S
JKrister skrev:
Tror jag förstår vad du är ute efter.
Jag tycker det fort blir många rörliga delar och då blir det knepigt.
Jag hade gjord enligt bild nedan. Och haft fjäderbelastning så den fälls upp själv. Så får man ta i lite när man ska få ihop sen.
Väldigt svårt att rita men färgerna tycker jag hjälper till.

[bild]
Exakt!!!!! :)
 
S
Fluxor skrev:
Samma konstruktion som i Boxie den utdragbara strykbrädan: [länk]
Inte så tokig, lite för dyr
 
  • Gilla
mrjim
  • Laddar…
S
Provmontering, sen lite limning och färg :) även shimsa in sågen halv millimeter ;)


Provmonterad bordscirkelsåg på en anpassad träarbetsbänk med öppna förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
S
Skooda skrev:
En idé: Utdragsskiva som ligger precis under toppskivan, när man dra ut skivan vill jag ha den i samma höjd som toppskivan, finns sådan beslag/expansionsbeslag ? Ska försöka göra en skiss
Hur får man till denna lösning?

En hopfällbar träbord med delad skiva i utfällt och ihopfällt skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skooda skrev:
Provmontering, sen lite limning och färg :) även shimsa in sågen halv millimeter ;)


[bild]
När du är klar, så ska du komma och göra mitt garage med! 😎
Det här blir riktigt bra!! 👍🏻👍🏻
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
På dessa bord så ramlar skivan i mitten ner när man drar ut skivorna på sidorna.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Skooda skrev:
Hur får man till denna lösning?

[bild]
Tänkte på dessa bord men tyckte att det blev fult om den sektionen är lägre än andra delar av bänken. (Som sagt ovan faller mitten delen ner)

Jag har faktiskt tänkt ännu mer på det här under dagen.
Jag har ändrat mitt förslag till att bara ha ett utdragsbeslag som lutar uppåt.
Jag har inte datorn nära idag så lägger in en visualisering av den idén imorgon
 
Mittdelen faller inte ner, du kan bara dra ut en skiva om du vill, bordet lutar inte då.😃
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Ett fingergrepps stål är beställt :)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Skooda skrev:
En idé: Utdragsskiva som ligger precis under toppskivan, när man dra ut skivan vill jag ha den i samma höjd som toppskivan, finns sådan beslag/expansionsbeslag ? Ska försöka göra en skiss
Ett enkelt sätt vore att göra utdragsskivan som ett parallogram, dvs ungefär som en utdragbar skärbräda med skivor i dubbla lager. Man drar ut skivorna och genom att föra det övre lagret mot dig eller åt sidan "reser" du upp den översta skivan som då kommer att vila på sina "gavlar".

Svårt att förklara i ord men om man tänker sig en tändsticksask och tar ytterfodralet/hylsan och gör en sådan fast med gångjärn i fogarna så kan den kollapsa och bli platt så att säga. Den kan resas (utdragen) och bli platt (för att skjutas in). Det du får leva med är en viss förskjutning av överdelen i förhållande till underdelen samt kanske nödvändigheten att låsa konstruktionen i uppfällt läge, men det kanske är acceptabelt?

Eftersom det här är helt och hållet hittepå utan hjälp av penna och papper eller prototyper ber jag att reservera mig för ev feltänkt — det skulle ju inte vara första gången...

//Ronnie
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
En annan idé är att du helt enkelt har toppskivan utdragbar. Sedan ligger det en skiva under denna som går upp bakom toppskivan när denna dras ut. Dvs att toppskivan i sin tur har en hake eller liknande, som greppar tag i underbrädan för att få denna att lyftas upp på något vis.
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Skooda skrev:
Provmontering, sen lite limning och färg :) även shimsa in sågen halv millimeter ;)


[bild]
Det där blir ju väldigt snyggt och jag vill inte vara en "partypooper", men det kommer aldrig räcka till. Jag byggde en arbetsbänk och ett rullande bord/monteringsbord och tyckte att jag hade hur mycket förvaring och bänkyta som helst. Titta hur det blev ett halvår efter ;) ;)

Överbelamrad arbetsbänk med verktyg och oorganiserade föremål i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsbänk överbelamrad med verktyg och diverse föremål, vilket visar bristen på organisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
S
-RB- skrev:
Det där blir ju väldigt snyggt och jag vill inte vara en "partypooper", men det kommer aldrig räcka till. Jag byggde en arbetsbänk och ett rullande bord/monteringsbord och tyckte att jag hade hur mycket förvaring och bänkyta som helst. Titta hur det blev ett halvår efter ;) ;)

Lugnt lugnt, Ajdå :) tur att man har 72 kvm till att bygga bänkar och hurtsar på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.