Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Allvarligt. Alla plejdsysten ligger på plejds servrar och minst nio av tio har förmodligen kvar behörigheten till systemet för sin elektriker.

Låter som att man har tillgång till sysadmins faktiskt. Men det är nog bara min subjektiva tolkning... 😉
Det är väl snarare support man får från Plejd.

Plejds system är inte ens uppkopplade mot nätet när de är i drift.
Så att säga att alla Plejdssystemen ligger på Plejds servrar är inte sant. Tvärtom så körs allt lokalt vid vanlig drift.

Däremot har Plejd koll på konfigurationen och kan vid behov felsöka vilket är en fördel. Hittills har jag aldrig behövt support annat än i ett forum för något konfigureringsfall.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är väl snarare support man får från Plejd.

Plejds system är inte ens uppkopplade mot nätet när de är i drift.
Så att säga att alla Plejdssystemen ligger på Plejds servrar är inte sant. Tvärtom så körs allt lokalt vid vanlig drift.

Däremot har Plejd koll på konfigurationen och kan vid behov felsöka vilket är en fördel. Hittills har jag aldrig behövt support annat än i ett forum för något konfigureringsfall.
Svårkonfigurerat? 🤔
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Svårkonfigurerat? 🤔
Nä, men min applikation var lite speciell så jag ville veta några detaljer.
 
  • Haha
jbr
  • Laddar…
Storsockret
Det är lite hack i skivan i den här tråden 😂

Men det har ju faktiskt tillkommit lite ny info, och det är att om man hänger på andra, bättre, Plejdforum så möts man av användare som hjälper och pushar varandra när dom försöker ta fram coola och kreativa saker att göra med sina Plejd-system. Ni vet, sånt där som ingen egentligen är intresserad av och bara är för nördar när det handlar om andra system än Plejd 🤔
 
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så att säga att alla Plejdssystemen ligger på Plejds servrar är inte sant. Tvärtom så körs allt lokalt vid vanlig drift.

Däremot har Plejd koll på konfigurationen och kan vid behov felsöka vilket är en fördel.
Ok, jag trodde att vi alla förstod vad vi alla förstår här... Men för att då förtydliga:

"KONFIGURATIONEN FÖR alla plejdsysten ligger på plejds servrar och minst nio av tio har förmodligen kvar behörigheten till systemet för sin elektriker."

Potejto - Potato...


Min poäng är att det är ytterst ovanligt med system, som i plejds fall, där andra än användarna har tillgång / är sysadmin.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Tillägg till plejd-ordlistan:
- Konfiguration av ett system från plejds personal: Support

- Konfiguration av ett system från annan person (tex användaren): Systemadminstration
 
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Ok, jag trodde att vi alla förstod vad vi alla förstår här... Men för att då förtydliga:

"KONFIGURATIONEN FÖR alla plejdsysten ligger på plejds servrar och minst nio av tio har förmodligen kvar behörigheten till systemet för sin elektriker."

Potejto - Potato...


Min poäng är att det är ytterst ovanligt med system där andra än användarna har tillgång / är sysadmin.
Det är snarare EN SPEGLING AV KONFIGRURATIONEN som ligger på Plejds servrar. Systemet konfigureras lokalt i puckarna vid installationen.

Plejd har ingen tillgång till det lokala systemet annat än om användaren släpper in dem.

Jag skulle säga precis tvärtom mot vad du gör. Det är oerhört ovanligt att en systemadministratör inte har access till systemet hen administrerar.
 
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Tillägg till plejd-ordlistan:
- Konfiguration av ett system från plejds personal: Support

- Konfiguration av ett system från annan person (tex användaren): Systemadminstration
Konfigurationen görs normalt vid installationen, för de flesta elektrikern.

Så du menar att Plejd fjärrkonfigurerar systemen? Första gången jag ser någon påstå det. Jag vet inte om de kan det, du kanske har rätt, men jag tvivlar på det..
 
Nissens Nissens skrev:
Så du menar att Plejd fjärrkonfigurerar systemen? Första hången jag ser någon påstå det. Jag vet inte om de kan det, men du kanske har rätt.
Nej, jag menar att Plejd är ett av de få hemstyrningssystemen i universum där helt utomstående sysadmins kan göra inställningar. Dessa inställningar slår igenom ögonblickligen om man har gateway eller annars nästa gång man öppnar sin plejdapp hemma.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är snarare EN SPEGLING AV KONFIGRURATIONEN som ligger på Plejds servrar. Systemet konfigureras lokalt i puckarna vid installationen.

Plejd har ingen tillgång till det lokala systemet annat än om användaren släpper in dem.
Nej, de har naturligtvis inte någon tillgång till att styra systemet om man inte låter dem. Däremot har de alltid tillgång till, och kan ändra, den senaste konfigurationen av systemet. Kalla det spegling om du vill, men du kan fortfarande inte göra minsta lilla ändring utan att det syns hos Plejd.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är oerhört ovanligt att en systemadministratör inte har access till systemet hen administrerar.
Jamen självklart!
...som om det var det saken handlade om? 😂
 
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Nej, de har naturligtvis inte någon tillgång till att styra systemet om man inte låter dem. Däremot har de alltid tillgång till, och kan ändra, den senaste konfigurationen av systemet. Kalla det spegling om du vill, men du kan fortfarande inte göra minsta lilla ändring utan att det syns hos Plejd.
Jag är inte säker på att den faktiska konfigurationen finns hos Plejd. Jag tror att det endast är enheterna som registreras hos Plejd, inte konfigurationen.

Men även om du verkar konfident så tror jag att du har fel. Jag har aldrig ens hört talats om att plejd ändrar någon konfiguration på fjärr. Jag tror att de i stort sett kan trigga uppdateringar av firmware och kanske starta om enheter, inte konfigurera om något.
 
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Jamen självklart!
...som om det var det saken handlade om? 😂
Ja, du hävdade ju motsatsen, märkligt nog.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, du hävdade ju motsatsen, märkligt nog.
Det gjorde jag inte. Men du tolkade det så.
 
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Det gjorde jag inte. Men du tolkade det så.
Ok, vad försökte du säga då?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.