G Greatstomp skrev:
Du kan flytta på den nu utan problem. Den är uppnått 70 % av sin hållfasthet efter 28 dagar. (dvs redan efter 2-3 dagar så kan du flytta på den utan problem, betong är extremt tåligt)
Jag hade inte lagt på något mer nu. Den ska hålla. Men om du ska sätta mosaik så behöver du som någon ovan skrev mura in ett lager med isolering. Mosaik är EXTREMT känsligt för rörelser. Jag hade hoppat det. Men är inte så konstnärlig av mig och tycker betong är ganska fint. Tycker du det är omständigt så kan du ju alltid prova på en liten bit. Fungerar det där så funkar det på resten.
Vill också påminna om att skulle du sätta mosaik på den så måste den stå väderskyddad på vintern annars blir det med stor sannolikhet frostsprängning på mosaikbitarna och de lossnar av den anledning istället för värmerörelser
Tack för all hjälp!
Om jag skippar mosaiken lägger jag ändå på ett lager eldfast betong nu utanpå perlit? Den känns så skör och ”smulig”. Känns som den skulle behöva ett skyddande lager.
 
K kajsarasmusson skrev:
Tack för all hjälp!
Om jag skippar mosaiken lägger jag ändå på ett lager eldfast betong nu utanpå perlit? Den känns så skör och ”smulig”. Känns som den skulle behöva ett skyddande lager.
Absolut, upplever du att det behövs så är det bara att köra på. Låter som en bra idé att ha ett täckande skick på
 
  • Gilla
kajsarasmusson
  • Laddar…
K kajsarasmusson skrev:
Tack för all hjälp!
Om jag skippar mosaiken lägger jag ändå på ett lager eldfast betong nu utanpå perlit? Den känns så skör och ”smulig”. Känns som den skulle behöva ett skyddande lager.
Jag har haft en ugn med glasmosaik ute i flera år och upplever inga problem.

Kakelfirman jag köpte materialet av sa att det hänger på hur man blandar bruket, det ska inte bli luftbubblor i fixen för det är där vatten kan samlas och spränga loss mosaiken.

Kolla denna länk för sprucken ugn
https://community.fornobravo.com/forum/oven-management/firing-your-oven/3965-help-cracks-in-oven
 
  • Ugn täckt med vit glasmosaik utomhus med skuggmönster över ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kajsarasmusson
  • Laddar…
B bellman83 skrev:
Jag har haft en ugn med glasmosaik ute i flera år och upplever inga problem.

Kakelfirman jag köpte materialet av sa att det hänger på hur man blandar bruket, det ska inte bli luftbubblor i fixen för det är där vatten kan samlas och spränga loss mosaiken.

Kolla denna länk för sprucken ugn
[länk]
Tack, vilken bra länk. Får hålla tummarna att min inte spricker sen. Får ta det försiktigt när det väl är dags att elda i den och göra det stegvis. Hur länge tror du jag behöver vänta tills jag kan börja elda i den. Sista lagret lades på i slutet av förra veckan.
 
K kajsarasmusson skrev:
Tack, vilken bra länk. Får hålla tummarna att min inte spricker sen. Får ta det försiktigt när det väl är dags att elda i den och göra det stegvis. Hur länge tror du jag behöver vänta tills jag kan börja elda i den. Sista lagret lades på i slutet av förra veckan.
Den torkar nog effektivt i solen, så ställ ut den om det är soligt hos dig.

Perlit är väldigt poröst och bra på att hålla vatten men det dunstar säkert lika lätt.

Av den anledningen tror jag inte att själva fukten kommer spränga väggarna utan det är temperaturskillnaderna mellan in och utsida som kan skapa spänningar.

Varje gång det regnar kommer den vara knökfull med vatten igen.

Men det är ett större problem i ugnar av gjutmassa tror jag, i din kan vattnet hitta ut utan att spränga.
 
B bellman83 skrev:
Den torkar nog effektivt i solen, så ställ ut den om det är soligt hos dig.

Perlit är väldigt poröst och bra på att hålla vatten men det dunstar säkert lika lätt.

Av den anledningen tror jag inte att själva fukten kommer spränga väggarna utan det är temperaturskillnaderna mellan in och utsida som kan skapa spänningar.

Varje gång det regnar kommer den vara knökfull med vatten igen.

Men det är ett större problem i ugnar av gjutmassa tror jag, i din kan vattnet hitta ut utan att spränga.
Tror du inte det är bra att lägga på ett yttre lager eldfast bruk så att den skyddas lite mer mot väder? det är snö och kallt här halva året.
 
K kajsarasmusson skrev:
Tror du inte det är bra att lägga på ett yttre lager eldfast bruk så att den skyddas lite mer mot väder? det är snö och kallt här halva året.
Det bruket är ju ändå inte vattentätt.

Jag har dålig koll på denna typ av ugn (perlit).

Är det meningen att skalet ska isolera helt själv, och då inte ha någon värmehållande förmåga för tex bröd eller annat bak?

Isåfall så kan ju ett lager puts hjälpa till att skydda perliten.
 
