B bellman83 skrev:
Vad kostar det att isolera bottnen med perlit?

En kalciumsililkatskiva ligger på en tusenlapp.

Det finns brandisolering av industristandard som du kan isolera ovandelen med.
Använd inte vanlig stenull för husväggar.

Brandisolering kan du köpa billigt av firmor som isolerar ventilation och dylikt. De får bitar över som är värdelösa för dem själva men som du kan pussla ihop.

Lecablock har fördelen att de fungerar som ett värmemagasin och hjälper till att sprida värmen jämnt i ugnsbotten till viss del men det behövs inte om inte valvet kan hålla värmen.
Jag har nog ca 60-70 liter perlit över. När man blandade det med betong lite för länge blev det som lecakulor i konsistensens. Får se om vi använder den eller om vi köper tunnare lecablock till mellanskiktet.

Tack för tips om isolering. Ska se vad jag hittar för firmor i närområdet jag kan fråga om spillbitar. Kan man bara lägga på det och sen eldfast betong uppepå?
 
K kajsarasmusson skrev:
Jag har nog ca 60-70 liter perlit över. När man blandade det med betong lite för länge blev det som lecakulor i konsistensens. Får se om vi använder den eller om vi köper tunnare lecablock till mellanskiktet.

Tack för tips om isolering. Ska se vad jag hittar för firmor i närområdet jag kan fråga om spillbitar. Kan man bara lägga på det och sen eldfast betong uppepå?
Höjden på ugnen är intressant att tänka på när man ska isolera bottnen.
Du har redan ett fundament, hur högt är det?

En lagom höjd på ugnsgolvet är 115-120 cm.

Utanpå isoleringen så tar man hönsnät eller nät avsett för att putsa väggen, och sen putsbruk.
Här finns ingen anledning att använda eldfast bruk.
 
  • Gilla
kajsarasmusson
  • Laddar…
B bellman83 skrev:
Höjden på ugnen är intressant att tänka på när man ska isolera bottnen.
Du har redan ett fundament, hur högt är det?

En lagom höjd på ugnsgolvet är 115-120 cm.

Utanpå isoleringen så tar man hönsnät eller nät avsett för att putsa väggen, och sen putsbruk.
Här finns ingen anledning att använda eldfast bruk.
Är inte hemma och kan mäta men tror jag läste mig till vilken domhöjd, öppningens bredd/höjd etc skulle vara och byggde efter det.
Tack för tips om bruket.
 
K kajsarasmusson skrev:
Är inte hemma och kan mäta men tror jag läste mig till vilken domhöjd, öppningens bredd/höjd etc skulle vara och byggde efter det.
Tack för tips om bruket.
Ja, men själva ugnens höjd över mark tänker jag på.
För låg så ser du inte in, men sätter man den i ögonhöjd så blir den omöjlig att jobba med.
 
B bellman83 skrev:
Ja, men själva ugnens höjd över mark tänker jag på.
För låg så ser du inte in, men sätter man den i ögonhöjd så blir den omöjlig att jobba med.
Ah, du menar så. Inte klart än. Har murat upp fem varv med lecablock men den står lite nedanför trallen och sen ska bordsskivan gjutas. Så det blir tjockleken på den avgör hur högt det blir.
 
Hej, var hittade du Perlite och hur mycket gick där åt?
 
Handymansweden Handymansweden skrev:
Hej, var hittade du Perlite och hur mycket gick där åt?
Hej,
Jag köpte på nätet på Ebboflod: https://ebboflod.se/mediumkrukor/vermikulitperlite/perlit/perlit-100-liter.html
På handelsträdgårdar och liknande har jag bara hittat 6-10 litersäckar som kostat mer än dubbelt så mycket per liter.

Köpte först 100 liter och det räckte till ett första lager och jag blandade 5-1-1 och blev över med. Men sen fick jag tips att lägga in ett lager hönsnät och mer perlit så då fick jag köpa en säck till för att få det att räcka men det är mycket kvar av den. Funderar på att använda det till att ha i mellanskiktet på betongplattan ugnen ska stå på.
Har fått tips att även lägga på ett lager brandisolering på domen och sedan puts på det så det är nästa steg.

Lycka till!
 
Hjälp!!
När vi flyttade ugnen sprack det inre lagret med perlit och eldfast cement. Hur lagar jag detta på bästa sätt?
 
  • Sprucken ugn med trasigt inre lager av perlit och eldfast cement, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucket inre lager i en vedeldad ugn av perlit och eldfast cement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Schmagen och 1 till
  • Laddar…
Aj då, det såg inte så bra. Stor risk att det blir så när det inte finns någon armering och man ska flytta på den. Det verkar ju bara vara "öppningen" som har rasat.
Om ni inte ska flytta på den igen så hade jag försökt mura upp den på nytt inifrån. Alltså bygga typ en ny "öppningsform" typ en halvmåne plywood. Satt in den och sen fyllt på med bruk från öppningen direkt på formen. Finns kanske någon annan lösning/räddning man kan göra.
Skall du göra det så är det viktigt att du sprutar vatten på den gamla ytan först så den är blöt när du kommer med det nya bruket. Kanske även penslat den gamla betongen med primer. Sen hade jag passat på att sticka in lite hönsnät i den nya öppningen.

