Den gateway:en gör så att du kan tända och släcka dina lampor på distans, t.ex tända ytterbelysningen från jobbet om du har plejad inkopplad på den. Denna funktionen har redan Shelly inbyggt i sin puck utan tillägg som Plejd kräver. Shellyn är dessutom billigare...
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad gör och hur fungerar Plejd Gateway GWY-01? Hittar tre dokument om denna på länken nedan men de var bland de mest innehållslösa dokument av denna typ jag sett. :surprised:

[länk]
Jag förstår dig. Man når plejd utanför Bluetooth räckvidd, var som där du har internet. Punkt. Endast.
 
S SweVictor skrev:
Jag förstår dig. Man når plejd utanför Bluetooth räckvidd, var som där du har internet. Punkt. Endast.
Men hur? Via någon server som Plejd ansvarar för och som måste fungera, och fungera även om många år, eller?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men hur? Via någon server som Plejd ansvarar för och som måste fungera, och fungera även om många år, eller?
Ja precis. Ingen portöppning krävs vilket lär betyda server centralt. Inget lokalt api.

... kom förresten på, den har TVÅ funktioner, den synkar även klockorna i puckarna...
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Samtidigt väldigt begränsat om man jämför med Z-wave eller Zigbee, vilka ligger ungefär lika i pris.
Som @SweVictor skrev i #659 så är responsen och enkelheten det jag gillar. Jag har flera andra olika enheter här hemma också som kan olika saker. T.ex. har jag några Nedisenheter som är appstyrda och kopplar sig mot internet helt själv och som loggar elförbrukning. Men en eller två ggr på 20 så är responsen väldigt långsam på dem. Förstör mkt av kvalitetsintrycket för mig. Däremot har jag haft noll problem med mina plejd trots dagligt klickande ett 20 tal ggr. De bara fungerar. Sånt gillar jag.
 
  • Gilla
jockelindstrom och 1 till
  • Laddar…
S SweVictor skrev:
Ja precis. Ingen portöppning krävs vilket lär betyda server centralt. Inget lokalt api.

... kom förresten på, den har TVÅ funktioner, den synkar även klockorna i puckarna...
Den gör också så att Google Home fungerar ihop med Plejd. Ingen gateway, inget Google Home om jag förstått det rätt.
 
  • Gilla
SweVictor
  • Laddar…
Jag är lite översakad att så pass många verkar bekymra sig över responstiden. Visst trycker jag på nån knapp per dag men långt över 95% av alla till/från slag sker med automatik. Just automatiken har jag nog tänkt är själva idén med hemma "automation", inte att den smarta pucken ska vara snabb när jag trycker på den. Jag har ett gäng Fibaro, Qubino och som jag på senare tid har kompletterat med Shelly, ingen av dessa har jag upplevt som långsamma de gånger jag trots allt behövt styra mekaniskt. Trots min tanke att allt bör ske utan att jag ska behöva trycka på knappar så har jag mekaniska brytare på alla utom 1 av mina många puckar. Visst behövs knappen för "morfar" men inte kommer han reagera på att det tar 10-20 millisekunder (vilket få puckar tar). Jaja, alla tänker på sitt sätt förstås, hur använder ni automationen?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
leby leby skrev:
Jag är lite översakad att så pass många verkar bekymra sig över responstiden. Visst trycker jag på nån knapp per dag men långt över 95% av alla till/från slag sker med automatik. Just automatiken har jag nog tänkt är själva idén med hemma "automation", inte att den smarta pucken ska vara snabb när jag trycker på den. Jag har ett gäng Fibaro, Qubino och som jag på senare tid har kompletterat med Shelly, ingen av dessa har jag upplevt som långsamma de gånger jag trots allt behövt styra mekaniskt. Trots min tanke att allt bör ske utan att jag ska behöva trycka på knappar så har jag mekaniska brytare på alla utom 1 av mina många puckar. Visst behövs knappen för "morfar" men inte kommer han reagera på att det tar 10-20 millisekunder (vilket få puckar tar). Jaja, alla tänker på sitt sätt förstås, hur använder ni automationen?
Men det är ju det som är så bra. Plejd är ju jättebra att göra kraftfulla auto-scenarion i appen. Jättesnällt. Samtidigt så är den lika bra som vilken "dumpuck" som helst. Det är det fina med den. 90% (gissar jag) av alla vill ha enkelheten. De andra 1% får ju köpa andra saker. Men jag lovar dig att som företag som vill tjäna pengar så är det smartare att satsa på det som den breda massan vill ha.
Nu är det jul! God jul
 
