Hej,

Jag vill ha en köksbänkskiva i betong med uttag för diskho samt spishäll. Jag hade tänkt göra formen av tex en spånskiva där jag gör uttag som jag sedan fyller med frigolit och sedan en ram runtom spånskivan. Formen sätter jag sedan ovanpå bänkskåpen och gjuter på. Varför är detta en dum tanke? Har letat runt överallt och har inte stött på någon som platsgjutit...
 
Det svåra blir ju att få en bra yta på den.
 
Varför blir det svårt att få en bra yta?
Har läst finjas men inte sett något om platsgjuta.
Anledning till att jag gärna vill platsgjuta är så man slipper lyfta bänkskivan sen och risker att den går sönder på de smala ställena...
 
Ser mer nackdelar än fördelar med att platsgjuta.

Ska du låta spånskivan ligga kvar under bänkskivan och bara såga av överhänget sv spånet?!
 
Låta spånskivan ligga kvar. Såga överhänget hade kanske funkat? Hade tänkt sätta plywood under spånskivan en bit ut och sedan runt spånskivan. "Ramen" kommer alltså inte dikt på spånskivan. Gjuter alltså in spånskivan så den inte syns och tar sedan bort plywood. Är det klart som glas:)?
 
Förresten så hör jag gärna fler nackdelar då inga ännu trängt in i min tjocka skalle...
 
Vad är det för mått på skivan?
 
Låter grymmt fräckt. Jag som skulle gjuta bänkskivor i veckan men kanskenfår ynka om nu
 
Ska du få till en fin och slät yta så måste du slipa betongen och kanterna ska ju rundas/fasas till en fin form. Risken finns också att ytan kan bli ojämn i ovandelen av kanterna mellan formen och betongen, men ska du ändå slipa skivan så går det kanske att fixa till.
Så räkna med att hyra en betongslip med effektiv damsugare för det arbetet.
 
Längd längs vägg är 300, 180 cm i vinkel. Djup 64, tjocklek?
Spishällen skall stå i hörnet där linjen kröker 45 graders och sen 45 grader igen.
Spånskivan ihopskarvad med ungefär samma mått fast med 60 cm djup.
 
Spånskiva är väl ingen höjdare att gjuta på? Borde inte den suga ur vattnet lite väl snabbt ur betongen?
 
Prima spånskivan först?
 
Vad har du för krav på finish?
 
Nästan precis samma mått som min. Funderar nu oxå på att platsgjuta. Frågan e om man skall lägg en spån eller mdf skiva som man sen lägger en byggplast på och upp på väggen. Gjuter man ca 4 cm med armering så borde väll den bli stabil i sig. Min är 3m vinkel och sen 2.,7 m. Funderar på om den kan spricka??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.