B bellman83 skrev:
Det bruket är ju ändå inte vattentätt.

Jag har dålig koll på denna typ av ugn (perlit).

Är det meningen att skalet ska isolera helt själv, och då inte ha någon värmehållande förmåga för tex bröd eller annat bak?

Isåfall så kan ju ett lager puts hjälpa till att skydda perliten.
Det är framför allt pizza som ska bakas men har en förhoppning att det även ska gå att baka tunnbröd i den.
Har försökt kolla på Youtube-klipp på andra som byggt denna typ av ugn och sett lite olika varianter.
 
K kajsarasmusson skrev:
Det är framför allt pizza som ska bakas men har en förhoppning att det även ska gå att baka tunnbröd i den.
Har försökt kolla på Youtube-klipp på andra som byggt denna typ av ugn och sett lite olika varianter.
Den har antagligen väldigt lite massa i "domen" så i stort sett ingen värmehållande förmåga där, men bottnen som är av tegel? kommer kunna hålla värme.
Ska man rakar ut glöden innan man bakar tunnbröd?

Hursomhelst så skulle jag isolerat den för att kunna baka en omgång bröd eller en stek eller nåt.

Har du tänkt isolering under ugnsgolvet?
 
K kajsarasmusson skrev:
Hej!
Hönsnät är redan inlagt. Lade först ett lager med perlitblandning. Sen hönsnät och ytterligare ett lager. Så är nog drygt 5 cm tjockt nu med hönsnät i mitten. Tror du jag dessutom behöver stenull?
Tja, utan isolering blir ju utsidan lika varm som insidan, dvs minst 350 grader om du ska baka pizza.. Det är lite osmidigt...

För övrigt är stenull inte rätt material att isolera vedugnar med, eftersom den inte klarar mer än ungefär 200 grader kontinuerligt...
 
  • Gilla
daggetydigster
  • Laddar…
B bellman83 skrev:
Den har antagligen väldigt lite massa i "domen" så i stort sett ingen värmehållande förmåga där, men bottnen som är av tegel? kommer kunna hålla värme.
Ska man rakar ut glöden innan man bakar tunnbröd?

Hursomhelst så skulle jag isolerat den för att kunna baka en omgång bröd eller en stek eller nåt.

Har du tänkt isolering under ugnsgolvet?
Nedåt tänkte jag gjuta en platta som antingen har glasflaskor, glaskross eller perlit i mittenskitet. Pratade med gubben på tegelfabriken som tipsade om dessa alternativ.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, utan isolering blir ju utsidan lika varm som insidan, dvs minst 350 grader om du ska baka pizza.. Det är lite osmidigt...

För övrigt är stenull inte rätt material att isolera vedugnar med, eftersom den inte klarar mer än ungefär 200 grader kontinuerligt...
Hej,
Vad skulle du rekommendera för isolering om inte stenull?
 
  • Gilla
Qizzo
  • Laddar…
K kajsarasmusson skrev:
Hej,
Vad skulle du rekommendera för isolering om inte stenull?
Keramisk filt.

Vad gäller isolering under ugnen så har jag läst någon test av glasflaskor nånstans, och det verkade inte alls övertygande.... Det bästa (men dyraste såklart) är kalciumsilikatskiva, så har du inte en tajt budget är det det du köper! På plats nummer två kommer nog vermiculit/perlit. Något som borde funka bra är lecablock, jag har själv 9 cm leca och 50 mm kalciumsilikatskiva ovanpå lecan. Mina "beräkningar" är att leca isolerar en tredjedel så bra som kalciumsilikatskiva.
 
  • Gilla
kajsarasmusson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Keramisk filt.

Vad gäller isolering under ugnen så har jag läst någon test av glasflaskor nånstans, och det verkade inte alls övertygande.... Det bästa (men dyraste såklart) är kalciumsilikatskiva, så har du inte en tajt budget är det det du köper! På plats nummer två kommer nog vermiculit/perlit. Något som borde funka bra är lecablock, jag har själv 9 cm leca och 50 mm kalciumsilikatskiva ovanpå lecan. Mina "beräkningar" är att leca isolerar en tredjedel så bra som kalciumsilikatskiva.
Tack, då kör jag nog med perlit.
 
K kajsarasmusson skrev:
Nedåt tänkte jag gjuta en platta som antingen har glasflaskor, glaskross eller perlit i mittenskitet. Pratade med gubben på tegelfabriken som tipsade om dessa alternativ.
Vad kostar det att isolera bottnen med perlit?

En kalciumsililkatskiva ligger på en tusenlapp.

Det finns brandisolering av industristandard som du kan isolera ovandelen med.
Använd inte vanlig stenull för husväggar.

Brandisolering kan du köpa billigt av firmor som isolerar ventilation och dylikt. De får bitar över som är värdelösa för dem själva men som du kan pussla ihop.

Lecablock har fördelen att de fungerar som ett värmemagasin och hjälper till att sprida värmen jämnt i ugnsbotten till viss del men det behövs inte om inte valvet kan hålla värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.