Det blev mkt stiligt! Inspirerande oxå!
 
Fristående spis med ugn och rostfri diskbänk, såååå chickt, såå retro.
(Bara skoj, vi har också rostfri diskbänk)

Protte
 
Otroligt snyggt :)
 
prototypen skrev:
Fristående spis med ugn och rostfri diskbänk, såååå chickt, såå retro.
(Bara skoj, vi har också rostfri diskbänk)
Protte
Hoar & spisar infällda i kompositskivor är till för enklare boningar typ bostadsrätter. Dom med smak använder the real stuff. Stål & betong.

Skämt åsido så är det ju en fråga om tycke & smak. Mitt syfte med att publicera projektet var att visa att det inte är särskilt svårt att gjuta bänkskivor på plats. Inte ens för mig som aldrig gjort det förut.

Om jag skall peka på de två viktigaste momenten som jag ser det så är det:

- Var extremt noga med att bygga formen stabil & exakt.

- Blanda betongen ordentligt enligt anvisningarna och använd flytmedel.

:)
 
Riktigt färdig är jag inte. Bestämde mig för att limma en rostfri plåt runt spisen för att ta hand om fettstänk.

K130403-platpress.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


F n väntar jag på att limmet skall härda. Tog vad jag kunde hitta i närheten som limpress.

:)
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
Nu har köket varit i drift en dryg månad. Funkar förvisso som tänkt. Betongskivorna är impregnerade med en stenimpregnering från Bauhaus (blå enliters plastdunk, minns inte fabrikatet).

Positiv överraskning var att betongen tål fett & annat mycket bättre än väntat.

Ett mycket oväntat problem är att gäster måste övervakas hela tiden när dom bereder mat. Folk undviker till varje pris att använda de stora rostfria, och extremt tåliga, beredningsytorna. Många verkar ha ett närmast tvångsmässigt behov av att placera alla kladdiga objekt på betongen. Det hjälper inte att förklara. Det hjälper inte att lägga en jättestor skärbräda på betongen. Inom ett par minuter så placeras ändå smörpaket, matoljeflaskor och stekpannor direkt på betongen.

Måste bero på att folk uppfattar rostfritt som "ömtåligt & rent" och betong som "smutsigt & tåligt". Det oavsett hur man förklarar och tjatar. Märkligt!

K130508-ibruk1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


K130508-ibruk2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
Nu har du förvisso redan impregnerat; annars har jag hört (ej testat än, är i förstadiet av att gjuta) att steinfix 100 som impregnering + steinfix 60 som daglig rengöringssåpa är rätt väg att gå.
http://www.steinfix.com/se/produkter/förbehandling-impregnering-5698263

Ska kosta kring 200kr litern för impregneringen, och ~100kr litern för såpan
 
Redigerat:
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
En fråga,
Vi skulle också behöva platsgjuta våra bänkskivor så detta var toppen. Skulle du kunna beskriva formen lite utförligare? Och framförallt hur du gjorde för att få betongen hela vägen ut (överhäng) hur gjorde du med formen då?
Tacksam för svar :)
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
"Ett mycket oväntat problemarrow-10x10.png är att gäster måste övervakas hela tiden när dom bereder mat. Folk undviker till varje pris att använda de stora rostfria, och extremt tåliga, beredningsytorna. Många verkar ha ett närmast tvångsmässigt behov av att placera alla kladdiga objekt på betongen. Det hjälper inte att förklara. Det hjälper inte att lägga en jättestor skärbräda på betongen. Inom ett par minuter så placeras ändå smörpaket, matoljeflaskor och stekpannor direkt på betongen.

Måste bero på att folk uppfattar rostfritt som "ömtåligt & rent" och betong som "smutsigt & tåligt". Det oavsett hur man förklarar och tjatar. Märkligt!"

Fantastiskt fin bänk du fått till, jag är imponerad, inte bara av arbetet utan beteendet att "gå mot strömmen" vad beträffar platsgjutandet.
Har även vidarebefodrat argumenten till svärmor beträffande underlimmad ho vs riktig diskbänk!
Det ska jag också ha när jag bygger om köket. Nu har jag infälld ho uppifrån med en skitkant som följd OCH en diskbänkskant som är avrundad för att säkerställa att allt rinner ner på golvet.......
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Så här 7 år senare. Några tankar ?
Behöver platsgjuta min bänk då den är lång och i ett u format .
Någon som har fler erfarenheter av att platsgjuta
Hur får man till en bra yta?





håemerr håemerr skrev:
Nu har köket varit i drift en dryg månad. Funkar förvisso som tänkt. Betongskivorna är impregnerade med en stenimpregnering från Bauhaus (blå enliters plastdunk, minns inte fabrikatet).

Positiv överraskning var att betongen tål fett & annat mycket bättre än väntat.

Ett mycket oväntat problem är att gäster måste övervakas hela tiden när dom bereder mat. Folk undviker till varje pris att använda de stora rostfria, och extremt tåliga, beredningsytorna. Många verkar ha ett närmast tvångsmässigt behov av att placera alla kladdiga objekt på betongen. Det hjälper inte att förklara. Det hjälper inte att lägga en jättestor skärbräda på betongen. Inom ett par minuter så placeras ändå smörpaket, matoljeflaskor och stekpannor direkt på betongen.

Måste bero på att folk uppfattar rostfritt som "ömtåligt & rent" och betong som "smutsigt & tåligt". Det oavsett hur man förklarar och tjatar. Märkligt!

[bild]

[bild]
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
håemerr håemerr skrev:
Nu har köket varit i drift en dryg månad.
Nyfiken på hur den ser ut nu och hur det gick med fettfläckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.