R Rolle85 skrev:
visar denna film hur man kan göra? Spola till 5,40min)

[media]
Ja, så kan du göra men jag hade satt i minst två snedstöttor, som en "halv" W-takstol, eller i alla fall en vertikal regel från nocken och rakt ner.
För dimensionering så är Träguiden riktigt bra, ex https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-12-27/?previousState=000100

Det tar dock mycket tid och är väldigt "pilligt" att få till takstolarna bra så det är ingen större vinst att göra dem själv mer än känslan att ha gjort det. Så om jag vore du hade jag funderat på att köpa färdiga takstolar.

Ett tips är att bara fästa vinkeljärnen till en takstol i taget och sen dra upp dem en och en om du inte har tillgång till kran. Se dock till att hålla emot/dra lika mycket på båda sidor så att inte takstolen glider av. Se även till att ha koll på nocken när den svänger nedåt så att ingen får den i huvudet.

Här kan du se hur jag gjorde mina takstolar och hur vi gjorde för att få dem på plats.

Byggande av en trästomme för hus med en W-formad takstol framför och personer som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men alla de där fula spikplåtarna vill man ju inte se i en öppen carport?!
 
Du kan ersätta spikplåtarna med plywood istället. Det finns bra info både här och på nätet hur man gör så att det håller om man vill använda plywood, men då lär du vara tvungen att göra dem själv
 
Ajdå
 
Om du har gott om tid kan du slitsa in plåtar och använda genomgående bult i de dragna diagonalerna och utforma de tryckta med timmermansförband, då slipper man se alla plåt- och plywoodförband. Gör du w-takstolar blir det en smäckrare dimensioner än alternativet med en stolpe på mitten.
Hur går tankarna kring stabiliseringen av byggnaden, ska alla sidor vara öppna?
 
Ja öppet, hade hoppats att tvärgående balkar skulle hålla ihop det?
 
De tvärgående håller ihop taket, men hjälper dessvärre inte till att hindra att huset välter i sidled. De diagonaler som är inritade behöver vara lite större, samt att det krävs liknande åtgärder tvär. Du har ingen möjlighet att sätta ett vajerkryss i ena gaveln?
 
Det kommer säkert hålla ihop, men det kommer vara "svajigt" om du inte sätter snedstävor.
Jag har bara spikat panelen direkt pp stommen och det är stor skillnad hur mycket jag kan gunga bortre kortändan i sidled mot den främre kortändan där det bara är en stolpe i mitten. Allra bäst blir det om man sätter formstabila skivor på stommen, men det funkar bra med snedstävor. Och som sagt även med enbart panel även om det inte hjälper helt
 
Jag fick nämligen inspiration från en byggsats som är öppen: ville egentligen bygga precis samma fast större.
Digital bild av en byggsats för en öppen carport modell Tor från Byggmax, visas utan takbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det bara jag eller finns det ingen stolpe som håller upp nockbalken? Det känns som att det måste vara extremt grova dimensioner om nockbalken ska hållas upp av en stolpe mellan de tvärgående balkarna och nockbalken. Jag hade försökt få till så att stolpen till nocken går hela vägen ner till marken istället
 
Vill ha den så öppen som möjligt men blir osäker nu
 
Det där är en väldigt enkel konstruktion som inte håller för särskilt mycket om du skulle bygga efter dina mått. Då måste du som sagt stötta av mittenbalken och ha riktigt stora dimensioner.

Att ha hela carporten öppen gör att det är svårare att styva upp den också. Du vill inte ha ribbor liggande på 2 sidor heller?
 
Jag kan ha ribbor, rita gärna hur ni tänker :)
 
Var ska ribborna sitta?
 
Utöver diagonalerna parallellt byggnaden räcker det att du sätter ett kryss av vajrar i ena gaveln. Då blir det rejält stumt och osynligt jämfört med ribbor. Sätt isf ribborna som beklädnad och blanda inte in dessa i husets bärande struktur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.