K kajsarasmusson skrev:
Tack!
Något tips på vilket bruk jag ska använda för att fästa perlitdomen på betongplattan?
Inget alls skulle jag säga. Det är bättre det kan röra sig.
 
B bellman83 skrev:
Inget alls skulle jag säga. Det är bättre det kan röra sig.
Tack, men too late.
Fäste den med eldfast igår.

Tänkte slänga på finbetong på domen sen och blanda i Sika så att den står emot väder bättre. Sen blir det proveldning. Tar gärna tips hur man gör då. Hur snabbt man kan öka. Funderade på att börja med marschaller.
 
  • Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
Nybyggd uteugn av finbetong med eldning av björkved och rök som stiger från skorstenen, ute på landet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar den äntligen bli klar!
Har haft på vattenavvisande finbetong på utsidan.
Igår eldade jag med marschaller och idag testar jag en liten brasa med björkved.
Tar tacksamt emot tips på hur man ska lägga upp ineldningen. Hur snabbt man kan öka på etc.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Du vill ju driva ut fukten sakta, det beror också på hur länge sen du gjorde kupolen? Har den stått i ett avfuktat garage i sex månader = torr. Har den stått utomhus i regn sen någon dag bara = blöt... :)

Jag körde med en kupévärmare i några dygn, sen lite tändved, sen en kraftigare brasa..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du vill ju driva ut fukten sakta, det beror också på hur länge sen du gjorde kupolen? Har den stått i ett avfuktat garage i sex månader = torr. Har den stått utomhus i regn sen någon dag bara = blöt... :)

Jag körde med en kupévärmare i några dygn, sen lite tändved, sen en kraftigare brasa..
Den har gjorts i flera omgångar. De första lagren stått i garage och torkat i månader. Sen har den stått ute och lagts vattentät betong tidigare i veckan. Skulle tro att den är hyfsat torr. Men kanske ska köra lite småbrasor några dagar innan jag drar på en större?!
 
Äntligen var dagen kommen, som jag längtat!
Pizzan smakade fantastiskt!

Tack alla som bistått med tips och råd. Sjukt stolt när man lyckats bygga sin egen pizzaugn och gräddat sin första pizza.

Hembakad pizza placeras i en nybyggd utomhus pizzaugn med glödande ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygräddad pizza på blå tallrik framför hemmabyggd pizzaugn med eldslåga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pizzadeg utkavlad på bord med kavel och deg i bakgrunden mot en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd pizzaugn med flammande eld och nygräddad pizza inuti på stenplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembakad pizza med smält ost och skinka, framgång från egenbyggd pizzaugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som äter ett stycke pizza med en nylagad pizza på tallriken i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
tubiux och 7 till
  • Laddar…
K kajsarasmusson skrev:
Äntligen var dagen kommen, som jag längtat!
Pizzan smakade fantastiskt!

Tack alla som bistått med tips och råd. Sjukt stolt när man lyckats bygga sin egen pizzaugn och gräddat sin första pizza.

[bild][bild][bild] [bild][bild][bild]

Snyggt!
 
  • Gilla
kajsarasmusson
  • Laddar…
K kajsarasmusson skrev:
Äntligen var dagen kommen, som jag längtat!
Pizzan smakade fantastiskt!

Tack alla som bistått med tips och råd. Sjukt stolt när man lyckats bygga sin egen pizzaugn och gräddat sin första pizza.

[bild][bild][bild] [bild][bild][bild]
Kul att du äntligen fick ihop det efter den långa väntan! Bra jobbat
 
  • Gilla
kajsarasmusson
  • Laddar…
A
Får jag fråga, det eldfasta teglet, lägger man det stumt, eller med fog?
 
Scouten skrev:
Får jag fråga, det eldfasta teglet, lägger man det stumt, eller med fog?
Hej,
Det som är inne i ugnen lade vi utan fog. Men de som är utanför precis vid öppningen har vi fäst med eldfast bruk, ingen fog där heller.
 
Scouten skrev:
Får jag fråga, det eldfasta teglet, lägger man det stumt, eller med fog?
Jag la allt mitt utan fog på sand. Körde fiskbensmönster, fastnar spaden lite mindre när man ska fiska upp pizzor
 
A
Tackar, då blir det utan fog! I fiskbensmönster.
 
K kajsarasmusson skrev:
[bild] [video] Nu börjar den äntligen bli klar!
Har haft på vattenavvisande finbetong på utsidan.
Igår eldade jag med marschaller och idag testar jag en liten brasa med björkved.
Tar tacksamt emot tips på hur man ska lägga upp ineldningen. Hur snabbt man kan öka på etc.
Hej!

Fin ugn, håller på och bygger en liknande. Undrar vilken skorsten du har använt samt hur du tätade runt omkring den? Är rädd för att ugnen ska spricka pga värmeutvidgningen från skorstenen.
 
M Maldini43 skrev:
Hej!

Fin ugn, håller på och bygger en liknande. Undrar vilken skorsten du har använt samt hur du tätade runt omkring den? Är rädd för att ugnen ska spricka pga värmeutvidgningen från skorstenen.
Hej,
Vad kul att du också bygger ugn!
Det har hunnit gå ett år så minns inte helt säkert men något klocka ringer för att det var stos och rör från Jötul. Runt stosen tror jag jag tätade med brandisolering som jag även använde på hela ugnen. Min ugn har tyvärr ändå fått spricka runt röret efter eldning och efter första vintern.
 
Tack för svar. Tråkigt med en spricka! Jag har förstått att det kan bli problem med just detta runtomkring röret så funderar på om det finns någon bra lösning för att undvika att det inträffar.. Läste något här på forumet om att snurra en bit kartong runt röret vid gjutningen för att skapa litet utrymme för värmeutvidgningen. Vet inte om det är något att testa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.