Allt detta förutsätter att du inte flyttar på den något mera. när du väl ha murat den "på nytt"

Folk kanske har andra förslag med så hade jag nog gjort
 
  • Gilla
kajsarasmusson
  • Laddar…
G Greatstomp skrev:
Aj då, det såg inte så bra. Stor risk att det blir så när det inte finns någon armering och man ska flytta på den. Det verkar ju bara vara "öppningen" som har rasat.
Om ni inte ska flytta på den igen så hade jag försökt mura upp den på nytt inifrån. Alltså bygga typ en ny "öppningsform" typ en halvmåne plywood. Satt in den och sen fyllt på med bruk från öppningen direkt på formen. Finns kanske någon annan lösning/räddning man kan göra.
Skall du göra det så är det viktigt att du sprutar vatten på den gamla ytan först så den är blöt när du kommer med det nya bruket. Kanske även penslat den gamla betongen med primer. Sen hade jag passat på att sticka in lite hönsnät i den nya öppningen.

Allt detta förutsätter att du inte flyttar på den något mera. när du väl ha murat den "på nytt"

Folk kanske har andra förslag med så hade jag nog gjort
Tack!!
Då är vi inne på samma spår. Klurar om man ska ta hönsnät i öppningen nu eller försöka sätta spikar som går från den hela delen ut mot öppningen? Eller kanske både och?

Ja tyvärr hoppade jag över hönsnät just på öppningen och satte bara i kupolen vilket straffade sig.

Den står där den ska stå nu. Ska bara sänkas ett par centimeter ner mot betongskivan när den ska fästas i bruk och ta bort träklossarna så det är minimal rörelse.

Skulle det vara någon idé sen att typ bestryka hela insidan med ett tunt lager eldfast cement för att ge stabilare yta än perlitblandningen? Eller är det en större risk för att det spricker eller problem med värmen?

Även yttre skiktet med puts har små sprickor vid öppningen/skorstenen. Tänkte lägga på ett tunt lager finbetong utanpå för väderbeständighet efter rekommendation från tegelbolagsmannen. Kanske man ska vänta med det lagret tills man eldad lite och den ev spruckit lite till?

Det blev ett långdraget projekt det här.
 
Hehe, du får se det såhär. När du väl lyckas baka din första pizza så kommer den smaka mkt godare när du vet allt arbete som ligger bakom.
Jag hade använt både spik och nät i övergången. Jag vågar inte riktigt svara om du skall vänta eller sätta dit ett täckande lager direkt. Men jag antar att du skall sätta dit ett täckande lager direkt med eldfast cement då det kommer bli mycket sämre vidhäftningsförmåga när du väl har eldat i den då det finns massa sot och dylikt som fastnar där

På utsidan är det strunt samma skulle jag säga. Det är väl lika bra att smeta på där när du ändå har blandat för insidan
 
G Greatstomp skrev:
Hehe, du får se det såhär. När du väl lyckas baka din första pizza så kommer den smaka mkt godare när du vet allt arbete som ligger bakom.
Jag hade använt både spik och nät i övergången. Jag vågar inte riktigt svara om du skall vänta eller sätta dit ett täckande lager direkt. Men jag antar att du skall sätta dit ett täckande lager direkt med eldfast cement då det kommer bli mycket sämre vidhäftningsförmåga när du väl har eldat i den då det finns massa sot och dylikt som fastnar där

På utsidan är det strunt samma skulle jag säga. Det är väl lika bra att smeta på där när du ändå har blandat för insidan
Hej!
Det blev hönsnät enbart och än så länge verkar det hålla ihop. Håller tummarna.
Får se hur jag gör med eldfast cement på insidan.

Ja, pizzan lär smaka väldigt gott när man tänkte på tid och jobb som ligger bakom.

Får återkomma med bilder när jag kommit så långt.

Tack för all hjälp!
 
  • Hembyggd pizzaugn i konstruktion med hönsnät och tänkt eldfast cement, delvis täckt med presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
Pizzaugnsbygget har stått still länge men nu dags att fästa domen på betongbordet. Eldfast tegel är utskuret och ligger på plats. Vad ska jag använda för bruk för att fästa domen? Hemmabyggd pizzaugn med halvfärdig kuppel av eldfast material, utskurna tegel på betongbord och verktyg i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Redigera inlägget, eller anmäl det till moderatorerna via knappen på inlägget...
Tack!
Något tips på vilket bruk jag ska använda för att fästa perlitdomen på betongplattan?
 
K kajsarasmusson skrev:
Tack!
Något tips på vilket bruk jag ska använda för att fästa perlitdomen på betongplattan?
Eldfast bruk, jag har använt det från Hey'di med bra resultat...
 
  • Gilla
kajsarasmusson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.