Så som din sista bild (längst ner till vänster) visar känns nästan rätt men eftersom det fortfarande är nära klingan så skulle jag hellre välja att klämma fast något längre ifrån om det är möjligt.
 
S
badtastex skrev:
Sågen är inte så bra på att ta hand om dammet tyvärr, men du ser ut att ha klingskyddet anslutet till dammsugare också va? Har lite svårt att förstå dammansamlingen där på andra sidan om anhållet - jag har haft mest problem med att det ramlar en mssa damm rakt ner under sågen. För mig var lösningen att bygga en speciell bänk som samlar upp dammet där och leder det vidare till spånsugen.

En släde bör du absolut bygga men under tiden kan du väl använda geranhållet, det är klart riskabelt att kapa med vanliga anhållet eftersom det lätt leder till att biten fastnar mellan anhåll och klinga och då skjuts den iväg mot dig.
Japp, klingskyddet anslutet till dammsugaren.
 
Ja det där funkar så länge du kan dra bak extradelen så långt att du inte når klingan innan du "lämnat" anhållet. Jag hade föredragit kloss satt med skruvtving på anhållet, den kan man sätta var man vill. När plankan börjar bli kort/sista snittet flyttar du geranhållet till högra sidan (antar det går att göra på denna såg?) så du har något att hålla i och håller fingrarna på tryggt avstånd från klingan.

Edit. Såg nu det var dubbla spår i bordet så glöm det andra jag skrev.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
ok, jag lägger upp en bild i morgon på uppsättningen, så inga olyckor sker
 
S
Skruvtest, sammanfoga hurtsarna

jag använde två 19mm mdf bitar, hängandes i luften, så det inte finns någon bänk/underlag som kan störa testet, jag hade fyra skruvtyper att till gå.
1,2 och 4 drog riktigt bra, 1:an kanske lite bättre än 2 och 4, alla tre drog så att bitshållaren följde med ner i mdf´n
3 var bedrövlig !

Jag kommer att välja nummer 4, varför? längden på skruven och antal skruv jag har att tillgå.

IMG_1036.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1035.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
S
Lugnt idag, grundmålat och slipat hurtsarna.
 
S
Skooda skrev:
ok, jag lägger upp en bild i morgon på uppsättningen, så inga olyckor sker

En cirkelsåg med infäst träbit redo för kapning på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det ser bra ut men är du framme vid klingan där så skulle jag flyttat vinkeln lite så ämnet lämnar vinkeln lite tidigare.
 
S
Ok, tack
 
S
Han med lite rött också :)
 
S
Skooda skrev:
Han med lite rött också :)
Nybyggda träarbetsbänkar med hyllor och lådor i ett tomt rum med röd och blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
P
Det där blir snyggt och bra!

Jag gillar verkligen hur du sammanfattar vad du lärt dig och gjort under dagen. Dels ger det mig en bra överblick och dels är det bra för inlärningen.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Skooda skrev:
Skruvtest, sammanfoga hurtsarna

jag använde två 19mm mdf bitar, hängandes i luften, så det inte finns någon bänk/underlag som kan störa testet, jag hade fyra skruvtyper att till gå.
1,2 och 4 drog riktigt bra, 1:an kanske lite bättre än 2 och 4, alla tre drog så att bitshållaren följde med ner i mdf´n
3 var bedrövlig !

Jag kommer att välja nummer 4, varför? längden på skruven och antal skruv jag har att tillgå.

[bild]

[bild]
Drog skruv nr 1 ihop bitarna bra? så brukar inte vara fallet med helgängad skruv i likartade material.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.