sawsaw skrev:
En lina runt plattan är inte till för att potentialutjämna plattan utan för att ta upp utifrån kommande spänning från t.ex blixtnedslag. Plattan är inte jordad för det och är därför inte samma sak.
Annars håller jag med, armeringen är nu troligen inte konstruerad för potentialutjämning om det inte tänktes på det innan, så strunta i den.
Jo, jag fick lära mig på kursen i PUS att de går att lägga en vajer runtplattan för att på så sätt få en potentialutjämning av plattan . Det förutsattes dock plattan då inte var isolerad. Mätningar skulle då visa att man fick sama effekt som att utjämna själva plattan. Har inte sätt någon studie av detta själv.
Annars används detta som nämts för att få ner stegspänningen, runt byggnaden.
 
Mikael_L
rockles skrev:
>klipp<
Mikael_L det gäller om du har en elcentral garaget och inkommande ledande delar...... sedan är det ju aldrig fel blir ju en bättre elanläggning tycker jag om man gör det från början........
Då drar jag wire till armeringsmattan, både i garage och hus-plattan för säkerhets skull. När jag nu i någon framtid får börja bygga. Lika bra, det är knappast den kostnaden man kommer ruinera sig på.
 
"om tilllämpligt" betyder inte om lämpligt utan det förklaras så här i elbasen:
"med formuleringen om tillämpligt i strecksatserna ovan avses att det från elsäkerhetssynpunkt är tillämpligt att ansluta de främmande ledande delarna om en beröringsspänning som överstiger 50 V kan uppstå mellan armeringsjärnden och huvudpotentialutjämnade delar och frånkopplingstiden vid ett fel överstiger 0,4 s. Se SS 436 30 00, avsnitt 413.1.3.3, tabell 41A. Vidare sägs att huvudpotentialutjämningen även ska omfatta metall-mantlar på kablar för kraft, tele och data, vilket förutsätter samråd med kablarnas innehavare."
( armeringsjärnen felstavat i ovan citerad bok).
 
pellefant skrev:
"om tilllämpligt" betyder inte om lämpligt utan det förklaras så här i elbasen:
"med formuleringen om tillämpligt i strecksatserna ovan avses att det från elsäkerhetssynpunkt är tillämpligt att ansluta de främmande ledande delarna om en beröringsspänning som överstiger 50 V kan uppstå mellan armeringsjärnden och huvudpotentialutjämnade delar och frånkopplingstiden vid ett fel överstiger 0,4 s. Se SS 436 30 00, avsnitt 413.1.3.3, tabell 41A. Vidare sägs att huvudpotentialutjämningen även ska omfatta metall-mantlar på kablar för kraft, tele och data, vilket förutsätter samråd med kablarnas innehavare."
( armeringsjärnen felstavat i ovan citerad bok).
Då klarar man sig genom att montera jordfelsbrytare.
 
Nu sätter vi innerväggar i hela huset med reglar stål.
Men dessa skall inte jordas om jag förstår det hela rätt. Vad är skillnaden mot en stålbalk som går i taket, ett vent rör eller armeringen i platten.

Någon som kan hjälpa mig att förstå skillnaden och logiken i detta?
 
Micke M, eftersom jordfelsbrytare är ett krav i nyinstallationer vad jag vet så då bortfaller ju potentialjordningen?
 
Om man har en platta av armeringsfri betong då?
 
då behöver man iaf inte jorda dom obefintliga armeringsjärnen...:)
 
Ja, alltså, den armeringsfria betongen är ju egentligen inte fri från armeringsjärn. Det är bara att järnen är är tunnare och kortare och ligger blandat i betongen. Så det är nog lika mycket metall och det borde vara samma behov av potentialutjämning.
 
pellefant skrev:
Micke M, eftersom jordfelsbrytare är ett krav i nyinstallationer vad jag vet så då bortfaller ju potentialjordningen?


Nej det gör den inte.
 
Hur gör man den här anslutningen rent praktiskt? Ska man dra en wire till varenda armeringsmatta, armeringsjärn och armeringsbygel i hela plattan? Mycke wire blir det...
 
hur är den där betongen, kommer betongbilen med betong blandat med armering eller? då är det ju svårt att ansluta alla bitarna. kanske man kan lägga en eller flera slingor med galvad wire som gjuts in i plattan?
 
pellefant skrev:
Micke M, eftersom jordfelsbrytare är ett krav i nyinstallationer vad jag vet så då bortfaller ju potentialjordningen?
Nej, kavet på potentialutjämning försvinner inte men du behöver inte utjämna armeringsjärnet.
Det stod i elbasen;
"med formuleringen om tillämpligt i strecksatserna ovan avses att det från elsäkerhetssynpunkt är tillämpligt att ansluta de främmande ledande delarna om en beröringsspänning som överstiger 50 V kan uppstå mellan armeringsjärnden och huvudpotentialutjämnade delar och frånkopplingstiden vid ett fel överstiger 0,4 s. Se SS 436 30 00, avsnitt 413.1.3.3, tabell 41A. Vidare sägs att huvudpotentialutjämningen även ska omfatta metall-mantlar på kablar för kraft, tele och data, vilket förutsätter samråd med kablarnas innehavare."

satsen "frånkopplingstiden vid ett fel överstiger 0,4 s." har du klarat genom att montera jordfelsbrytare i anläggningen.
 
ok, då innebär det att man inte behöver potutjämna armeringen någonsin i ett nybygge?
jag har då inte samrått med energiverket om potutjämningen av deras kabel....
 
Ställde frågan till SEK angående tillämplighet och fick som svar:

"Uttalandet om att man om frånkopplingstiden vid ett fel överstiger 0,4 s behöver ansluta betongarmering etc. grundar sig på en bedömning från TK64

Detta är alltså SEK:s och dess kommitté TK64:s åsikt i frågan och innebär precis det som står i Elbasen, dvs. att det från elsäkerhetssynpunkt är tillämpligt att ansluta de främmande ledande delarna om en beröringsspänning som överstiger 50 V kan uppstå mellan armeringsjärnen och huvudpotentialutjämnade delar och frånkopplingstiden vid ett fel överstiger 0,4 s. Av detta följer då att i andra fall är SEK:s åsikt att det inte är tillämpligt/nödvändigt – dock endast sett från elsäkerhetssynpunkt."

SEK säger även:
"Detta svar är endast övervägt utifrån den säkerhet som fordras för skydd mot elchock. Potentialutjämning kan behöva utföras av andra skäl, t.ex. åskskydd och skydd mot elektromagnetiska störningar."

Min personliga tolking är då att om man har en jordfelsbrytare installerad så klarar man rimligtvis bortkopplingstiden på max 0,4s. Det är möjligt jag har fel och att jfb:n inte klarar dessa fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.