Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

  • Jag får alltid mina paket som förväntat

    348 Röster 40,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

    156 Röster 18,1%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

    328 Röster 38,0%
  • Jag använder inte Posten

    31 Röster 3,6%
  • Antal röster
    864
Hemmakatten
Vi har varit med om det otroliga flera gånger. Dvs att brev och paket skickade från södra Portugal är framme i Sverige på fyra dagar!! Förmodligen är det väl portugisiska posten som skall ha cred, men svenska posten har ju postat breven och paketen på en dag eller så.
 
För min del tycker jag att Postnord numera fungerar riktigt bra.
Roade mig med att kolla i "arkivet" i appen. De två senaste åren har jag tagit emot 160 paket (inga Kinapaket). Samtliga utom ett har levererats i bra eller godtagbar tid. Undantaget tog en extratur via Istanbul men det var Royal Mail som stod för den tvåveckorsutflykten innan Postnord övertog ansvaret.
Hemleveranser sköttes tidigare av sura gubbar som stannade femtio meter från tomtgräns och knappade in fejkade leveransförsök, paketet skickades sedan på en extratur på 20 mil innan det kunde hämtas hos lokala ombudet 500 meter från adressaten. Fungerar sedan ett par år utmärkt, trevliga tjejer och killar ringer numera på som förväntat.
 
  • Gilla
  • Wow
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Vet inte om jag skrivit det tidigare, men jag fyllde i en blankett/fullmakt hos Postnord att de kunde leverera mina paket utan underskift. har inte haft så många hemleveranser sedan dess, men de kastar iaf. inte bara paketen på gräsmattan och drar.

Man kunde tom. specificera vart man ville ha paketen lagda på tomten.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Vet inte om jag skrivit det tidigare, men jag fyllde i en blankett/fullmakt hos Postnord att de kunde leverera mina paket utan underskift. har inte haft så många hemleveranser sedan dess, men de kastar iaf. inte bara paketen på gräsmattan och drar.

Man kunde tom. specificera vart man ville ha paketen lagda på tomten.
Föregångaren är ju UPS där detta kan anges och signeras av i appen.
 
hsd
Vet inte det, jag gav posten fullmakt för drygt trettio år sedan och det funkade kanonbra även med hämtning av paket
 
Finns ju andra som bär sig konstigt åt också. Maken beställde från CDON, 4 grejer, som visade sig levereras från fyra olika ställen,alla med Postnord dock. Två medelstora kom i brevlådan. Ett lite större kom till närmaste ICA. Och en hamnade på en ICA längre bort, med notisen att det inte fick plats i brevlådan. Det var ett paket tandborstar.
oral-b-ortho-care-essentials-0.jpg
 
Anna_H Anna_H skrev:
...med notisen att det inte fick plats i brevlådan. Det var ett paket tandborstar.
Stor i käften? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Finns ju andra som bär sig konstigt åt också. Maken beställde från CDON, 4 grejer, som visade sig levereras från fyra olika ställen,alla med Postnord dock. Två medelstora kom i brevlådan. Ett lite större kom till närmaste ICA. Och en hamnade på en ICA längre bort, med notisen att det inte fick plats i brevlådan. Det var ett paket tandborstar.
[bild]
CDON är ju bara en front-end mot massor med andra butiker, ungefär som eBay eller AliExpress. I praktiken så har du beställt från fyra olika affärer, men CDON har stått för webbutiken.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ett lite större kom till närmaste ICA. Och en hamnade på en ICA längre bort,
Konstig logistik då du borde fått det till samma ICA-butik, men det är svårt att begripa sig på PostNords leveransrutiner.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Paketen kom ju fram, det får ju ändå bokföras som en framgång. :cool:
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Konstig logistik då du borde fått det till samma ICA-butik, men det är svårt att begripa sig på PostNords leveransrutiner.
Det beror på, det är avsändaren som beslutar vart paketet skall levereras (vilket utlämningsställe). Det är inte nödvändigtvis samma som postens brevbärare utgår ifrån.

Paket ens storlek påverkar också, samt hur fulla hyllorna på utlämningsstället är.
 
Jag har råkat ut för samma sak. När det är paket så hamnar dom per automatik hos ICA i byn, men brev som inte ryms i brevlådan behåller brevbäraren i bilen och lämnar på ett lämpligt utlämningsställe i slutet av sin utdelningsrunda/på vägen hem.
 
  • Arg
thomas33
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på, det är avsändaren som beslutar vart paketet skall levereras (vilket utlämningsställe).
Om det går med PostNord och postnumret är rätt skall det gå till samma utlämningsställe och inget som avsändaren bestämmer.
Däremot kan avsändaren skicka paket med någon annan än PostNord och då kan det bli annat utlämningsställe.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Om det går med PostNord och postnumret är rätt skall det gå till samma utlämningsställe och inget som avsändaren bestämmer.
Däremot kan avsändaren skicka paket med någon annan än PostNord och då kan det bli annat utlämningsställe.
Nej, jag har varit med om att man till och med får välja utlämningsställe själv som kund. Både med PostNord och med DHL. Den som skall skicka paketet måste dock ha implementerat detta API ut mot dig som beställare. Jag tror att det bara går att göra detta för företagspaket hos PostNord.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Beställde just ett paket där man använde dessa APIer för att för mig som kund presentera vilket utlämningsstället blev, de erbjöd dock inte mig att bestämma utlämningsställe själv. Jag gissar att fler webbutiker kommer att använda dessa APIer framöver.

Måste förresten säga att jag är imponerad av hanteringen hos PostNord helt plötsligt. Två veckor efter beställning från Kina så har jag idag fått mitt paket på utlämningsstället. PostNord höll bara paketet för tullhantering i tre dagar denna gången. Å andra sidan, det jag beställde på Black Friday har levererats idag också, både med DHL, Schenker och UPS. Två av paketen kom från utlandet också (trots att jag beställt sakerna från svenska webbutiker).
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.