Efter att skivan bränt några dagar slipade jag den idag. För hand med en 125 mm diamantskiva avsedd för vinkelslip. Snygg men grov yta som inte duger för livsmedel.

K130316-grovslip1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter skurade jag in finharpad betong. Nu skall det bränna några dagar innan jag försöker finslipa ytan.

K130316-skurat2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett problem: Jag har ännu inte hittat något preparat som kan skydda skivan mot fettfläckar utan att förändra ytans utseende alltför mycket. Någon som vet?
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
håemerr skrev:
Efter att skivan bränt några dagar slipade jag den idag. För hand med en 125 mm diamantskiva avsedd för vinkelslip. Snygg men grov yta som inte duger för livsmedel.

[bild]

Därefter skurade jag in finharpad betong. Nu skall det bränna några dagar innan jag försöker finslipa ytan.

[bild]

Ett problem: Jag har ännu inte hittat något preparat som kan skydda skivan mot fettfläckar utan att förändra ytans utseende alltför mycket. Någon som vet?
Vattenglas, vilket även är ett krav för att få ytan helt tät och den sista högblanka slutfinishen. Lägg på det efter nästa mellanslipning men innan finslipningen. Efter färdigslipning kan du vaxa ytan eller hårdvaxolja den för skydd mot fettfläckar.
 
  • Gilla
Akahigi
  • Laddar…
Helioz skrev:
Vattenglas, vilket även är ett krav för att få ytan helt tät och den sista högblanka slutfinishen. Lägg på det efter nästa mellanslipning men innan finslipningen. Efter färdigslipning kan du vaxa ytan eller hårdvaxolja den för skydd mot fettfläckar.
Jo - om jag hade velat ha en blank yta. De exempel jag sett med vattenglas har alla varit blanka. Men jag vill ha en matt och ganska rå yta. Dock fri från synliga porer & hål. Jag har tänkt slutslipa den skurade ytan på bilden med 100-papper. Blir en matt och behagligt len men ändå rå yta.

Så här skriver Roger Andersson på Betong.se:

Vid behandling av betongyta för att uppnå en mer lättstädad yta finns det en mängd olika sätt och kostnadsnivåer. Vattenglas kan vara en bra lösning, denna kemiska bas på ytbehandling finns i stort utbud och varianter. Resultatet blir en mindre dammig yta men ger inte ett hundraprocentig skydd mot oljespill, det enda som ger ett fullgott skydd mot olja är en oljebestädig lack men detta är en beläggning som ändrar utseendet på den färdiga betongytan. I ditt fall rekommenderar jag en silan/siloxan impregnering som finns ofta representerad vid skydd av brokonstruktioner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas Hansson3
  • Laddar…
håemerr skrev:
Jo - om jag hade velat ha en blank yta. De exempel jag sett med vattenglas har alla varit blanka. Men jag vill ha en matt och ganska rå yta. Dock fri från synliga porer & hål. Jag har tänkt slutslipa den skurade ytan på bilden med 100-papper. Blir en matt och behagligt len men ändå rå yta.

Kan man mattslipa vattenglas? Står vattenglas mot fett/olja?
Härdat vattenglas har en matt yta så lägg det som slutbehandling istället om du inte vill ha högblankt. Vattenglaset fungerar som portätare/porfyllare och ger ett visst skydd mot vätskor men inte fullgott mot olja. Jag rekommenderar då fortfarande att du lägger på vax eller hårdvaxolja. En helmatt hårdvaxolja kommer inte förändra ytan nämnvärt, den blir endast något mörkare. Som vanligt gäller det att du testar både vattenglaset och vaxet på dold yta först så att du blir nöjd med slutresultatet.

Slutslipningen bör göras med med kiselkarbidslippapper och våtslipa med slipkloss om du har möjlighet så håller papperna längre.
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Kan rekommendera Lithurin som läggs på i två steg: Lithurin 1 (härdare) och Lithurin 2 (förselglare). Det är väldigt lätt att applicera och det ger en len och vacker yta. En nackdel är att den säljs i 5-liters dunkar som jag tror kostar nästan 2000:- vilket blir väldigt onödigt då det bara går åt några deciliter. Kan man komma åt det på något annat sätt eller om handlaren är snäll och säljer en mindre mängd kan det kanske vara ett alternativ.

