Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Rätt uppfattat.

Du ska inte tömma poolen den vägen, det hålet går normal bara rakt ut i marken, inga rör, så du borde se marken om du kikar eller tar en ficklampa.
Är bara nyfiken på funktionen på hålet med pluggen. Om man inte ska tömma poolen den vägen, vad gör det hålet annars?
 
Jonas Persson
Hålet i botten på breddavloppet som är pluggat under sommaren har bara en funktion, att tömma breddavloppet på vatten inför vintern och se till att det förblir tomt.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Tack,

Och lite kring kemikalier som var oklart, ska jag hälla i algmedel och chockklorera separat, eller kan man göra det i samma steg?

Ska respektive göra under cirkulation eller efter jag stängt av cirkulationspumpen?
 
Jonas Persson
Algmedel behöver du inte, klor både dödar och bleker alger.

Jag brukar chockklorera innan jag tömmer poolen. Därmed kloreras alla ytor i systemet inklusive rör och sanden i sandfiltret.

Gör man så är det viktigt att tömma systemets delar som har metall då klor är mycket korrosivt. Tycker inte man behöver skölja.

Men det finns flera skolor hur man ska göra. Har läst om metoder då man först ska hälla i medel som tar bort allt klor innan man tömmer då klor anses miljöfarligt och därmed inte får släppas ut i avloppet eller dagvattnet. Därefter chockklorerar man vattnet som är kvar under vintern, mao bara poolen, inte övriga delar.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Algmedel behöver du inte, klor både dödar och bleker alger.

Jag brukar chockklorera innan jag tömmer poolen. Därmed kloreras alla ytor i systemet inklusive rör och sanden i sandfiltret.

Gör man så är det viktigt att tömma systemets delar som har metall då klor är mycket korrosivt. Tycker inte man behöver skölja.

Men det finns flera skolor hur man ska göra. Har läst om metoder då man först ska hälla i medel som tar bort allt klor innan man tömmer då klor anses miljöfarligt och därmed inte får släppas ut i avloppet eller dagvattnet. Därefter chockklorerar man vattnet som är kvar under vintern, mao bara poolen, inte övriga delar.
Intressant,

I så fall tror jag att jag har 2 val, antingen klorera under cirkulation, eller utan och då endast i poolen.

Vilka metalldelar kan man ha i systemet som kan ta skada? Pumpen är en. Alla slangar och rör är plast så vitt jag vet..
 
Jonas Persson
Ut- och inlopp är antingen plast eller rostfritt, du har plast. Båda pumparna har metalldelar som kommer i kontakt med poolvattnet, men de tål klor i normala halte Skulle däremot inte vilja ha stillastående högklorerat vatten några längre tider i dem. Men de töms när du stänger för vintern och har slangarna bortkopplade så kloret försvinner.

Klor går snabbt över i gasform om det inte bildar en kemisk förening som normalt är salt, t ex vanligt koksalt NaCl.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ut- och inlopp är antingen plast eller rostfritt, du har plast. Båda pumparna har metalldelar som kommer i kontakt med poolvattnet, men de tål klor i normala halte Skulle däremot inte vilja ha stillastående högklorerat vatten några längre tider i dem. Men de töms när du stänger för vintern och har slangarna bortkopplade så kloret försvinner.

Klor går snabbt över i gasform om det inte bildar en kemisk förening som normalt är salt, t ex vanligt koksalt NaCl.
Förra ägaren brukade ha en presenning som han skruvade runt poolen med reglar. Sedan plåtar på.

Vad tror ni, ska jag köra samma konstruktion, eller är det en överdrift? Alternativt tänkte jag göra tvärtom och ha först plåtar direkt på pool, och sen presenning över så kan vatten rinna ut över presenningen på kanterna bort från poolen.

Känns det rimligt? Eller ska jag köra som förra ägaren? Eller bara plåtar!
 
