Hej
Tyvärr tror jag tror inte du får ut något på hemförsäkringen så vida det inte är något rör som sprungit läck.
.Fota/filma eländet så mycket du kan.Det är bättre att ta för många bilder.
Ta dit din besiktningsman direkt på måndag så han får kolla på skadan och göra en bedömning.Be om ett skriftligt utlåtande så att du har torrt på fötterna om förre ägaren inte vill ta kostnaden.Ett intyg om hur det ser ut är bra att ha om det går till tinget.
Jag tror inte skadan bli värre om du väntar på gamle ägarens svar.
Utan att veta tror jag att vattnet är en kombination av golvvärmen och platonmattan.
Ta dig en rejäl fundera på om du verkligen måste ha golvvärme.
Golvvärmen ställer nog till med mer än den gör nytta i ett gammal hus utan isolering och kapilärbrytandn skickt under plattan.

Fredrik
 
Jag är medveten om detta med golvvärmen men min tanke är ändå att ha detta.
Jag kommer att lägga in t2 reflekta med en t2 röd i
http://www.t2.se/forms/ProductDetail.aspx?ProductId=20&MenuSelect=ctl00_aFloor
Givetvis med en riktigt lagd platonmatta under.
Är detta också helt fel?
Borde jag satsa på vanliga vattenburna radiatorer istället? I så fall varför? på grund av kapilärkraften?
 
Redigerat:
Har du vattenburet så lägg slang. Ev blir det dyrare för att du behöver shunt men slangen kommer hålla bra mycke länge än en elslinga och vattnet kan du värma upp med det energislag som för stunden är billigast.
 
I mitt fall blir det mycket dyrare då jag kan få t2 till mycket bra pris.
Sen kan jag reglera värmen lättare med elen då tänker jag främst på nattsänkning och dylikt.
 
O
Golvvärmen kan jag nästan vara helt säker på att du aldrig får som dolt fel, då du enkelt kunde upptäckt att termostaten inte fungerade. Det är din skyldighet att kontrollera detta.
 
källare är en biyta och skall så förbli enligt min mening.
all sorts fuktspärrande åtgärder underjord är att fråga efter problem.

Golvvärmeslinga + flytspackla samt klinker är det enda alternativet samt ventilation för att få en halv luftomsättning per timme (minst) om man nu absolut ska bo där.
Isolera aldrig inåt, varken över eller under mark.

Hoppas det löser sig.
Lycka till!
 
Nu spelar det ju ingen roll om golvvärmen fungerar för den är lagd på fel sida om platonmattan.
Enligt beskrivningarna skall den ligga ovan inte under som den gör idag.
Detta gör ju att jag måste lägga in ny är lite svårt att bila upp den gamla och återanvända.
 
WOW!

Sämsta läsaren på forumet, jag erkänner! såg nu att golvvärmen ligger UNDER platonmattan... fantastiskt jobbat!!! borde vara straffskatt bara där!
värme har en tendens att stiga, med sig för denna fukt från undergrunden och detta kan då (delvis) vara anledningen till din bassäng.
 
Ja det blir ju kontentan av hans grymma konstruktion.
Fattar inte hur det kan bli så fel som det blivit är ju inte ett enda rätt.
 
Redigerat:
det kan ju vara så enkelt att någon gjort en riktig instruktion men han läste den uppochner baklänges!
någon måste ju ha ansträngt sig ordentligt för att det verkligen inte skulle bli rätt.
 
Ja man kan ju börja fundera på hur tankarna gått
 
Hej
Här kommer lite lektyr om omvänds fuktvandring.
http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg_och_hjaelpmedel/fuktskador/omvaend_fuktvandring/
Observerar att detta kan hända i angränsande rum även om golvvärmen är på.
Utan att ha några bevis så tror jag att en mekaniskt ventilerad platonmatta med lite isolering och ingjutana värmeslingor på råder bot på problemet då anläggningsytan mot den gamla plattan blir relativt liten och luftcirkulationen borde transportera bort värmen som går nedåt mot den gamla plattan.
Jag tror att vi ska ha den här konstruktionen i vårt framtida badrum då plattan i den här kåken är 30-40 cm tjock:x och jag är inte speciellt sugen på att bila bort allt och isolera under.
Fredrik
 
Idag har jag pratat med mitt försäkringsbolag dom säger också att detta är ett dolt fel av det dom kan avgöra på telefon.
Samtidigt sa dom att den tidigare ägaren mest troligt inte kommer att kunna få ut något även om dom har en dolda fel försäkring.
Och när man tänker efter så är det ju inte så konstigt, finns ju ingen som ersätter något som inte är korrekt gjort.
Efter det samtalet ringde jag direkt till min besiktningsman och han skall komma hit och titta på eländet imorgon

Synd att det inte går att lägga upp bilder här så hade ni fått se denna fantastiska konstruktion.
 
Synd att det inte går att lägga upp bilder här så hade ni fått se denna fantastiska konstruktion.
Utökad svarsruta + bifoga filer till inlägget

Låt oss se den fantastiska konstruktionen
 
Bild 1
Skarv med ett vp rör emellan och ingen överlapp
Bild 2
Golv värmen under platon mattan i överkant syns också golvgivaren som inte direkt ligger i närheten av golv värmmattan.
Bild 3
Nästa fantastiska skarv denna till och med utan tejp
Bild 4 + 5
Under platonmattan VATTEN...och lite andra fina fläckar
Bild 6
slutat en bit från väggarna ( enda stället som är torrt )
 
  • Källargolv 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källargolv 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källargolv 008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källargolv 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källargolv 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källargolv 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.