag betalade 599kr styck.. Totalt gick hela paketet med 2 batterier och laddare loss på 2764,74SEK inkl frakt, i sverige kostar det paketet över 5000kr.. :) Multimetern jag beställde från USA kostade 850 spänn inkl frakt, ELFA säljer den för nästan 2000, den åkte jag dock tyvärr på moms och tullavgift på, men ändå över 600kr billigare än i sverige. Multimetern är det enda jag beställt utanför EU som jag har åkt på avgifter på som tur är.. :)
 
Ordet gift har naturligtvis lngen betydelse foer om man maaste betala moms eller inte.
 
Redigerat:
Nej men man kan ju hoppas att dom inte deklarerar innehållet :D Senast jag beställde därifrån blev det iaf ingen moms eller tullavgift.. :)
 
Nej det har det inte. Min erfarenhet är att det är två faktorer som spelar roll på om man åker på tull + moms eller inte:

1) Totalsumman
2) Speditör

Har man möjlighet, samt vågar gambla med "försäkringen" på försändelsen, så bör man hålla värdet under säg $50. Lägre är bättre men att ett större paket skulle ha ett värde under $10 väcker i värsta fall uppmärksamhet.

De olika speditörerna verkar olika hårda på att avkräva avgifter av privatpersoner. UPS tycker jag är värst, där fastnar det ofta. DHL funkar bättre, Fedex likaså. Bäst är de spårbara försändelserna med USPS. De hanteras av svenska Posten när de kommer till Sverige och Posten är inte så noga med någotting...
 
phl skrev:
Mest att det ibland blir lite klydd när man ska fylla i adressfält eftersom man även behöver klämma in ett läghenhetsnummer i adressen. Ett företag undrade över c/o oxo men det löste vi manuellt, när de förstod hur det låg till var det inget problem.
Har du handlat på Ebay och fått det skickat via ship-to?
Funkar det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.