T tobbbias skrev:
Men det är ju det som är så bra. Plejd är ju jättebra att göra kraftfulla auto-scenarion i appen. Jättesnällt. Samtidigt så är den lika bra som vilken "dumpuck" som helst. Det är det fina med den. 90% (gissar jag) av alla vill ha enkelheten. De andra 1% får ju köpa andra saker. Men jag lovar dig att som företag som vill tjäna pengar så är det smartare att satsa på det som den breda massan vill ha.
Nu är det jul! God jul
God Jul, kanske kommer tomten med lite automation :) . Nu var det iof responstiden jag kommenterade men...
Du har säkert rätt i att de flesta vill ha enkelhet men jag är väl inte riktigt överens med dig om vad som är att betrakta som enkelt. Är det uppsättningen som är viktigast eller den dagliga användningen?
Och visst begriper jag att du råkat skriva fel, tror inte du anser att 91% är alla så det är säkert 90% & 10% du menar.

PS om det är företagstillväxt man prioriterar, ta en titt på Altraco hur deras Shelly produkter har växt de senaste 2 åren.... jämför det med plejds tillväxt, tror du kommer bli överraskad.. DS
 
Plejds produkter verkar ju trevliga, men det totalt stängda ekosystemet och utvecklingstakten gör mig skeptisk. HomeKit verkar ha varit ”på gång” i två år, och integration med öppna system typ Home Assistant verkar vara på gång ”efter HomeKit”. Hade de haft ett öppet (och gärna lokalt) api hade det förmodligen suttit en Plejdpuck bakom varje brytare i mitt hus.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D dagmartin skrev:
Plejds produkter verkar ju trevliga, men det totalt stängda ekosystemet och utvecklingstakten gör mig skeptisk. HomeKit verkar ha varit ”på gång” i två år, och integration med öppna system typ Home Assistant verkar vara på gång ”efter HomeKit”. Hade de haft ett öppet (och gärna lokalt) api hade det förmodligen suttit en Plejdpuck bakom varje brytare i mitt hus.
Jämför med Shelly produkterna, men synd att Plejd är så pass dyra och långsamma i utvecklingstakt, hade varit trevligt att ha ett svenskt bolag i ledningen..
 
Jo, kör en del Shelly och det funkar bra, men skulle helst velat ha något som inte är beroende av WiFi för att fungera. Sedan har Plejd några grejer som jag gillar, framförallt deras vriddimmer.
 
R
T tobbbias skrev:
Haha, trodde du att han hade några goda avsikter.. ;)
Skämt åsido så var mitt "aktietips" också bara ett skämt @ (@MrJay) : Men jag slängde in några tuss för någon månad sen och den slatten har stigit med mkt mer än jag har betalat för mina 7 puckar här hemma.. Så klart värt för tillfället.

Sen så tycker jag väl egentligen att man ska jämföra kostnaden mot alternativkostnaden, alltså att köpa en schneider för 400 kr eller en plejd 150 kr mer. Då är det inte många kronor för att kunna skaffa sig "smarta funktioner" och en väldigt funktionell app, i mitt tycke. Tror att Plejd kommer bli en riktig hit på många marknader förutom Sverige. Det är ju mil mkt smartare än ett KNX system till exempel om man ska jämföra bang for the bucks.

Sorry för mkt "snack" ovan. Det är mina egna tankar.
God jul på er!
KNX är överlägset om du inte tänker pengar o krångel
Fördelen med plejd är reaktionstid på bluetooth jämfört med wi-fi
 
R Renoverajämt skrev:
KNX är överlägset om du inte tänker pengar o krångel
Fördelen med plejd är reaktionstid på bluetooth jämfört med wi-fi
Krångel? Jag vet nog ingen som tycker det är lätt att programmera och använda KNX...
 
  • Gilla
Grod4n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.