Det beror väl lite på vilka felkällor som anses vara så sannolika att de behöver beaktas. Ett fel på den inkommande matningen genom betonggolvet kan ju tänkas inträffa före jordfelsbrytaren.
 
Får du ett avbrott på inkommande PEN-ledare så kan det vara bra att ha en bra potentialutjämning ( lokalt jordtag ).
 
Är det inte ännu bättre att bo nära brandstationen och ha en bra brandförsäkring?
 
Billman skrev:
Är det inte ännu bättre att bo nära brandstationen och ha en bra brandförsäkring?
Jo det är det kanske om det brinner.
 
Mmm, o de é ju de de kan göra väl?
 
Billman skrev:
Mmm, o de é ju de de kan göra väl?
Jag eller står du och håller i nån apparat med metallhölje när PEN ledaren går av och då
kanske du behöver träfrack.
 
Blir en apparat med metallhölje strömförande om jord och nolla försvinner, så att den bara är kopplad till fas? Trodde inte det. Och bryter inte jordfelsbrytaren i samma ögonblick som man i så fall rör den strömförande apparaten?
 
NEJ, skulle inkommande PEN ledare få avbrott, så kommer ström som passerar genom en apprat att ledas tillbaka genom nollan från apparaten, vidare ut genom jfb (då är det balans, jfb bryter ej, strön in=ström ut) sedan går strömmen vidare till den gemensamma kopplingspunkten för nolla/jord, där den borde ledas bort av PEN ledaren. PEN ledaren är bruten pga fel. Då kan strömmen istället gå "tillbaka" genom jordledaren ut till höljet på alla apparater i huset som är jordade. Efterssom PEN ledaren inte leder bort någon ström så blir spänningen på nollan (och därmed skyddsjord) 230V.
 
  • Gilla
Svenfabian72
  • Laddar…
Just det ja, det har du naturligvis rätt i. Och då skulle alltså inte jordfelsbrytaren lösa ut om man rör vid apparaten och sluter kretsen, för den kommer se den som att strömmen går fas-nolla som vanligt, right? Jävlar, det vore farligt..
 
jon_h skrev:
Just det ja, det har du naturligvis rätt i. Och då skulle alltså inte jordfelsbrytaren lösa ut om man rör vid apparaten och sluter kretsen, för den kommer se den som att strömmen går fas-nolla som vanligt, right? Jävlar, det vore farligt..
Ja det kan vara farligt om man inte bor nära brandstationen och kan ringa brandkåren, eller hur Billman :rolleyes:
 
Men skyddar potentialutjämning mot detta då?
 
Nej, det gör det inte riktigt för någonstans kommer du ändå få en potentialskillnad, främst i byggnadens ytterkanter och med stora risker. Dessutom blir ju neutralledaren spänningssatt genom att det är tre förskjutna faser vilket innebär att du får betydligt högre spänning i vägguttagen än 230 V. Har man tur går bara apparater sönder. Har man otur brinner det efter en stund och då är det ju bra att inte ha så långt till brandkåren som sagt.

Och för den som känner igen mitt alias så......ja, jag kunde inte hålla mig borta längre!
 
Välkommen tillbaka, Sawsaw. :)
 
Äntligen, nu blir det lite högre nivå igen
 
Mikael_L
Sawsaw skrev:
Och för den som känner igen mitt alias så......ja, jag kunde inte hålla mig borta längre!
Glädjande.
Välkommen tillbaka.

Vad var det Schwarzenegger sa? "I'll be ..." ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.