Om du har en potentialutjämning så kan du minska effekten av en brusten PEN ledare.
Har du dessutom ett lokalt jordtag ( och nu menar jag ett riktigt inmätt jordtag ) så elimenerar du problemet helt.

Detta gäller under förutsättning att du har en hel förbindelse mellan potentialutjämningsskena och jordskenan i centralen.
 
I ett fyrledarsystem ökar å andra sidan den vagabonderande jordströmmen med ett lokalt jordtag då strömmen i neutralledaren får ytterligare en väg att gå.

Vad jag försåtr har man börjar bytta distributionsnät som femledarsystem numera. Då ställer multippeljordning av systemet inte till problem på samma sätt.
 
jag har för mej att energiverket ska informeras om man har ett eget jordtag....
 
vedeldaren skrev:
Om du har en potentialutjämning så kan du minska effekten av en brusten PEN ledare.
Som jag ser det så flyttas problemet bara längre ut mot byggnadens ytterkanter. Potentialutjämning har däremot ingen som helst effekt mot att du får 400V i vägguttagen.

vedeldaren skrev:
Har du dessutom ett lokalt jordtag ( och nu menar jag ett riktigt inmätt jordtag ) så elimenerar du problemet helt.

Detta gäller under förutsättning att du har en hel förbindelse mellan potentialutjämningsskena och jordskenan i centralen.
Nej, det elimineras inte helt eftersom du har ett högre motstånd genom marken tillbaka till transformatorns mittpunkt än vad du har i PEN-ledaren. Du får en liten spänningshöjning iallafall. Ett jordtag minskar också spänningshöjningen i vägguttagen.
 
Jag tänkte potentialutjämna garageplattan som jag håller på att bygga.

Blir dock inte riktigt klok på vilken diameter som krävs på vajern. Räcker det med en vajer (galvat stål) som är 6mm i diameter?
 
det här är vad vi använder i betongplattor E0680010 STÅLTRÅD 50KVMM RD8 800 008 Vfz stål/50µ 50 8 127 50 32,30 kr. Tråden ska vara massiv så den inte kan röra sig och bli glapp i klämmorna
 
Jo, jag vet att man brukar använda 8mm diameter vilket den ståltråden du hänvisar till motsvarar.

Har dock inte tillgång till så tjock tråd och skulle vilja veta om 6mm (ca 28mm2) räcker.

Blir inte riktigt klok på detta utdrag ur elrond:

"Tänk på att potentialutjämningsledare skall vara minst halva största skyddsledaren, dock lägst 6mm2 och behöver ej vara större än 25mm2. du kan använda koppar eller andra metaller
- En galvad lina på 8mm motsvarar ca 25mm2 CU
- En 10mm motsvarande lina ger ledningsförmåga motsvarande ca39mm2 CU
- Ett plattjärn på 30*3,5mm motsvarar ca 52mm2 CU"

Enligt första meningen så borde mina 28mm2 vara tillräckliga men jag tycker inte det är helt solklart.
 
ja, det räcker med den du har.
 
Då får det bli så! :)
 
Ökar inte riksen för vagabonderande strömmar öht om man potentialutjämnar kåken.?

En spänningsskillnad mellan vent-rör och armering som blir utjämnard (alltså en störm isf en spänning) låter inte bra i en bärnde armeringskonstruktion. risk för korrosion?

Bör inte potentialutjämning vara något för större fastigheter där man verkligen kan ta hand om strömmar som blir med sugtransformatorer osv, och lämnas åt sidan i småhus?
 
Potentialutjämningen inom ett hus ska normalt inte vara strömutsatt mer än vid fel precis som skyddsjorden. Inkommande potentialutjämnade delar (vatten, antenner, el osv) hade gett upphov till okontrollerade jordströmmar och vagabondernade jordströmmar ändå. Nu leds de av där de kommer in i huset.

Potentialutjämnar man ett hus med 4-ledarstigare till undercentraler kan man mycket riktigt förvärra situationen. Det finns fler problem som gör att gamla hus kan vara olämpliga att potentialutjämna. I ett modernt och korrekt byggt hus ska det inte vara någon nackdel att potentialutjämna huset.

Man använder normalt inte sugtransformatorer i kontor heller. Det är något man tar till i gamla hus där de vagabondernade jordströmmarna ändå är stora.

Det är viktigt att material som potentialutjämnas ansluts med korrekta materialövergångar. Å andra sidan gäller det även för t.ex. ventilationsrör. Potentialutjämningssystemet är säkert inte den enda punkt där de rör vid en jordad punkt så strömmarna hade funnits ändå. Däremot kan potentialutjämningen se till att strömmarna leds en kontrollerad väg.
 
Okej.

Gjutfrossan har drabbat mig!
I morgon står bilen här och snurrar med det gråa guldet.
Så läser jag denna tråden. Hualigen!
Jag ska bygga en 15m2 snickarbod enligt konstens "alla" regler. Det blir gjuten isolerad platta och i boden ska jag ha några 220V-uttag för lite vanliga maskiner.
Planen är att dra el från befintligt uttag i boningshus (byggt 2001) och eventuellt "skruva" upp säkringen ett snäpp (om man kan med hänsyn till kabeldiameter osv).

Fråga!
Måste jag då ha potentialjordning för detta lilla bygget?
 
Mikael_L
Ja egentligen ...

Jag köpte allt till garageplattan som gjöts förra året, men glömde i brådskan med allt annat helt bort att koppla in min wire. Det tycker jag är lite tråkigt nu.

Du behöver inte göra det så jätteblodigt. Köp 5 eller 6 mm varmgalvad stålwire (ej elförzinkad), dubbelt så många wirelås som du har armeringsmattor.
Dra fast wiren med två lås i varje matta, dra av lite rost på fästpunkten med några drag med en fil innan. Skruva åt ganska hårt, så minskar risken för framtida dålig kontakt.
Wiren låter du sen komma upp i plattan på samma ställe som elkabeln kommer att komma in.
 
Nu har jag snackat med "min" elektriker. Det behövs inte på ett sådant litet bygge hävdade han.

Vad är det som är tråkigt med att inte gjort det? Har det verkligen någon sexuell betydelse mer än egen njutning av att man gjort exakt enligt "boken".
 
Redigerat:
Mikael_L
Kanske mest det senare. ;)
Däremot kommer det skärpningar i kraven, i nya elinstallationsreglerna blir det svårare att strunta/glömma det och ändå ha en laglig elanläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.