Enk Projektet skrev:
Vad har du för krav på finish?
I första hand så skall man kunna torka av spill lätt så jag antar att man får polera ett tag. I andra hand så vill jag ha den så rough.

Alltså "rufft" utseende men funktion i första hand.

Får väl göra ett par provbitar och testa mig fram.

Viktorj: jag håller på att lägga golvvärme nu men tänkte börja så fort jag stängt igen golvet!
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Jag har gjutit bänkskiva till mitt kök, ytskicket löste jag med Epoxy...lätt att hålla rent men blankt...inte så "rufft" utseende som jag hade önskat men jag är lat också så enkelheten fick segra före utseende...
 
Frågan e vad man skall ha för bruk. För å nackdelar med följande:

Finbetong?
Flytspackel?
Expanderbetong(bemix std)
 
Jag har på hobbybasis gjutit ca 750 m2 betonggolv så lite hum har jag om materialet.
Jag inte begripa att ni ska bära in betong och gjuta på arbetsbänken.
Kan heller inte förstå hur ni ska få någon bra yta, om ni gjuter upp och ned så blir ju sidan mot formen hyfsat slät.
Ska ni slipa skivan på plats så behövs bra utsug och går det att komma åt i hörnen.
Ska det bli riktigt bra yta så är väl våtslipning som gäller (känns som det blir vattenskada på stommarna).

Om nu betong är så hippt så gjut ute, upp och ned (ovansidan mot formen) med glasfiberarmerad betong så blir det starkt och går att hantera.

Slipa putsa och polera och bjud in grannarna och bär in skivorna, bjud sedan på lasange.

Protte
 
Hej!
Det är en intressant idé rent estetiskt men jag fungerar på användbarheten i en gjuten skiva.
Tänk på vad skall skivan användas till, skall det sölas på den? Den suger en hel del vätska som gör fläckar, ytan kan vara svår att hålla ren om den inte blankpoleras, men då får du jävlar slipa och polera och sedan lacka.
att få ytan så slät som man vill kan vara svårt det med, sidan mot formen är ju den sidan som blir slätast och finast.

Jag skulle kunna tänka mig ett förfarande ungefär såhär: givetvis först en provbit på typ 1x1 meter för att känna på det och för att göra misstagen på den.

1.Köp slät och fin formplyfa, alternativt en plåt som form.

2.Gör alla ursparningar och kantlister (för att få fasade kanter) osv, olja in formen med formolja, armera med ett rostfritt nät.

3.Innan du gjuter ser du till att du har fäst kraftiga reglar under formen så att du kan lyfta i dessa utan att knäcka din skiva.

4.Sedan gjuter du,

5.Efter att betongen härdat så spikar du på ett "lock på hela gjutningen med formen kvar, det locket har du förstärkt innan med lika kraftiga reglar som du lagt under formen.

6.Sedan vänder du på hela kakan genom att hantera reglarna, monterar skivan på plats nu med locket neråt och reglarna får utgöra den bärande konstruktionen av skivan när den nu är på plats.
sedan är det bara att ta väck det som förut var botten och sidor i formen, nu bör du ha en slät fin, lagom rough utseende på din skiva.

Tänk på att betong är tungt som attan, 2,4 ton per kubikmeter väger det, jämför med vatten som väger 1 ton.

Om du gör verklighet av det här vill jag se bilder på det :)

Lycka till!
//
 
Hmmmm

<<Sedan vänder du på hela kakan genom att hantera reglarna, monterar skivan på plats nu med locket neråt och reglarna får utgöra den bärande konstruktionen av skivan när den nu är på plats.

Hmmm, vilka skåpstommar har man under en massa reglar och ytterligare en träskiva? kan bli lite högt upp på bänken.

Mina bänkskivor är "bara" 30 mm tjocka
 
Jo att platsgjuta har sina fördelar. En 275 kg skiva med måtten 220 x 240 lyfter man inte in.

Jag gör en stomme som består av fyra bås för vitvaror, fyra IKEA-stommar och två hemmagjorda stommar. Mellanväggar av 21 mm golvbrädor/råspont för att bära vikten

K130309-stomme1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygger sedan en gjutform. Botten ser ut så här. Noggrannhet +- 1 mm i höjdled.


K130311-formbotten1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Formbotten är så stark att en person kan stå var som helst på den. Formvirket för de fyra båsen kan efteråt plockas bort underifrån.

Den färdiga gjutformen. Skivans tjocklek blir 35 mm. Det är egentligen för tunnt. Bör vara minst 45 mm.

K130311-form1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armering. Viktigt att armeringen ligger exakt rätt i höjdled.

K130312-armering1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon skall jag gjuta. Använder vanlig finbetong från Byggmax.

Slipning & ytbehandling återkommer jag till.
 
  • Gilla
Snowbound81 och 8 till
  • Laddar…
Det är klart att den skivan flyttar man ju inte jätte lätt. Väldigt intresant och se hur det blir.
 
Nygjutet.

K130313-gjutning1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om några timmar skurar jag ytan med en skurbräda. Efter två dagar grovslipar jag och spacklar med finbetong harpad till en ballaststorlek om 0 - 1 mm. Två dagar senare river jag formen, slipar igen och gnuggar in finbetong finharpad till c:a 0 - 0.3 mm. Sedan får skivan härda några dagar varefter jag tar bort skyddsplasten, låter skivan torka några dygn och slipar sedan fram den finnish jag vill ha.

Stay tuned. Mer foton kommer.

:)
 
  • Gilla
Mr_Bear och 18 till
  • Laddar…
håemerr skrev:
Stay tuned. Mer foton kommer.
Lita på att vi kommer att vara "stay tuned". Väntar med spänning på fortsättningen.

Välkommen till forumet för övrigt. Väldigt intressanta första inlägg! (y)
 
Imponerande
 
Blir det bra så kopierar jag dig efter sommaren :D
 
Snyggt! Mer bilder!
 
Wow. Imponerande projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.