MrJay MrJay skrev:
Så den är billig? Sure thing!
Jag vet inte om det har hävdats av någon.
För de flesta finns det antagligen några steg mellan väldigt dyr och billig.

För övrigt kan ditt val av teknik knappast heller klassas som billigt...
...vilket inte heller har påståtts av någon.
 
MrJay MrJay skrev:
Så den är billig och relativt ny? Väldigt dyr och firade 30 år back in 2020 vill jag minnas.

Finns en bra artikel på denna sajt om KNX för alla som inte är insatta (angivna priser är från 2017 :crysmile:): [länk]
Oj. 417 000!? I vissa delar av landet får man ju ett helt (dumt) hus för de pengarna. :crysmile:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MrJay
jbr jbr skrev:
Jag vet inte om det har hävdats av någon.
För de flesta finns det antagligen några steg mellan väldigt dyr och billig.
Du citerade mig precis där jag hävdar det!
Mitt val hamnar på ca. 15 000kr i extrakostnad för Matter, KNX hade kostat mig norr om 140 000kr + licens och utbildning då jag redan kollat på det tidigare. Som sagt, nej tack.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ja, men nej. Plejd är fortfarande helt stängt och kan egentligen bara prata med Google Home och Apple Homekit. Lösningen till HA finns såvitt jag vet bara för att någon nörd har reverse engineerat plejds kommunikation och skrivit en integration. Att den fungerar i morgon finns det absolut ingen garanti för. Så ja, det funkar. Men nej, man ska inte räkna med det.
Hej,

Jag använder inte den gamla scriptlösningen som finns på nätet längre. Den var lite buggig och kändes inte framtidsäkrad.

HA är fullt integrerat med Google Home numera och därmed blir Plejd som vilken smart pryl som helst. Se nedan:


Lycka till med integrationen. Jag är supernöjd
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Finns en bra artikel på denna sajt om KNX för alla som inte är insatta (angivna priser är från 2017 :crysmile:): [länk]
Jag kan konstatera att inte heller du är insatt, vilket man givetvis inte behöver vara.

Då bör man dock avstå från att ge råd i ämnet.
 
MrJay
jbr jbr skrev:
Jag kan konstatera att inte heller du är insatt, vilket man givetvis inte behöver vara.

Då bör man dock avstå från att ge råd i ämnet.
Please do enlighten us
 
  • Haha
jbr och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Please do enlighten us
Har verkligen ingen lust att lägga tid eller energi på det...sorry.

Jag flaggade bara för att dina påståenden inte är korrekta och det är mer riktat till de som läser dem...
 
  • Haha
MrJay
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Ja, men nej. Plejd är fortfarande helt stängt och kan egentligen bara prata med Google Home och Apple Homekit. Lösningen till HA finns såvitt jag vet bara för att någon nörd har reverse engineerat plejds kommunikation och skrivit en integration. Att den fungerar i morgon finns det absolut ingen garanti för. Så ja, det funkar. Men nej, man ska inte räkna med det.
Så, nu har vi hört detta mantra till leda. Det är rätt många som inte bryr sig, utan ser till kundnyttan och är väldigt nöjda med den. Fundera du på det ett tag.
 
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
Ja, som sagts många gånger så kan Plejd vara ett bra alternativ för många. Dock bör man ju känna till svagheterna så man kan fatta ett välgrundat beslut.
Att välja att helt blunda för svagheterna bara för att alla kanske inte behöver mer än kunna tända och dimma några lampor är väl inte rätt?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Ja, om vi bara får jämföra Plejd med ointelligenta trådade prylar så är ju såklart Plejd bäst.
Dags att stänga tråden då, eller?


Jag trodde vi diskuterade frågeställningen i första inlägget?
Man får väl jämföra med vad som helst, det är väl när man toksågar något hela tiden och inte accepterar att många är nöjda med Plejd som det blir galet. För det är ett bra system som allt fler använder, och företaget går som tåget.
 
G Greedy1978 skrev:
HA är fullt integrerat med Google Home numera och därmed blir Plejd som vilken smart pryl som helst. Se nedan:
Intressant! Ett bra steg på vägen. Men jag kan ändå tycka att det är en lång omväg att gå. Till att börja med är det ett rent helvete att sätta upp kommunikationen med Google (för mig, som ändå hållit på med datorer i typ 40 år, är det näst intill obegripligt vad man faktiskt gör). :crysmile: Men, självklart får man ju till det till slut. Att sen behöva skriva script till alla funktioner på alla lampor blir ju snabbt näst intill ohanterligt. För ett par lampor - ja. För ett helt system - kaos.

Därmed inte sagt att du inte har full frihet att vara helt nöjd! Om jag hade råkat ha Plejd hemma hade jag helt säkert också integrerat det på detta vis, även om jag tycker att det är en nödlösning.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Ja, även om Plejd för tillfället går att integrera i HA via omvägar så är det ju betydligt enklare, billigare och mer framtidssäkert att välja prylar som har supporterat stöd direkt i HA.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så, nu har vi hört detta mantra till leda. Det är rätt många som inte bryr sig, utan ser till kundnyttan och är väldigt nöjda med den. Fundera du på det ett tag.
Jag har självklart funderat på det eftersom du tjatar om det hela tiden. Ärligt talat, vad är själva problemet med att kunderna får veta vad som gäller innan de tar sitt beslut!? Snacka om att dra sina mantran till leda...
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Det viktigaste för nissens verkar vara att bolaget Plejd går bra. Det återkommer han till i vart och vartannat inlägg.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Endera dag vinner någon av er diskussionen och då kan ni utropa er till internets vinnare… :geek:
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.