Jonas Persson
Normalt sänker man vattenytan 10 cm under breddavloppet, det innebär att vattenytan sänks ca 30 cm. (10 cm är en rund och fin siffra för att ha marginal då snö och regn kan återfylla poolen under vintern).

Hur långt under ytan sitter dina inlopp? Är de 30, 40 eller 50 cm ner när poolen är fylld? Om de är 40 cm ner kommer de att vara ovan ytan om du sänker vattenytan 10 cm extra. Då kan du enkelt låta vattnet rinna ut mot sandfiltret och sedan plugga inloppen i poolen.

Det ska inte vara några problem om vattenytan skulle stiga under vintern då gummipropparna tätar rören. Men låt det vara öppet vid sandfiltret så att eventuellt vatten kan rinna ut. Hade du en golvbrunn i garaget?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Normalt sänker man vattenytan 10 cm under breddavloppet, det innebär att vattenytan sänks ca 30 cm. (10 cm är en rund och fin siffra för att ha marginal då snö och regn kan återfylla poolen under vintern).

Hur långt under ytan sitter dina inlopp? Är de 30, 40 eller 50 cm ner när poolen är fylld? Om de är 40 cm ner kommer de att vara ovan ytan om du sänker vattenytan 10 cm extra. Då kan du enkelt låta vattnet rinna ut mot sandfiltret och sedan plugga inloppen i poolen.

Det ska inte vara några problem om vattenytan skulle stiga under vintern då gummipropparna tätar rören. Men låt det vara öppet vid sandfiltret så att eventuellt vatten kan rinna ut. Hade du en golvbrunn i garaget?
Tack, och ja!
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Normalt sänker man vattenytan 10 cm under breddavloppet, det innebär att vattenytan sänks ca 30 cm. (10 cm är en rund och fin siffra för att ha marginal då snö och regn kan återfylla poolen under vintern).

Hur långt under ytan sitter dina inlopp? Är de 30, 40 eller 50 cm ner när poolen är fylld? Om de är 40 cm ner kommer de att vara ovan ytan om du sänker vattenytan 10 cm extra. Då kan du enkelt låta vattnet rinna ut mot sandfiltret och sedan plugga inloppen i poolen.

Det ska inte vara några problem om vattenytan skulle stiga under vintern då gummipropparna tätar rören. Men låt det vara öppet vid sandfiltret så att eventuellt vatten kan rinna ut. Hade du en golvbrunn i garaget?
Mina inlopp sitter ganska högt upp så det är bra. Slipper jag sänka vattnet så mycket. Se bild.

Bifogar även på breddavloppet. Vad är det för plugg som sitter där?
 
  • Pool med alger och högt placerade inlopp,–synlig plugg vid avlopp på terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pool med breddavlopp och synlig plugg i centrum, inloppet ej i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Ser ut att bli fint om du sänker under inloppen.

DEN pluggen är vad som saknades i filmen:) Öppna den och allt vatten rinner ut i marken och breddavloppet är tomt. Kallas för vinterplugg då den ska vara borta under vintern. Troligtvis kan du skruva fast den i hålet där vattnet normalt rinner ut, så håller du det röret torrt förutsatt att du kan tömma det på samma sätt som inloppen.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ser ut att bli fint om du sänker under inloppen.

DEN pluggen är vad som saknades i filmen:) Öppna den och allt vatten rinner ut i marken och breddavloppet är tomt. Kallas för vinterplugg då den ska vara borta under vintern. Troligtvis kan du skruva fast den i hålet där vattnet normalt rinner ut, så håller du det röret torrt förutsatt att du kan tömma det på samma sätt som inloppen.
Aha ok!

Förtydliganden:

1. med "hålet där vattnet normalt rinner ut" menar du den vägen vattnet rinner ner i röret till pumphuset och sandfilter? Dvs i den vanliga cirkulationsystemet helt enkelt?

2. Så du menar att jag tar bort den från där den sitter nu och istället täpper igen det andra hålet (som går ner till pump hus och filter)?

3. Om jag tar bort den från dessa befintliga plats, vart rinner vattnet bort då? Den kan väl inte flyta upp och rinna ut? Vart tar det vägen?

Se bild på min pool, sitter på altanen på lite upphöjd mark.
 
  • Tom pool med algbeläggning och synliga avloppshål på altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Rätt uppfattat.