Jonas Persson
Presenning under, över eller inte alls gör ingen större skillnad, det är plåtarna som är viktiga. Jag hade tidigare en 4x6 m pool med plåtar och presenning och prövade att ha presenningen över och under plåtarna utan att komma fram till vad som var bäst. Möjligen är det mer bök att få presenningen sträckt när den ligger under plåtarna.

Men, det finns en detalj som plåtarna inta klarar av och det är att hålla tätt så att inget ramlar ner i poolen. Ett och annat löv må vara hänt, men jag tänker på djur. Plåtarnas veck är höga och jag har hittat möss i poolen på våren som trillat i och sedan inte kommit upp. De ser ganska konstiga ut, men de är bara att fiska upp med håven och sedan chockklorera.

Så hur du placerar presenningen handlar om hur tätt du kan få det. Jag la den överst och höll den på plats med några lösa brädor runt om så att möss och liknande inte kunde krypa under den.

Det finns små markstenar (210x140x50 mm) som jag använder för att hålla presenningar på plats. De kostar bara tre, fyra kronor styck på Byggmax eller Hornbach.
0_02432-1_1.jpg
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Presenning under, över eller inte alls gör ingen större skillnad, det är plåtarna som är viktiga. Jag hade tidigare en 4x6 m pool med plåtar och presenning och prövade att ha presenningen över och under plåtarna utan att komma fram till vad som var bäst. Möjligen är det mer bök att få presenningen sträckt när den ligger under plåtarna.

Men, det finns en detalj som plåtarna inta klarar av och det är att hålla tätt så att inget ramlar ner i poolen. Ett och annat löv må vara hänt, men jag tänker på djur. Plåtarnas veck är höga och jag har hittat möss i poolen på våren som trillat i och sedan inte kommit upp. De ser ganska konstiga ut, men de är bara att fiska upp med håven och sedan chockklorera.

Så hur du placerar presenningen handlar om hur tätt du kan få det. Jag la den överst och höll den på plats med några lösa brädor runt om så att möss och liknande inte kunde krypa under den.

Det finns små markstenar (210x140x50 mm) som jag använder för att hålla presenningar på plats. De kostar bara tre, fyra kronor styck på Byggmax eller Hornbach.
[bild]
Tack,

Tänker att presenning över, om den är bra förankrad från alla sidor, kan leda bort regnvattnet till sidorna (som ett plant tält ungefär, då plåtarna är höga som du säger) och bidra ännu mer till att regnvattnet inte kommer in i breddavloppet eller inloppen. Är du med på mitt resonemang?
 
Jonas Persson
Ja, presenningar hjälper till med just detta.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Var idag på väg att inhandla frysflaska men stannade när jag tänkte på vinterpluggen och att jag ska plugga den i just breddavloppet dit flaskan annars skulle sitta.

Ifall jag ska sätta i vinterpluggen så behöver jag ingen frysflaska antar jag..visst?

Eller ska jag föredra den ena framför den andra?
 
Jonas Persson
Mittåt kanske...

Vi konstaterade tidigare att du kanske behöver tre fryspluggar. Två till inloppen och en tredje som adapter till tryckluft. Den tredje kan vi återanvända.
Två fryspluggar med vingmuttrar som föreslås användas för att bygga en frysflaska till avloppet.

Med dessa pluggar kan du enkelt bygga din egen frysflaska till breddavloppet. Ta en lämplig tom juiceflaska med grov hals, tex Brämhults eller Tropicana. Lossa locket och borra ett hål lagom stort för skruven i frostpluggen. Sätt locket mellan vingmuttern och plåtbrickan.

Brämhults juiceflaskor i olika storlekar med apelsinjuice, används för att bygga frysflaska.

Använd denna plugg i botten på breddavloppet. När du låst fast den genom att vrida på vingmuttern, skruvar du bara dit juiceflaskan.

Fördelen är att du kan välja lagom hög flaska och enkelt skaffa en ny om is skulle deformera den. Kontrollera bara att frostpluggen sitter fast ordentligt så att flaskan inte flyter upp.