Har själv gjort den behandlingen både på golv och på egen gjuten diskbänk.
 
j.sjodelius skrev:
Kan rekommendera Lithurin som läggs på i två steg: Lithurin 1 (härdare) och Lithurin 2 (förselglare). Det är väldigt lätt att applicera och det ger en len och vacker yta. En nackdel är att den säljs i 5-liters dunkar som jag tror kostar nästan 2000:- vilket blir väldigt onödigt då det bara går åt några deciliter. Kan man komma åt det på något annat sätt eller om handlaren är snäll och säljer en mindre mängd kan det kanske vara ett alternativ.

Har själv gjort den behandlingen både på golv och på egen gjuten diskbänk.
Lithurin är en klassisk tvåstegsmetod med kemiska vattenburna härdare som reagerar med betongen. Lithurin 1 är vanligt vattenglas (magnesiumsilikat om jag inte har fel) och Lithurin 2 är silan/siloxan-baserad har jag för mig.

Vill man ha göra samma behandling lite billigare kan man först köra Herdins Fuktstopp (vattenglas) och sedan Weber Betongimpregnering (silan). Skyddet är bättre än enbart vattenglas men inte fullgott mot vin- och fettfläckar.
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Helioz skrev:
Lithurin är en klassisk tvåstegsmetod med kemiska vattenburna härdare som reagerar med betongen. Lithurin 1 är vanligt vattenglas (magnesiumsilikat om jag inte har fel) och Lithurin 2 är silan/siloxan-baserad har jag för mig.

Vill man ha göra samma behandling lite billigare kan man först köra Herdins Fuktstopp (vattenglas) och sedan Weber Betongimpregnering (silan). Skyddet är bättre än enbart vattenglas men inte fullgott mot vin- och fettfläckar.
Bra tips! Bra därför att det är praktiskt användbart. Produktnamn & förpackningar som går att köpa av en amatör. T ex har jag hittat Lithurin men då gäller 200-liters fat. Å andra sidan tar det väl en dag eller två att leta upp var jag kan inhandla vattenglas & silan.

95% av alla tips jag hittat på nätet är oanvändbara eftersom inköpställe & pruduktnamn saknas. T ex behövde jag flytmedel till gjutningen. Omöjligt att köpa för en amatör men som tur var har jag en bekant som jobbade på bygge. Han kunde tigga till sig de centiliter jag behövde.

Ett mycket oväntat problem är att det visat sig närmast omöjligt att få tag i slippapper lämpliga för våtslipning av betong. De säljs inte av Bauhaus/K-Rauta/Hornbach/Biltema/etc. Jag har googlat fram ett antal tillverkare som kan leverera om jag beställer 100-tals m2. Den enda butik jag hittat på webben som har 125 mm sliprondeller grovlek 100 är toolab.se. Men det visade sig att dom inte kan leverera fler än enstaka ark eftersom deras underleverantör, Bosch, inte kan leverera. På Lantmännen i Brösarp hade dom en förpackning med 5 ark. Så här långt har jag klarat mig med diamantkapskivor från Biltema men nästa vecka får jag spendera en dag på att ringa runt till Lantmännens skånska butiker, lokala stensliperier, etc. Suck!
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
Angående slippapper så behöver de inte vara specifikt för betong utan endast vara med kiselkarbid istället för aluminiumoxid. De flesta svarta våtslippapper är kiselkarbid.

Bosch har en serie slippapper för vinkel-, excenter-, delta och handslip som heter "Best for Stone" som de flesta järn- och bygghandlare kan ta in. Fast de var kanske dem du menade ovan? Här finns det till excenter t.ex:
http://www.nords.se/sv/verktyg-och-...h-best-for-stone-125-mm-8-halat-k320-5-p.html

Vinkelslip:
http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/172197/vinkelslippapper-best-for-stone/

Tyvärr är Sverige en alldeles för liten marknad så det är extremt svårt att få tag på rätt verktyg och slipmaterial. Egentligen skall man ju slipa med diamantrondeller genom hela processen, se bara utbudet och de låga priserna hos denna butiken:
http://www.toolocity.com/

Komplett slipkit med maskin och allt man behöver för $200:
http://www.toolocity.com/kawaii-concrete-countertop-polishing-package-5-wet.aspx

Bohusgranit har dock lite diamantrondeller:
http://www.bohusgranit.se/verktyg/diamantrondeller/

Wendexo har också:
http://www.iackomp.se/wendexo/produkt/produkt.htm
 
Redigerat:
  • Gilla
Mr_Bear och 2 till
  • Laddar…
Helioz skrev:
Angående slippapper så behöver de inte vara specifikt för betong utan endast vara med kiselkarbid istället för aluminiumoxid. De flesta svarta våtslippapper är kiselkarbid.
Tackar! Bra info igen!