Du ska inte tömma poolen den vägen, det hålet går normal bara rakt ut i marken, inga rör, så du borde se marken om du kikar eller tar en ficklampa.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Rätt uppfattat.

Du ska inte tömma poolen den vägen, det hålet går normal bara rakt ut i marken, inga rör, så du borde se marken om du kikar eller tar en ficklampa.
Tack,

Men då tömmer jag (dels via backspolning men mest med hjälp av min dränkbara pump), sen tar jag bara pluggen därifrån och täpper röret I breddavloppet.

Lämnas första röret öppet bara? Vad har den annars för funktion om inte tömning?
 
Jonas Persson
Töm som du beskriver. Därefter skruvar du bort vinterpluggen så att dr sista litrarna rinner ut i marken.

Sen tömmer du röret från breddavloppet till cirkulationspumpen. Har du fall går det av sig själv när du lossar röret/slangen vid pumpen. Annars får du blåsa eller på annat sätt tömma slangen innan du tar vinterpluggen och skruvar i hålet till cirkulationspumpen.

Därmed kan inget vatten tränga in i röret till cirkulationspumpen och inget vatten samlas i breddavloppet då vinterpluggen är borta så det rinner bara ut i marken under poolen.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Töm som du beskriver. Därefter skruvar du bort vinterpluggen så att dr sista litrarna rinner ut i marken.

Sen tömmer du röret från breddavloppet till cirkulationspumpen. Har du fall går det av sig själv när du lossar röret/slangen vid pumpen. Annars får du blåsa eller på annat sätt tömma slangen innan du tar vinterpluggen och skruvar i hålet till cirkulationspumpen.

Därmed kan inget vatten tränga in i röret till cirkulationspumpen och inget vatten samlas i breddavloppet då vinterpluggen är borta så det rinner bara ut i marken under poolen.
Tack,

En detalj bara, ska jag plugga en annan plugg i cirkulationspumpen menar du? Pumpen ska jag öppna upp (eller via dess egna plug underst) tömma den på vatten. Ska jag göra nåt mer menar du?
 
Jonas Persson
Pumpen kopplas normalt loss och töms, via pluggar eller genom att du vänder den uppochner.

Den töms för sig och breddablopp inklusive slang till cirkulationspump för sig. Det är inte så svårt, det viktiga är att du får bort vatten från delar som kan frysa och säkerställer att snö och regn inte kan återfylla delar vid blidväder.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
...vänta nu.

I detta fall sitter ju vattenpumpen i källaren?

Då skulle jag

1. Plugga inloppen.
2. Tömma rören på vatten.
3. Koppla ihop rören igen

Anledningen till #3 är att man inte vill ha 3000 liter vatten i källaren om pluggarna lossnar/läcker.
 
MathiasS MathiasS skrev:
...vänta nu.

I detta fall sitter ju vattenpumpen i källaren?

Då skulle jag

1. Plugga inloppen.
2. Tömma rören på vatten.
3. Koppla ihop rören igen

Anledningen till #3 är att man inte vill ha 3000 liter vatten i källaren om pluggarna lossnar/läcker.
Jag kommer att tömma poolen med dränkbar pump och lite via backspolning. När vattennivån är under inlopp och breddavlopp går jag ner till garaget (några trappsteg ner, se bild, pumpen sitter i garaget och poolen är upp till höger bakom staketet) och börja skruva ur och tömma vatten på pump, sandfilter mm, och se låta de vara okopplade. Sen går jag upp till pool och pluggar inlopp och pluggar breddavloppet.

Bra så ungefär?
 
  • Husfasad med trädgård och garage, poolområdet skymtas bakom staketet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok, om du sänker nivån till under inloppen så skulle jag också lämna det isär inomhus. Plugga rören så du inte får in råttor...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, om du sänker nivån till under inloppen så skulle jag också lämna det isär inomhus. Plugga rören så du inte får in råttor...
Ja, in/ut rören till cirkulationspump kommer att skruvas av, se bilder. Menar du att dessa även ska pluggas? Men de är ju inomhus..
 
  • En cirkulationspump inomhus med avskruvade rör, bredvid staplade takpannor och olika rördelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump och röranslutningar inomhus, märkta med riktning "Till pool".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump ansluten till rörledningar inomhus, med synliga in/utgångsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Det räcker med att de är pluggade utomhus.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.