I teorin skulle det räcka med hålet i botten, men det är en billig försäkring att även ha en flaska som skydd om det mot förmodan blir kvar vatten i breddavloppet.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Koppla loss slangen från sandfiltret, sätt munnen till och blås försiktigt. Håll trycket så trycks vattnet ut och det börjar bubbla efter en stund. Du kan även göra det med en kompressor som på filmen.

Men filmen är lite av moment 22,
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Mittåt kanske...

Vi konstaterade tidigare att du kanske behöver tre fryspluggar. Två till inloppen och en tredje som adapter till tryckluft. Den tredje kan vi återanvända.
[bild]

Med dessa pluggar kan du enkelt bygga din egen frysflaska till breddavloppet. Ta en lämplig tom juiceflaska med grov hals, tex Brämhults eller Tropicana. Lossa locket och borra ett hål lagom stort för skruven i frostpluggen. Sätt locket mellan vingmuttern och plåtbrickan.

[bild]

Använd denna plugg i botten på breddavloppet. När du låst fast den genom att vrida på vingmuttern, skruvar du bara dit juiceflaskan.

Fördelen är att du kan välja lagom hög flaska och enkelt skaffa en ny om is skulle deformera den. Kontrollera bara att frostpluggen sitter fast ordentligt så att flaskan inte flyter upp.

I teorin skulle det räcka med hålet i botten, men det är en billig försäkring att även ha en flaska som skydd om det mot förmodan blir kvar vatten i breddavloppet.

Tack för utförlig beskrivning,

Jag kommer nog ändå att inhandla en färdig frysflaska I så fall. Är inte bekväm ännu med att själv göra egna påhittat med poolen. Så om det är en lika bra lösning pungar jag gärna ut 50 sek för en frysflaska.

Däremot en sak som jag inte reagerade så mycket på som du skrev förut: "du använder proppen som adapter samtidigt som du behöver den för att plugga inloppen när det bubblar. Mao behövs tre pluggar, två för inloppen och en som adapter"

Förstår inte det du skriver med "bubblar" eller för den delen varför jag behöver ha en extra plugg.

Min tanke är följande: jag har inhandlar 3 pluggar (jag har 3 inlopp). Jag sänker vattennivån under inloppen och dessa hålls öppn. Jag går ner till sandfiltert i garaget och efter att ha skruvat av alla rör mm kör in luft för att få bort resterande vatten i rör (kommer låna tryckluftspump). När detta är fixat går jag upp till poolens öppna inlopp och NU skruvar dit pluggarna.

Eller menar du att inloppen behöver redan vara i pluggade när jag blåser luft i de från andra sidan?

Vad har jag missat?
 
Tack för utförlig beskrivning,

Jag kommer nog ändå att inhandla en färdig frysflaska I så fall. Är inte bekväm ännu med att själv göra egna påhittat med poolen. Så om det är en lika bra lösning pungar jag gärna ut 50 sek för en frysflaska.

Däremot en sak som jag inte reagerade så mycket på som du skrev förut: "du använder proppen som adapter samtidigt som du behöver den för att plugga inloppen när det bubblar. Mao behövs tre pluggar, två för inloppen och en som adapter"

Förstår inte det du skriver med "bubblar" eller för den delen varför jag behöver ha en extra plugg.

Min tanke är följande: jag inhandlar 3 pluggar (jag har 3 inlopp). Jag sänker vattennivån under inloppen. Medan dessa är öppna går jag ner till sandfiltret i garaget och efter att ha skruvat av alla rör mm kör in luft för att få bort resterande vatten i rör (kommer låna tryckluftspump). När detta är fixat går jag upp till poolens öppna inlopp och NU skruvar dit pluggarna.

Eller menar du att inloppen behöver redan vara i pluggade när jag blåser luft i de från andra sidan?

Vad har jag missat?
 
Jonas Persson
Att vi kom till insikt att du lika gärna kunde sänka vattennivån under inloppen. Med en högre vattennivå måste man blåsa luft samtidigt som man sätter dit pluggarna. Men du har både nerförsbacke och låg vattennivå så det är en ickefråga för dig:)
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.