Biltema har kiselkarbidpapper. Visserligen 120 och inte 80-100 som jag ville ha men det får duga i brist på annat. Skall googla vidare.

Och jovisst var det Bosch "Best for Stone" jag var ute efter. De 15 rondeller med korn 100 jag fick tag på gav exakt den yta jag ville ha. Lite dålig livslängd bara. Tål inte vatten bra.

Och man gråter när man läser siten http://www.toolocity.com/ . Varför finns det ingen sådan leverantör i Sverige? Å andra sidan så hade det nog gått att hitta någon liknande inom EU om jag från början insett att slippapper var ett problem.

"3M Hook-it 618" kan vara ett alternativ. Om man hittar någon som säljer det....

:)
 
Redigerat:
Lithurin kostar inte 2000kr för 5l.
Jag behandlade mitt 100m2 garagegolv för några månader sen och köpte då 10-15l av både steg1 och steg2. Jag betalade under 2000kr för alltihopa.
 
Gabbe1 skrev:
Lithurin kostar inte 2000kr för 5l.
Jag behandlade mitt 100m2 garagegolv för några månader sen och köpte då 10-15l av både steg1 och steg2. Jag betalade under 2000kr för alltihopa.
Låter helt OK för 100 m2. Men jag med mina 4 m2?

Funkar det så är jag kanske beredd att slanta upp. Var köpte du? Hur stora förpackningar?

(Nu blev jag avundsjuk igen. Jag vill oxå ha ett 100 m2 garage. :( )
 
  • Gilla
Taddy
  • Laddar…
håemerr skrev:
Nygjutet.

Om några timmar skurar jag ytan med en skurbräda. Efter två dagar grovslipar jag och spacklar med finbetong harpad till en ballaststorlek om 0 - 1 mm. Två dagar senare river jag formen, slipar igen och gnuggar in finbetong finharpad till c:a 0 - 0.3 mm. Sedan får skivan härda några dagar varefter jag tar bort skyddsplasten, låter skivan torka några dygn och slipar sedan fram den finnish jag vill ha.

Stay tuned. Mer foton kommer.

:)
Det ser ut att bli riktigt fint det där.

Jag förmodar att det blir en inbyggnadshäll och därefter en inbyggnadsugn under, isåfall hur placerar du hällen?
Hamnar den över betongkanten eller kommer den att vara något lägre?
 
Idag har jag rivit gjutformen. Skall hålla skivan fuktig ett par dagar till. Tänkte göra sista slipningen på onsdag. Toolab.se har nu fått tag i slippapper som förhoppningsvis är hos mig då. Om nu inte snöstormen blockerar transporterna hit till Österlen. :(

K130318-rivet1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



maglag skrev:
Jag förmodar att det blir en inbyggnadshäll och därefter en inbyggnadsugn under, isåfall hur placerar du hällen?
Hamnar den över betongkanten eller kommer den att vara något lägre?
Som framgår av bilden ovan har jag en fristående 60 cm spis.
 
håemerr skrev:
Låter helt OK för 100 m2. Men jag med mina 4 m2?

Funkar det så är jag kanske beredd att slanta upp. Var köpte du? Hur stora förpackningar?

(Nu blev jag avundsjuk igen. Jag vill oxå ha ett 100 m2 garage. :( )
Jag köpte från min lokala Beijerhandlare, det minsta tror jag är 5l förpackningar vilket räcker till mååånga bänkskivor. Betongytan blir betydligt mycket mer motståndskraftig men inte tät, olja/vatten kan tränga ner i ytan om det får stå ett tag. Största fördelen är att betongen inte dammar och blir mycket lättstädad, speciellt om du har en spegelblank yta på betongen innan behandlingen.

100m2 garage är en lyx jag kunde unna mig när vi ritar och bygger i egen regi :)
 
Så var det då klart!

Återstår bara lite efterbehandling.

130327-klart01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


130327-klart02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


130327-klart03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Missad och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.